Smarowanie wagonów i postępowanie z zagrzanymi osiami wagonów

(1) Wagony są urządzone albo do smarowania w razie potrzeby albo do smarowania okresowego. Smarowanie okresowe jest oznaczone w kratce smarowania umieszczonej z obu stron ostojnicy.
(2) Przed rozpoczęciem jazdy i przy dobieraniu nowych wagonów na stacjach pośrednich należy oglądnąć maźnice i gdy potrzeba, nasmarować te, które są urządzone do smarowania w razie potrzeby. Tak samo w razie potrzeby muszą być smarowane prowadniki wideł maźnicznych, trzony zderzaków, sworznie i wykłady maźniczne.
(3) Należy napełniać:
górne zbiorniki mażnicy prawie do połowy,
dolne zbiorniki mażnicy na tyle, aby powierzchnia smaru
była wyraźnie widoczna,
zbiorniki maźnic jednolitych do wysokości odlanych znaków.
Maźnice urządzone do smarowania z wierzchu i z dołu należy smarować w obu miejscach.
(4) Przy smarowaniu należy baczyć, aby
a) przewody (rurki) smarownicze nie były zatkane albo zanieczyszczone stwardniałym smarem,
b) knoty były odpowiedniej grubości, miękkie, niestwardniałe i tak założone, aby jeden koniec knota tkwił w kanale smarowniczym przynajmniej na długość 4 cm., a drugi leżał na dnie zbiornika na smar,
c) smar był czysty i płynny i nie zawierał kamieni, piasku, kawałków węgla, ani wody. Wodę albo zgęstniały smar należy, jeżeli nie można zdjąć dolnej części maźnicy, usunąć za pomocą pompki do smaru albo zebrać pakułami,
d) pokrywki domykały się szczelnie i aby górna i dolna część maźnicy były z sobą mocno ześrubowane,
e) maźnice z zewnątrz nie były zanieczyszczone smarem Wyciekający smar należy zetrzeć.
(5) Na stacjach postoju należy zbadać maźnice dotknięciem ręki, czy oś się zagrzała. Jeżeli tak jest, to należy o tym natychmiast zgłosić kierownikowi pociągu.
(6) Jeżeli maźnica zagrzała się silnie, że nie można jej dotknąć ręką, to wagon musi być wyłączony.
(7) W razie nieznacznego nagrzania należy najpierw zbadać, czy powodem tego nie jest przeciążenie albo nierównomierne załadowanie wagonu. Przy wagonach urządzonych do smarowania w razie potrzeby należy następnie zbadać, czy stan urządzenia smarowniczego odpowiada przepisom pod (4) a) do c). Gdy tak nie jest, należy urządzenie doprowadzić do porządku i nalać świeżego smaru. Można także nalać smaru przez kanał smarownicy wprost na czop osi, po usunięciu na ten czas knota.
Przy wagonach urządzonych do okresowego smarowania należy spróbować, czy zbiornik maźnicy da się otworzyć dla dolania smaru i sprawdzić czy termin smarowania, uwidoczniony w odnośnej kratce umieszczonej z obu stron ostojnicy, nie został przekroczony. Jeżeli tak jest, to należy o tym zgłosić kierownikowi pociągu, który donosi o tym dalej za pomocą meldunku według załącznika 20.
(8) Wagon z którym postąpiono według (7) należy ponownie zbadać na najbliższej stacji postoju. Gdy maźnica ostygła, to wagon pozostawia się w pociągu, jednak obserwuje się go w dalszym ciągu. Jeżeli zagrzanie jest tak silne, że maźnicy nie można dotknąć ręką, to wagon należy wyłączyć.
Wagon musi być wyłączony także wtedy, gdyby miał jeszcze przebiec dłuższą linię, na której nie ma możności ochłodzenia maźnicy.

 

Przepisy Ruchu (FV) Spis Treści.