Wykolejenie.

Dnia 14.05.2008 roku w godzinach popołudniowych doszło do wykolejenia na stacji Wrocław Mikołajów. Lokomotywa ET22-1137 (CMST Tarnowskie Góry) pociągu towarowego jadąc od strony Wrocławia Nadodrza “wyskoczyła” na “angliku” nr 35 blokując przejazd w kierunku Wrocławia Popowice.

Pikanterii i grozy dodaje fakt, że ów “lok” zatrzymał się tuż przed wiaduktem drogowym nad trzypasmową niezwykle ruchliwą ul. Legnicką. Gdyby pojechał dalej (co na szczęście nie miało miejsca) mogłoby dojść do tragedii.

Miejsce wykolejenia.

Wykolejona lokomotywa pociągu towarowego…

…za nią Res jednym wózkiem.

Zestawienie sił w takim przypadku jest ogromne – świadczą o tym wyrwane szyny.

Z nieco dalszej perspektywy widać, że Res wbił się pod Byka.

Z przodu ET-22 widać “zgarnięty” napęd rozjazdu.

Czołownica Resa oberwała…

…”Byk” dostał po zgarniaczach.

Z tej perspektywy widać jak niewiele brakowało do tragedii.

Za niebieską barierką jest pomost dla pieszych a pod nim ulica.

Pierwsze konsultacje i pierwszy pociąg Przewozów Regionalnych prowadzony EP07-1012. Początek “urwania głowy na Odrze”. O tym za chwilę.

Tory pod naporem Byka się “wygły”…

… przybywa ratowniczy z Nadodrza.

Ekipa powoli przystępuje do pracy.

Z drugiej strony przybyła drezyna z palnikami. Pora zostawić Mikołajów i przenieść się na Nadodrze. Tam działy się sceny, które Dyżurny zapamiętał na całe życie. Sam spędziłem tam całą dobę patrząc co się dzieje. A działo się…

Wskutek wykolejenia niemożliwy stał się bezpośredni przejazd w relacji Wrocław Mikołajów – Wrocław Popowice linią 271. Pociągi od strony Mikołajowa kierowano linią 143 do stacji Wrocław Nadodrze, gdzie zmieniały kierunek. Po zmianie czoła wracały przez łącznicę 755 w kierunku stacji Wrocław Popowice. Owa łącznica ma dwie wady. Po pierwsze jest jednotorowa. Po drugie nie ma połączenia z peronami stacji Wrocław Popowice.  Można spojrzeć na plan:

Wrocław Popowice

Opóźnienia z racji małej przepustowości zaczynały się od 70 minut. Na stacji Wrocław Nadodrze zmiany czoła dokonywano w torach grupy towarowej (tory 3-31) lub w peronach. Wskutek ogromnego ruchu na linii 143 i 271 stacja się przytykała. Część pociągów skierowano linią 292 ze stacji Wrocław Sołtysowice do stacji Wrocław Osobowice, gdzie wskutek zdemontowania sieci na w/w łącznicy musiały być przeciągane lokomotywami spalinowymi.

Wrocław Nadodrze

Widok niespotykany pociąg osobowy na torach towarowych w Odrze.

Na ogół stoją tu “brutta” z ciekawymi wagonami.

Po torze 3a na grupę towarową w celu zmiany kierunku wjeżdża pociąg prowadzony ET22-775.

W tym samym czasie EP07-1035 oczekuje na możliwość przejazdu na z toru 3 na tor 5 po oblocie. Po torze nr 1 wjeżdża EN57 z Oleśnicy.

EP09-010 w malowaniu “ala żul” czyli “denaturat” wjeżdża ze składem w peron 1 stacji. W tym czasie zapach całości stacji i jej przejść podziemnych pasował do malowania “ala żul”. Widok EP09 na Nadodrzu był ewenementem.

“Epoka” szybko urwała się i podjechała pod semafor drogowskazowy L.

Tymczasem “Byk” wraz z rewidentem oblatywał swój skład.

EP09 wraca do składu po oblocie.

Późne popołudnie zaczyna brakować torów, ludzie na peronach klną, opóźnień nikt już nie kontroluje. Pociąg z EP09 gotowy do drogi.

Aby opróżnić grupę towarową dla pociągów osobowych zaczęto wyprawiać stojące na niej brutta. ET22-198 odjeżdża z Nadodrza.

Zaraz po nim IC.

Drezyna z podkładami na Mikołajów czekała do wieczora na wyjazd.

EN57 z… RAWICZA wjeżdża na tor 4 przy peronie 1. Takich relacji nie przewidywał rozkład stacji Wrocław Nadodrze.

1035 po oblocie i próbie jedzie w kierunku łącznicy 755.

Przy pierwszym pociąg z Rawicza, przy drugim kolejny skład do oblotu.

Na stacji był tylko jeden rewident. Chłopak miał przechlapane. EU07-132 z kolejny składem do oblotu wjeżdża na grupę towarową.

Tymczasem robi się ciasno. Pod drogowskazem na jedynce “kibel” z KRZYŻA ! Towarowa zajechana…

ET22-755 po oblocie – odjazd !

Krzyż po nim dostał wjazd, jednocześnie EU 07 oblatuje.

Zmęczony rewident kuca pod zderzakiem i oczekuje na EU07…

Ta wraca torem 3a do wagonów.

Potem na trójkę i można łączyć.

Po próbie – rewident wraca na pozycję startowe, po kolejny skład.

Ten już czeka na 3a ciągnięty przez ET22-114.

To sytuacja kiedy pasażer biegnie przed pociągiem by na niego zdążyć.

Kluczbork jest ok ale Rawicz nie. Przynajmniej nie na tej stacji.

EN57-1298 długo oczekiwał na wolną drogę.

Byk wraca po oblocie.

Po odjeździe Rawicza w perony wjechał kolejny skład do oblotu. Budyń EP07-1002 na czele.

No i oblatujemy z 4 na 2…

EN57-1937 zakończył moją wizytę na stacji. Obloty trwały do późna. W domu na radiu słyszałem Dyżurnego… Dawał radę.


Wspomnienia.

0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *