CYKLE NAPRAW WAGONÓW
1. przeglądy okresowe – P
2. naprawy rewizyjne – R
3. naprawy średnie – S
4. naprawy główne – G
Naprawy te wykonywane są w zależności od czasu oraz charakteru pracy wagonu według niżej podanych cykli naprawczych obowiązujących z dniem 1 stycznia 1972r. zgodnie z Zarządzeniem Ministra Komunikacji nr 114 z dnia 21 lipca 1971r. Cykle te przedstawione w formie graficznej, zawierają dla poszczególnych rodzajów wagonów tak towarowych jak i osobowych zestawienie rodzajów napraw jakie mają być wykonane i w jakim czasie między dwoma kolejnymi naprawami głównymi, względnie od chwili oddania nowego wagonu do eksploatacji po wyjściu z wytwórni do pierwszej jego naprawy głównej.



-wagonów krytych G i H za wyjątkiem przeznaczonych do przewozu nierogacizny (He…) oraz owoców, (Hh…) wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi.
-wagonów węglarek E i F wagonów z otwieranymi dachami T i platform K, R, L i S wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi od chwili wybudowania wagonu do pierwszej jego naprawy głównej. (Po pierwszej naprawie głównej obowiązuje cykl nr. 3)

-wagonów węglarek E i F wagonów z otwieranymi dachami T i platform K, R, L i S wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi po pierwszej i następnych naprawach głównych.
– cystern ciśnieniowych i cystern do przewozu kwasów i innych płynów żrących Uh oraz specjalnych z obniżoną podłogą U wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi.

-wagonów węglarek E i F wagonów z otwieranymi dachami T platform K, R, L i S i specjalnych z obniżoną podłogą U, cystern ciśnieniowych i cystern do przewozu kwasów i innych płynów żrących Uh wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami ślizgowymi.

-wagonów chłodni I budowanych do roku 1960 włącznie, wagonów krytych H ale tylko do przewozu nierogacizny (He…) i owoców (Hh…) wagonów służbowych (brankardów) i specjalnych U za wyjątkiem z obniżoną podłogą wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami ślizgowymi i tocznymi.




-wagonów cystern Uh do przewozu materiałów węglopochodnych i olejowych wyposażonaych w zestawy kołowe z łożyskami ślizgowymi.
– wagonów techniczno-gospodarczych X i XX nie wymienionych w cyklu 7a takich jak: wagony w pogotowiach ratunkowych, p-pożarowych, odśnieżnych, towarowe, pomiarowe, doświadczalne, dźwigi i pomocnicze do dźwigów , kadrowe oraz wagony specjalnego przeznaczenia wyposażone w zestawy kołowe z łożyskami ślizgowymi i tocznymi.


-wagonów cystern Uh do przewozu materiałów węglopochodnych i olejowych wyposażonaych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi lub ślizgowymi o nominalnych wymiarach czopa osi 140 X 250 mm.
Wagony gospodarcze Y oraz pudła wagonowe na kołach podlegają tylko przeglądom okresowo rocznym.










