Miałem taki prosty mały aparat cyfrowy. “Małpka” miała tryb auto i kilka prostych nastawień. Nosiłem go ze sobą wszędzie. Do pracy i na spacery. W kadr wchodziły lokomotywy, ciekawe wagony i elementy infrastruktury. Z początku nie przywiązywałem do tych zdjęć większej wagi. Trwało do dość długo. Po prostu magazynowałem je na płytach cd. Naszła mnie niedawno ochota przejrzenia “magazynów”. Okazało się, że część z fotografowanych lokomotyw nie istnieje. Zrodził się w mojej głowie pomysł na prezentację tych zdjęć. Gdyby ktoś chciał uzupełnić moją skromną wiedzę o losy poszczególnych jednostek – zapraszam do komentowania.


Peema rozbijała się po Dolnym Śląsku ze specjalnym do Jaworzyny Sląskiej. Z prawej strony stał “powiew nowoczesności” SA109-004.

Oleśnica, wychodziłem wcześniej z pracy, żeby posiedzieć na peronie. Czasami w stronę Kluczborka jechały towarowe. ET22-694 prowadził jeden z nich.

Wrocław Główny i złapana w drodze na Szopę EP08-012

Na odjazd w kierunku Poznania oczekuje lekko już dotknięty zębem czasu ED72-021. Często go można było spotkać na stacji Wrocław Główny.

Niemcy przyjechali znowu z jakimś “sonderzugiem”. Po lewej EP07-427.

Składowisko ET21 w Wałbrzychu Głównym. Ta seria właśnie odchodziła z naszych szlaków.

“Rumuny” jeszcze trzymały się mocno i nic nie zapowiadało późniejszego wygaszania tej serii. Na wachlarzu wałbrzyskiej szopy pozują trzy sztuki. Pierwszy od prawej ST43-312.

Szklarska i manewry. EU07-487 z żółtym czołem robiła za lokomotywę manewrową i przestawiała skład na boczny tor.

Szklarska Poręba z pociągiem osobowym przybyła żółta EU07-515. Oblatuje skład by po chwili zjechać do Jeleniej Góry.

Wrocław Mikołajów i oczekiwanie na pociąg. W międzyczasie udało się złapać zielonego ET22-545.

Zwiedzanie lokomotywowni Wałbrzych Główny. Pierwszy z lewej ST43-354 zaraz pojechał po skład.

Wachlarz wałbrzyskiej szopy. Widać jaki typ lokomotyw wiódł prym. 3:2 dla ST43.

ET41-054 z pięknymi listwami w zielonym malowaniu bierze rozkazy. Wałbrzych Główny.

Długo nie czekałem by podjechał ST43-242 ze składem

EM10-02 służyła jako lokomotywa manewrowa. Dziś (2018) stoi odstawiona na Poznaniu Franowie i… czeka na decyzje.

Wałbrzych Główny. Na górkę wjeżdża SM42-040 w klasycznym malowaniu.

Kilak chwil później na tą samą górkę podąża EM10-003.

Kiedyś to były fajne czasy, gdy na linii do Trzebnicy rządził DKR. Ich baza taborowa była skromna ale niezawodna 409Da-183 po odkryciu pełni swoich możliwości została przemalowana w barwy DKR i przemianowana na SM-04.

Wałbrzych Główny wczesnym rankiem. W promieniach wschodzącego słońca widać ET41-030.

Wałbrzych Główny do szopy zjeżdża ST43-071.

Odstawione “trupy”. Wśród nich niezidentyfikowana SU42 w klasycznym malowaniu. Na terenie lokomotywowni było ich więcej.

Jeszcze jeden portret ST43-071 oczekującego na wjazd na obrotnicę wałbrzyskiej szopy.

Na wachlarzu lokomotywowni drzemie ST43-322.

Po służbie odpoczywała tu również EM10-003, którą wciągał “Adolf”.

I kolejny przedstawiciel trakcji elektrycznej w wałbrzyskiej szopie ET22-928.

Przedstawicielami trakcji spalinowej w Wałbrzychu były zielone SM42. Jedna z nich SM42-264 stała wygaszona na wachlarzu.

A tymczasem od strony Kłodzka do Wałbrzycha wjeżdżał skład towarowy z ST43-242 na czele.

A tymczasem w perony ze składem osobowym wjechał ET22-1034. Pociągi z Jeleniej Góry często ciągnęły “Byki”.

Kamieniec Ząbkowicki i manewrująca SM42-146. Zdjęcie niewyraźne bo przy tym swietle “małpka” nie wyrabiała.

Kamieniec Ząbkowicki i osobowy z Wrocławia. Et22-908 i Bipa z tyłu.

To już Kłodzko Główne i  era “przed szynobusów”. Pociąg osobowy do Wałbrzycha Głównego prowadzi SP32-210.

Tuż przed odjazdem. Dziś SP32 zwane “odkurzaczami” lub “zemstami” odeszły z naszych szlaków i zostały pocięte na złom.

Stacja jaka jest każdy widzi. SP32-210 zaraz będzie wracać ze składem do Kłodzka.

Wałbrzych Główny SP32-210 po przyjeździe z Kłodzka. A po prawej żółta BIPA

Kłodzko Główne SP32-208 szykuje się do odjazdu do Wałbrzycha. Był to ostatni rozkładowy pociąg prowadzony tą serią lokomotyw i na tej trasie.

Kolega miał garaż nieopodal nasypu i często spotykaliśmy się przy nim. Podczas spotkań powstawały takie oto portrety. Zmierzający w kierunku Wrocławia Głównego EN57-1042.

W tym samym kierunku podążą EN57-1043. Po prawej stronie widać fragment starego wiaduktu nad ul Grabiszyńską. Dziś nie istnieje, zastąpiono go brzydką wielką konstrukcją.

Z okazji przyjazdu jakiegoś specjalnego pociągu prowadzonego trakcją parową wrocławska szopa gościła Ol49-23 i niemiecki 03. Z prawej jako tło robi czynny “klasyk”.

Zadymiły mi parowozy wrocławską szopę i “małpka” nie wyrabiała. Obok EU07-309 niemiecki 03.

Naprawdę niecodzienny widok. Taki kolos na przesuwnicy we wrocławskiej szopie. Dziś (2018) tylko KSK czasami daje czadu swoim małym czajnikiem.

Tory do piaskowania a na nich piękny widok.

Szynobusy  KD SA132-002. Spółka dopiero zaczynała wchodzić na rynek.

I brzydka “plastikowa obudowa wiecznie psującego się silnika” zasłonięta przez piękny Ol 49-23.

Za tło robiła klasyczna EN57-820.

Wrocław Sołtysowice i kolejny ryflowany kibelek zmierza w kierunku Oleśnicy.

Wrocław Sołtysowice mija nas ET22-214 z pięknymi listwami. Za nim budynki wrocławskiego młyna. Część z nich dziś już nie istnieje.

SM42 manewruje z wagonami z wrocławskiej cukrowni. Dziś cukrownie zrównano z ziemią.

Wrocław Sołtysowice i ET42-984 zmierza w kierunku Oleśnicy. Budynki widoczne po prawej mimo zabytkowego charakteru zrównano z ziemią.

Wrocław Sołtysowice i klasyczne malowane EN57-1680 ale bez ryfli. Pociąg jedzie w kierunku stacji Wrocław Psie Pole.

Luzaczek mija nastawnie na “Sołtysie” W roli głównej niezidentyfikowany ET22 z żółtym czołem.

Wrocław Psie pole i wyjeżdżający na “krzywo” z toru 3 w kierunku Długołęki ET22-973 ze składem.

Od strony Wrocławia Psie Pole do stacji Wrocław Sołtysowice jedzie ET22-707 ze składem. Widoczna z tyłu żółta kładka została rozebrana.

 

Wrocław Psie Pole od strony “Sołtysa” wjeżdża towarowy prowadzony zielonym ET22-312.

Na “Psiaku” gościły też składy robocze prowadzone SM30.

Leszno i SA105-002 do Gniezna.

Leszno i SM42-341 która przyprowadziła skład z Głogowa.

Leszno SM42-481 na tle odstawiony BIP.

Ta sama “stonka” już w leszczyńskich peronach.

Wyrusza gdzieś na manewry…

Gniezno i czynny “bombowiec” ET40-027.

Długołęka i odpoczywający ET22-741.

Oleśnica i tory wjazdowe do ZNTK – rankiem czekały na wjazd lokomotywy.

A wieczorem wyjeżdżały…

Wrocław Nadodrze na grupę towarową wjeżdża zielony ET22-668


Wspomnienia.

0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *