Oznaczenia cyfrowe
1.Zasady znakowania
Wagony osobowe PKP są oznaczone ujednoliconym 12 cyfrowym numerem inwentarzowym umieszczonym na pudle wagonu według poniższego schematu:

a) Na wagonach 4-osiowych.
b) Na wagonach 2 i 3 osiowych.Grupa cyfr trzecia, czwarta i piąta są podkreślone.
W numerze inwentarzowym za pomocą cyfr, określone są dane charakterystyczne danego wagonu i tak:
Pierwsza grupa dwucyfrowa (1 i 2 cyfra numeru inwentarzowego) określa system wymiany w ruchu międzynarodowym z uwzgędnieniem jazd wagonu po torach o różnych prześwitach przy czym:
50– oznacza że wagon przeznaczony jest wyłącznie do komunikacji wewnętrznej;
51– oznacza, że wagon przeznaczony jest do kursowania w ruchu międzynarodowym, na torach o prześwicie normalnym tj.: 1435 mm;
52– oznacza że wagon przeznaczony jest do kursowania w ruchu międzynarodowym i że jest przystosowany do wymiany zestawów kołowych lub wózków z toru normalnego o prześwicie 1435 mm na tor szeroki 1524 mm i odwrotnie;
60– oznacza że wagon przeznaczony jest wyłącznie dla potrzeb wewnątrznych kolei (wagony techniczno-gospodarcze, specjalne i inne);
61-oznacza, że wagon przeznaczony jest zasadniczo dla celów własnych zarządu kolejowego (wagony salonowe, sypialne itp.) przy czym może kursować w ruchu międzynarodowym na torach o prześwicie normalnym tj. 1435 mm;
62– oznacza, że wagon przeznaczony jest zasadniczo dla celów własnych zarządu kolejowego (wagony salonowe, doświadczalne itp.) przy czym może kursować w ruchu międzynarodowym i jest przystosowany do wymiany zestawów kołowych lub wózków z toru o prześwicie normalnym tj. 1435 mm na zestawy kołowe lub wózki dla toru szerokiego o prześwicie 1524 mm i odwrotnie.

Druga grupa dwucyfrowa (3 i 4 cyfra numeru inwentarzowego określa zarząd kolejowy, który jest właścicielem wagonu, lub który zarząd włączył dany wagon do swojego taboru. Wagony PKP otrzymują liczbę 51. Zakodowane oznaczenia cyfrowe innych zarządów kolejowych podaje załącznik Nr 1.

Trzecia grupa dwucyfrowa (5 i 6 cyfra numeru inwentarzowego) określa rodzaj wagonu lub jego klasę, oraz charakterystykę eksploatacyjną jak: ilość osi, przedziałów itp.
Znaczenie cyfr w tej grupie jest następujące:
a. Dla wagonów niekolejowych:
00 – wagony pocztowe 2,3 i 4 osiowe.
06 – wagony sypialne 1 lub 1/2 klasy.
07 – wagony sypialne 2 klasy.
08 – wagony restauracyjne.
09 – wagony specjalne (n.p. więźniarki)
b. Dla wagonów kolejowych:
13 – wagony 1 klasy 3 osiowe
14 – wagony 1 klasy 2 osiowe
18 – wagony 1 klasy 4 osiowe 8 – przedziałowe
19 – wagony 1 klasy 4 osiowe 9 – przedziałowe
20 – wagony 2 klasy 4 osiowe 10 – przedziałowe
23 – wagony 2 klasy 3 osiowe
24 – wagony 2 klasy 2 osiowe
26 – wagony 2 klasy piętrowe
28 – wagony 2 klasy 4 osiowe 8 – przedziałowe
29 – wagony 2 klasy 4 osiowe 9 – przedziałowe
30 – wagony 1/2 klasy 4 osiowe 10 – przedziałowe
33 – wagony 1/2 klasy 3 osiowe
34 – wagony 1/2 klasy 2 osiowe
38 – wagony 1/2 klasy 4 osiowe 8 – przedziałowe
39 – wagony 1/2 klasy 4 osiowe 9 – przedziałowe
50 – wagony 2 klasy 4 osiowe 10 – przedziałowe, z miejscami do leżenia
80 – wagony do przewozu chorych
82 – wagony 2 klasy 4 osiowe z przedziałem bagażowym
84 – wagony 1 klasy 4 osiowe z barem
85 – wagony 2 klasy 4 osiowe z barem
89 – wagony salonowe 4, 3, i 2 osiowe
91 – wagony bagażowo – pocztowe 4 osiowe
92 – wagony bagażowe 4 osiowe
93 – wagony bagażowe 3 i 2 osiowe
94 – wagony bagażowo – pocztowe 3 i 2 osiowe
95 – wagony bagażowe z przedziałem celnym lub korytarzem bocznym
99 – wagony służbowe, techniczno – gospodarcze i inneCzwarta grupa dwucyfrowa (7 i 8 cyfra numeru inwentarzowego) określa maksymalną szybkość konstrukcyjną oraz rodzaj urządzeń do ogrzewania wagonów.
a. w wagonach o szybkości do 120 km/godz:
08 – ogrzewanie Ee
10 – ogrzewanie Ea + b + c + d + e + P.
18 – ogrzewanie Ee + P.
19 – ogrzewanie Ee + P.
20 – 25 – ogrzewanie P
26 – ogrzewanie Prl
27 – ogrzewanie Pr2
28 – ogrzewanie Pg
29 – ogrzewanie A
b. w wagonach o szybkości od 121 do 140 km/godz.
40 – ogrzewanie Ea + b + c + d + e + P.
60 – ogrzewanie P.
66 – ogrzewanie Prl
67 – ogrzewanie Pr2
68 – ogrzewanie Pg
69 – ogrzewanie A
c. w wagonach o szybkości powyżej 140 km/godz.
80 – ogrzewanie Ea + b + c + d + e + P.
84 – ogrzewanie P
88 – ogrzewanie Ee + P
89 – ogrzewanie A
gdzie litery oznaczają, że wagon posiada:
Ea + b + c + d + e + P – ogrzewanie elektryczne 3 napięciowe na 1000, 1500 i 3000 V i pasowe, albo ogrzewanie samodzielne z przewodem ogrzewania parowego i elektrycznego na wszystkie napięcia.
Ee + P – ogrzewanie elektryczne na 3000 V i parowe;
Ee – ogrzewanie elektryczne na 3000 V i przewód ogrzewania parowego;
P – wyłącznie urządzenie i przewód ogrzewania parowego;
Pr l – samodzielne ogrzewanie ropowe i przewód ogrzewania parowego;
Pr 2 – samodzielne ogrzewanie wodne i przewód ogrzewania parowego;
Pg -samodzielne ogrzewanie ropowe i urządzenie ogrzewania elektrycznego oraz przewód ogrzewania parowego;
A – wyłącznie ogrzewanie samodzielne bez przewodów ogrzewania parowego i elektrycznego.

Piąta grupa trzycyfrowa (9, 10 i 11 cyfra numeru inwentarzowego) oznacza kolejny numer wagonu w swojej serii lub rodzaju.

Szósta grupa jednocyfrowa (12 cyfra numeru inwentarzowego) jest cyfrą samokontroli. Służy ona do kontroli obliczeń na maszynach matematycznych.

OZNACZENIE LITEROWE
Z numerem cyfrowym wagonu jest ściśle związane oznaczenie literowe, które składa się z dużych i małych liter alfabetu łacińskiego, tworząc tak zwaną serię wagonu. Duże litery wchodzące w skład znaku serii wagonu określają rodzaj wagonu, a małe litery określają dane eksploatacyjne i techniczne ujęte tylko częściowo, lub nie ujęte w numerze wagonu.
Znaczenie dużych liter.
A – wagon osobowy l klasy
B – wagon osobowy 2 klasy
AB – wagon osobowy 1/2 klasy
AJ – wagon osobowy l klasy z barem
BJ – wagon osobowy 2 klasy z barem
BD – wagon osobowy 2 z przedziałem bagażowym
As – wagon salonowy
WL – wagon sypialny
WLA – wagon sypialny l klasy.
WLB – wagon sypialny 2 klasy
WLAB – wagon sypialny 1/2 klasy
J – wagon restauracyjny
M – wagon do przewozu chorych
N – wagon więźniarka
Z – ogrzewczy
D – bagażowy
P – pocztowy
DP – bagażowo-pocztowy
Znaczenie małych liter
a – układ osi 2-3-3-3-2 w wózkach 4 członowego zespołu wagonów piętrowych.
– wagon ma miejsca do leżenia
d – wagon ma przewód zdalnego sterowania
f – wagon l klasy ma fotele zamiast kanap
h – wagon ma z obu stron czołowych harmonie lub urządzenia do ich zawieszenia
i – wagon posiada miejsca siedzące po obu stronach centralnego przejścia wzdłuż całego wagonu, przedziały są otwarte i wagon ma w ścianach czołowych drzwi oraz mostki do przejścia z wagonu do wagonu
m – w wagonach P część wagonu przeznaczona na magazyn jest większa od części przeznaczonej na kancelarię
o – wagon posiada przedziały otwarte i przejście boczne wzdłuż całego wagonu i drzwi w ścianach czołowych, oraz mostki do przejścia z wagonu do wagonu
p – wagon piętrowy
r – wagon posiada część przedziałów zamykanych, a druga część jest otwarta,, boczne przejście wzdłuż całego wagonu i drzwi w ścianach czołowych oraz mostki do przejścia z wagonu do wagonu
s – wagon salonowy lub służbowy
t – na początku znaku serii w wagonach B oznacza, że wagon przebudowano z wagonu towarowego, a na końcu znaku serii, że wagon posiada w ścianach czołowych drzwi o szerokości 760 mm i więcej, oraz przejście przez wagon o szerokości 750 mm i więcej;
u – kanapy lub ławki w całym wagonie lub jego części, mają oparcia podnoszone mogące służyć za miejsca do leżenia
w – na początku znaku serii oznacza, że wagon ma wałki gumowe zamiast harmonii, a na końcu znaku serii w wagonach P. że ściana działowa jest wzmocniona od strony kancelarii
z – wagon posia.da boczny korytarz przejściowy i wszystkie przedziały zamykane, a w wagonach D boczny korytarz przejściowy lub przedział specjalnie urządzony do przewozu poczty specjalnej lub pod zamknięciem celnym
x – wagon 4 osiowy
xx – wagon 6 osiowy
y – wagon 3 osiowy
Uwaga 1. Jeżeli w znaku serii nie ma liter x, xx lub y oznacza to, że wagon jest 2 osiowy.
Uwaga 2. Jeżeli w znaku serii nie ma jednej z liter i o, r lub z, oznacza to, że wagon jest nie przechodni, czyli nie ma drzwi w ścianach czołowych i mostka do przejścia. Wagon taki posiada zewnętrzne wejście do ważdego przedziału.
Uwaga 3. Oznaczenie literowe serii wagonów osobowych wyżej wymienione nie jest ujednolicone w komunikacji międzynarodowej i ma zastosowanie tylko do wagonów PKP.
3. Przykłady oznakowania wagonów osobowych

a.
PKP
51 51 18-18 031-1
Ahuxzt.

Jest to wagon osobowy przeznaczony do komunikacji międzynarodowej – 51, własności PKP -51, pierwszej klasy 4 osiowy, 8 przedziałowy-18, przystosowany do kursowania z szybkością do 120 km/godz., z ogrzewaniem parowym i elektrycznym na 3000 V -18, o kolejnym numerze w tej serii 31, i cyfrze samokontroli – 1.

b.
PKP
50 51 26-18 001-5
Bipa

Jest to wagon osobowy przeznaczony do komunikacji wewnętrznej – 50, własności PKP — 51, drukiej klasy piętrowy -26, przystosowany do kursowania z szybkością do 120 km/godz. z ogrzewaniem parowym i elektrycznym na 3000 V – 18, o kolejnym numerze w tej serii, l i cyfrze samokontroli – 5.

c.
PKP
51 51 00-18 004-8
Pmx.

Jest to wagon pocztowy 4 osiowy -00 (trzecia grupa) przeznaczony do komunikacji międzynarodowej – 51, włączony do taboru PKP -51, wyposażony w ogrzewanie parowe i elektryczne na 3000 V i mogący kursować z szybkością do 120 km/godz. – 18, o kolejnym numerze w tej serii 4, i cyfrze samokontroli – 8.

NUMERACJA WAGONÓW POLSKICH KOLEI PAŃSTWOWYCH – Spis treści.