CYKLE NAPRAW WAGONÓW
Przepisy ogólne o naprawie wagonów normalnotorowych towarowych Mw40a § 5 i osobowych Mw40b § 5 ustalają następujące rodzaje napraw planowych jak również ich oznaczenie:
1. przeglądy okresowe – P
2. naprawy rewizyjne – R
3. naprawy średnie – S
4. naprawy główne – G
Naprawy te wykonywane są w zależności od czasu oraz charakteru pracy wagonu według niżej podanych cykli naprawczych obowiązujących z dniem 1 stycznia 1972r. zgodnie z Zarządzeniem Ministra Komunikacji nr 114 z dnia 21 lipca 1971r. Cykle te przedstawione w formie graficznej, zawierają dla poszczególnych rodzajów wagonów tak towarowych jak i osobowych zestawienie rodzajów napraw jakie mają być wykonane i w jakim czasie między dwoma kolejnymi naprawami głównymi, względnie od chwili oddania nowego wagonu do eksploatacji po wyjściu z wytwórni do pierwszej jego naprawy głównej.

WAGONY TOWAROWE
Cykl nr1. przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw wagonów krytych G i H, za wyjątkiem przeznaczonych do przewozu nierogacizny (He…) oraz owoców, (Hh…) wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami ślizgowymi.

Cykl nr 2 przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw:
-wagonów krytych G i H za wyjątkiem przeznaczonych do przewozu nierogacizny (He…) oraz owoców, (Hh…) wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi.
-wagonów węglarek E i F wagonów z otwieranymi dachami T i platform K, R, L S wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi od chwili wybudowania wagonu do pierwszej jego naprawy głównej. (Po pierwszej naprawie głównej obowiązuje cykl nr. 3)

Cykl nr 3 przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw:
-wagonów węglarek E i F wagonów z otwieranymi dachami T i platform K, R, L S wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi po pierwszej i następnych naprawach głównych.
– cystern ciśnieniowych i cystern do przewozu kwasów i innych płynów żrących Uh oraz specjalnych z obniżoną podłogą U wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi.

Cykl nr 4 przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw:
-wagonów węglarek E i F wagonów z otwieranymi dachami T platform K, R, L S i specjalnych z obniżoną podłogą U, cystern ciśnieniowych i cystern do przewozu kwasów i innych płynów żrących Uh wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami ślizgowymi.

Cykl nr 5 przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw:
-wagonów chłodni I budowanych do roku 1960 włącznie, wagonów krytych H ale tylko do przewozu nierogacizny (He…) i owoców (Hh…) wagonów służbowych (brankardów) i specjalnych U za wyjątkiem z obniżoną podłogą wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami ślizgowymi i tocznymi.

Cykl nr 6a przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw wagonów chłodni I budowanych od 1.01.1961r. ze znakiem SS wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi.

Cykl nr 6b przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw wagonów chłodni I budowanych od 1.01.1961r. ze znakiem S wyposażonych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi.

Cykl nr 7a przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw wagonów techniczno-gospodarczych X i XX o niewielkim przebiegu rocznym (do 5000 km ) takich jak: wagony mieszkalne, mieszkalno warsztatowe, kancelarnie, świetlice, jadalnie, łaźnie, kuchnie, pralnie, sanitarne, elektrownie, skrajnie, warsztaty oraz wagony węglarki, kryte i cysterny służące jako wagony magazyny, wyposażone w zestawy kołowe z łożyskami slizgowymi i tocznymi.

Cykl nr 7b przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw:
-wagonów cystern Uh do przewozu materiałów węglopochodnych i olejowych wyposażonaych w zestawy kołowe z łożyskami ślizgowymi.
– wagonów techniczno-gospodarczych X i XX nie wymienionych w cyklu 7a takich jak: wagony w pogotowiach ratunkowych, p-pożarowych, odśnieżnych, towarowe, pomiarowe, doświadczalne, dźwigi i pomocnicze do dźwigów , kadrowe oraz wagony specjalnego przeznaczenia wyposażone w zestawy kołowe z łożyskami ślizgowymi i tocznymi.

Cykl nr 8 przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw:
-wagonów cystern Uh do przewozu materiałów węglopochodnych i olejowych wyposażonaych w zestawy kołowe z łożyskami tocznymi lub ślizgowymi o nominalnych wymiarach czopa osi 140 X 250 mm.
Wagony gospodarcze Y oraz pudła wagonowe na kołach podlegają tylko przeglądom okresowo rocznym.

WAGONY OSOBOWE
Cykl nr 1 przedstawia graficzne zestawienie przeglądów okresowych wykonywanych w okresie rocznym przy wagonach osobowych 4-osiowych.

Cykl nr 1a przedstawia graficzne zestawienie przeglądów okresowych wykonywanych w okresie półtorarocznym przy wagonach osobowych 2 i 3-osiowych.

Cykl nr 2 przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw wagonów osobowych 4-osiowych nowych od chwili wybudowania ich do pierwszej naprawy głównej. (Po pierwszej naprawie głównej obowiązuje cykl nr 3 )

Cykl nr 3 przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw wagonów osobowych 4-osiowych po pierwszej i nastepnych naprawach głównych.

Cykl nr. 4 przedstawia graficzne zestawienie rodzajów napraw wagonów grzewczych.

Cykl nr. 5 przedstawia graficzne zestawienie napraw wagonów osobowych 2 i 3 osiowych.

 

NUMERACJA WAGONÓW POLSKICH KOLEI PAŃSTWOWYCH – Spis treści.