2. Przykłady obliczania cyfry samokontroli.
a) Obliczyć cyfrę samokontroli dla wagonu osobowego PKP piętrowego 2 klasy przeznaczonego do ruchu wewnętrznego o maksymalnej szybkości konstrukcyjnej do 120 km/godz., z ogrzewaniem parowym i elektrycznym na 3000 V, o kolejnym numerze 001.
Ustalenie liczby podstawowej.
Pierwsza grupa – system wymiany – 50
Druga grupa – cecha zarządu PKP – 51
Trzecia grupa – rodzaj wagonu – 26
Czwarta grupa – szybkość i rodzaj ogrzewania – 18
Piąta grupa – kolejny numer wagonu – 001
Po ustaleniu liczby podstawowej dokonujemy mnożenia.
Liczba podstawowa | 50 | 51 | 26 | 18 | 001 |
mnożnik | 21 | 21 | 21 | 21 | 212 |
wynik | 100 | 101 | 46 | 28 | 002 |
suma cyfr wyniku 1 + 0 + 0 + 1 + 0 + 1 + 4 + 6 + 2 + 8 + 0 + 0 + 2 = 25
liczba uzupełniająca do pełnej dziesiątki + 5
Cyfra samokontroli 5
A zatem całkowity numer wagonu będzie nastepujący:
50 51 26-18 001-5
b. Sprawdzić czy w niżej podanym numerze inwentarzowym wagonu, cyfra samokontroli została obliczona prawidłowo.
27 MC
51 PKP
508 1 472-9
E
Sprawdzanie dokonuje się na tych samych zasadach co obliczanie cyfry samokontroli, a mianowicie:
Liczba podstawowa | 21 | 51 | 508 | 1472-9 |
mnożnik | 21 | 21 | 212 | 1212 |
wynik | 47 | 101 | 10016 | 1874 |
suma cyfr wyniku 4 + 7 + 1 + 0 + 1 + 1 + 0 + 0 + 1 + 6 + 1 + 8 + 7 + 4 = 41 dodając do sumy cyfr wyniku ustaloną poprzednio cyfrę samokontroli otrzymamy 41 + 9 = 50
Ponieważ suma cyfr wyniku i cyfry samokontroli kończy się zerem, a zatem cyfra samokontroli została obliczona prawidłowo.