Przepisy o przewozie przedmiotów łatwo wybuchających

(1) Podczas przewozu wagonów, które według załącznika C Kolejowego regulaminu przewozu zaopatrzone są w chorągiewkę ostrzegawczą z literą P (prochową) – sygnał Fz 3 – należy przestrzegać niżej wskazanych przepisów.
(2) Do przewozu wolno używać tylko wagonów z dachem mocnym i pewnym, ze szczelnym oszalowaniem i dobrze zamykającymi się drzwiami, oknami i otworami do przewietrzania i możliwie bez hamulców.
(3) Drzwi wagonów, okna i otwory do przewietrzania powinny być zamknięte.
(4) Wagonów, których maźnice nie dawno zostały odnowione albo w najbliższym czasie mają być badane w warsztatach, nie wolno używać.
(5) W czasie naładunku i podczas przewozu nie wolno palić tytoniu w wagonach ani w pobliżu nich. Do wagonów nie wolno się zbliżać z ogniem lub nieosłoniętym światłem.
(6) Przejeżdżające parowozy mają pozamykać drzwiczki paleniska i klapy popielnika – o ile możności także podczas mijania na szlaku.
(7) Między ładownymi wagonami a lokomotywą parową muszą się znajdować, także podczas manewrów, przynajmniej 4 wagony niezaładowane przedmiotami łatwo palnymi. Węgla kamiennego i brunatnego, koksu i drzewa nie uważa się za przedmioty łatwo palne.
(8) Poruszenia wagonów muszą się odbywać ze szczególną ostrożnością i nie wolno ich narażać na zderzenie z wagonami odrzucanymi lub staczanymi, niemniej nie wolno ich samych odrzucać ani staczać (FV § 84 (20 a)).
(9) Podczas dłuższego postoju na stacjach pośrednich należy z takimi wagonami wjeżdżać na możliwie odległe tory boczne specjalnie je dozorować. Jeżeli postój ma trwać dłużej niż jedną godzinę, to należy zawiadomić miejscową władzę policyjną.
(10) Przewóz powinien się odbywać pociągami towarowymi. Gdzie nie kursują pociągi towarowe, wolno takie wagony przewozić pociągami służącymi do przewozu podróżnych, którymi dozwolony jest przewóz przesyłek towarowych całowagonowych.
(11) Do jednego pociągu komunikacji ogólnej wolno włączyć najwyżej 4 wagony zaopatrzone w chorągiewkę prochową; muszą one biec w j e d n ej zwartej grupie. Większą ilość takich wagonów wolno przewozić tylko pociągami nadzwyczajnymi.
(12) Wagony z chorągiewką prochową należy wsławiaj do pociągów możliwie jaknajdalej od parowozu, jednak należy je tak umieścić, aby bezpośrednio za nimi znajdowały się jeszcze cztery wagony, niezaładowane przedmiotami łatwo palnymi. Przynajmniej cztery takie wagony muszą się znajdować bezpośrednio przed wagonami z chorągiewką prochową. Wagony z chorągiewką prochową należy mocno sprzęgnąć z sobą i z wagonami poprzedzającymi i z następującymi. Na każdej stacji pośredniej, gdzie postój na to pozwala, należy wagony zbadać starannie.
Jako wagonów ochronnych należy o ile możności używać wagonów, które biegną do stacji przeznaczenia własnej kolei albo do stacji przejściowej.
(13) Do pociągów nadzwyczajnych, zestawianych według (11), nie wolno wstawiać wagonów z materjałami łatwo palnymi. Między parowozem a pierwszym wagonem z chorągiewką prochową muszą być przynajmniej cztery wagony; za ostatnim wagonem muszą następować jeszcze conajmniej cztery wagony.
(14) Wagonów z chorągiewką prochową nie wolno obsadzać hamulcowymi (FV § 46 (11)), a w pociągach ruchu ogólnego także h wagonu poprzedzającego je l następującego za nimi. Wagon końcowy musi być wagonem hamulcowym, którego hamulec nadaje się także do obsługi ręcznej (FV § 92 (6)).
(15) Przy przewozie w pociągach ruchu ogólnego powinna stacja l wyjścia zapowiedzieć przesyłkę i numer pociągu do wszystkich stacji położonych na drodze przewozu aż do najbliższej stacji zmiany pociągu. Dalsze zapowiadanie aż do stacji docelowej odbywa się w podobny sposób od jednej stacji zmiany pociągu do drugiej. Drużyny pociągów krzyżujących się, mijających i wyprzedzających należy również zawiadomić w miarę możności.
(16) Stacje zmiany pociągu i stacje przejściowe powinny na czas zatroszczyć się o to, aby wagony odeszły najbliższym odpowiednim pociągiem.
(17) Wagony z chorągiewką prochową należy zawsze specjalnie zdawać kierownikowi pociągu i konduktorowi rozdawcy. Oni mają przekonać się o tym, czy z zewnątrz wagony znajdują się w dobrym stanie, a szczególnie, czy maźnice są w proządku i czy są dobrze nasmarowane. Na stacjach pośrednich, na których wykonuje się manewry, oraz na stacjach przejściowych i docelowych mają oni natychmiast zgłaszać wagony dyżurnemu nadzorczemu.

 

Przepisy Ruchu (FV) Spis Treści.