OZNACZENIE CYFROWE
1. Zasady znakowania
Wagony towarowe podobnie jak i osobowe są oznaczone ujednoliconym 12 cyfrowym numerem inwentarzowym umieszczonym na ścianach wagonu według poniższych schematów:

2. Znaczenie cyfr w poszczególnych grupach numeru inwentarzowego

W nowym numerze inwentarzowym za pomocą cyfr, określone są dane charakterystyczne danego wagonu i tak:
Pierwsza grupa dwucyfrowa (1 i 2 cyfra numeru inwentarzowego) określa system wymiany w ruchu międzynarodowym z uwzględnieniem jazdy wagonu po torach o różnych prześwitach, przy czym:
01 – oznacza, że wagon przeznaczony jest do komunikacji międzynarodowej w systemie RIV i OPW, na torach o prześwicie normalnym 1435 mm.
02– oznacza, że wagon przeznaczony jest do komunikacji międzynarodowej w systemie RIV i OPW i jest przystosowany do wymiany zestawów kołowych lub wózków z toru normalnego o prześwicie 1435 mm, na tor szeroki o prześwicie 1524 mm i odwrotnie.
11 – oznacza, że wagon na wózkach o ładowności 40 ton i więcej przeznaczony do komunikacji międzynarodowej w systemie RIV i OPW według stawek specjalnych po torze o prześwicie normalnym 1435 mm.
17– oznacza, że wagon jest na wózkach przeznaczony do komunikacji międzynarodowej w systemie tylko OPW po torach o prześwicie normalnym 1435 mm.
20 – oznacza, że wagon przeznaczony jest wyłącznie do komunikacji wewnątrz kraju.
21 – oznacza, że wagon przeznaczony jest do komunikacji międzynarodowej w systemie RIV i MC według stawek normalnych po torach o prześwicie normalnym 1435 mm.
22 – oznacza, że wagon przeznaczony jest do komunikacji międzynarodowej w systemie RIV i MC według stawek normalnych i jest przystosowany do wymiany zestawów kołowych lub wózków z toru normalnego o prześwicie 1435 mm, na tor szeroki o prześwicie 1524 mm i odwrotnie.
27– oznacza, że wagon przeznaczony jest do komunikacji międzynarodowej w systemie MC według stawek normalnych po torach o prześwicie normalnym 1435 mm.
30 – oznacza, że wagon przeznaczony jest dla potrzeb wewnętrznych kolei (brankardy służbowe).
31 – oznacza, że wagon jest na wózkach o ładowności 40 ton i więcej, przeznaczony do komunikacji międzynarodowej w systemie RIV i MC według stawek specjalnych po torach o prześwicie normalnym 1435 mm.
37 – oznacza, że wagon jest na wózkach o ładowności 40 ton i więcej, przeznaczony do komunikacji międzynarodowej w systemie MC według stawek specjalnych po torach o prześwicie normalnym 1435 mm.
Druga grupa dwucyfrowa (3 i 4 cyfra numeru inwentarzowego) określa zarząd kolejowy, który jest właścicielem wagonu, lub który zarząd włączył dany wagon do swojego taboru. Wagony PKP otrzymują liczbę 51. Zakodowane oznaczenia cyfrowe cech innych zarządów kolejowych podaje załącznik nr 1.
Trzecia grupa trzycyfrowa (5, 6 i 7 cyfra numeru inwentarzowego) określa rodzaj, typ i serię wagonu, przy czym pierwsza cyfra określa rodzaj i typ wagonu, a następne dwie cyfry jego cechy eksploatacyjne. Znaczenie pierwszej cyfry w tej grupie (5 tej w numerze inwentarzowym) jest następujące:0 – wagony niekolejowe wszystkich rodzajów, a dopiero 6 cyfra określa rodzaj wagonu.
l – wagony kryte typu normalnego
2 – wagony kryte typu specjalnego
3– wagony platformy typu normalnego
4 – wagony platformy typu specjalnego
5 – wagony węglarki typu normalnego i wagony z otwieranymi dachami
6 – wagony węglarki typu specjalnego
7 – wagony cysterny
8 – wagony chłodnie
9 – wagony specjalne
Znaczenie cyfr całej grupy podaje załącznik nr 2.
Czwarta grupa czterocyfrowa (8, 9, 10 i 11 cyfra numeru inwentarzowego) oznacza kolejny numer wagonu w swojej serii.
Piąta grupa jednocyfrowa (12 cyfra numeru inwentarzowego) jest cyfrą samokontroli. Służy ona do kontroli obliczeń na maszynach matematycznych.

OZNACZENIE LITEROWE

Z numerem cyfrowym wagonu jest ściśle związane oznaczenie literowe, które składa się z dużych i małych liter alfabetu łacińskiego, tworząc tak zwaną serię wagonu. Duże litery wchodzące w skład znaku serii wagonu określają rodzaj wagonu, a małe litery określają dane eksploatacyjne i techniczne.

Znaczenie dużych liter

G – wagon kryty typu normalnego
K – wagon kryty typu specjalnego
K – wagon platforma typu normalnego na osiach
O – wagon węglarka-platforma na PKP nie występuje
R – wagon platforma typu normalnego na wózkach
L – wagon platforma typu specjalnego na osiach
– wagon platforma typu specjalnego na wózkach
E – wagon węglarka typu normalnego
T – wagon z otwieranym dachem
F – wagon węglarka typu specjalnego
Uh – wagon cysterna
I – wagon chłodnia
U – wagon specjalny

Znaczenie małych liter

 

Symbol literowy Znaczenie symbolu literowego Stosuje się na wagonach
a. wagon na wózkach Wszystkie rodzaje oprócz L, S
a. wagon 3 – osiowy L
a. wagon 6 – osiowy S
aa wagon posiada 4 pojedyncze osie L
aa wagon 6 lub więcej osiowy U
aa wagon 8 lub więcej osiowy S
b. pojemność ponad 45 m3 F
b. pojemność ponad 70 m3 w wagonach 2 – osiowych G, H, T
b. długość wagonów na wózkach większa niż 18 m G, H, T
b. powierzchnia ładunkowa 22 m2 i więcej I
b. długie kłonice K
b. do przewozu dużych kontenerów L, S
bb. powierzchnia ładunkowa 27 m2 w wagonach z dużymi osiami I
c. drzwi w ścianach szczytowych H, T
c. ławy skrętne L, S
c. wyładunek sprężonym powietrzem Uh
c. haki na mięso I
cc. wagon z wyposażeniem wewnętrznym (do przewozu samochodów) i drzwi w ścianach szczytowych. H
d. wyładunek samoczynny siłą ciężkości E, F, T, Uh
d. do przewozu ryb I
d. klapy w podłodze H
e. dwie podłogi H, L, S
e. wentylacja elektryczna I
e. wagon z otwieranymi ścianami bocznymi R
e. wysokość w świetle ponad 1,90 m T
e. do przewozu cementu Uh
ee. ponad dwie podlogi H
f przystosowany do przewozów promowych Wszystkie rodzaje oprócz E, G, K, R.
g do przewozu zboża G, H, T, U
g agregat chłodniczy I
e urządzenie do mocowania kontenerów o długości do 60 stóp R, S
g do przewozu transkontenerów L
gg urządzenie do mocowania kontenerów o długości do 80 stóp R,S
h. do przewozu świeżych jarzyn G, H
h. izolacja wzmocniona I
h. do przewozu blach w rolkach na leżąco. R, S, T
h. do przewozu produktów płynnych lub gazowych (cysterny) U
hh do przewozu blach w rolkach na stojąco. R, S, T
i drzwi w ścianie bocznej H, T
i obniżona podłoga U
j urządzenie do amortyzacji uderzeń K, L, R
k granica obciążenia mniejsza niż 20 ton przy wagonach 2 – osiowych i mniejsze niż 40 ton przy wagonach na wózkach Wszystkie rodzaje oprócz I
k granica obciążenia mniejsza niż 15 ton przy wagonach 2 – osiowych i mniejsze niż 30 ton przy wagonach na wózkach I
l. nie przystosowane do rozładunku bocznego E
l. mniej niż 8 otworów do przewietrzania G
l. izotermiczny, bez zbiornika na lód I
l. bez kłonic K, R, S.
m. długość ładunkowa mniejsza niż 9 m przy wagonach 2 – osiowych i 15 m przy wagonach na wózkach G
m. długość ładunkowa od 9 – 12 m przy wagonach 2 – osiowych i 15 – 18 m przy wagonach na wózkach K, R
m. długość ładunkowa mniejsza niż 7,7 przy wagonach 2 – osiowych i 12 m przy wagonach na wózkach E
m. powierznia ładunkowa mniejsza niż 19 m2 I
mm długość ładunkowa mniejsza niż 9 m przy wagonach 2 – osiowych i 15 m przy wagonach na wózkach K,R
o nie przystosowane do rozładunku przez szczyt E
o ściany szczytowe białe K,R
o pojemność zbiornika na lód mniejsza niż 3,5 m3 I
p bez kraty podłogowej I
p bez burt K,L,S
p bez ścian szczytowych R
q przewód ogrzewania elektrycznego wszystkie rodzaje
qq przewód i urządzenie ogrzewania elektrycznego wszystkie rodzaje
r. przewód ogrzewania parowego wszystkie rodzaje
rr. przewód i urządzenie ogrzewania parowego wszystkie rodzaje
s. szybkość do 100 km/godz wszystkie rodzaje
ss szybkość do 120 km/godz wszystkie rodzaje

 

3. Przykłady oznakowania wagonów towarowych

a.

02 RIV OPW
51 PKP
507 l 351-6
E (Wddo)

Jest to wagon towarowy przeznaczony do komunikacji międzynarodowej w systemie HIV i OPW przystosowany do wymiany zestawów kołowych z toru normalnego o prześwicie 1435 mm na tor szeroki o prześwicie 1524 mm i odwrotnie – 02, własności PKP 51, węglarka typu normalnego – 507, o kolejnym numerze 1351 w tej serii – 1351, i cyfrze samokontroli -6
b.

21 HIV MC
51 PKP
405 7 619-4
Lek (Pdkł)

Jest to wagon towarowy przeznaczony do komunikacji międzynarodowej w systemie RIV i MC po torach o prześwicie normalnym 1435 mm – 21, własności PKP – 51, platforma typu specjalnego do przewozu dłużyc – 405, o numerze kolejnym 7619 w tej serii – 7619, i cyfrze samokontroli – 4.

NUMERACJA WAGONÓW POLSKICH KOLEI PAŃSTWOWYCH – Spis treści.