Wyciąg
Regulaminu budowy i ruchu kolejowego z dnia 17. 7. 1928

IV. Ruch na kolejach

§ 45
Urzędnicy ruchu na kolejach

(1) Urzędnikami ruchu na kolejach są w rozumieniu niniejszego regulaminu urzędnicy, pracownicy umowni i robotnicy oraz ich zastępcy, zatrudnieni jako:
1. kierownicy albo wykonujący nadzór nad utrzymaniem urządzeń kolejowych i ruchem na kolei,
2. kontrolerzy kolejowi i kontrolerzy ruchu,
3. zawiadowcy i urzędnicy nadzorczy na stacjach, przystankach, posterunkach odgałęźnych i bocznicowych, jak również dyżurni ruchu*) (łącznie z blokowymi**)),
4. naczelnicy parowozowni, wagonowni, zawiadowcy odcinków drogowych, odcinków przewodów trakcji elektrycznej i odcinków sygnałowych (telegraficznych),
5. pozostali urzędnicy służby utrzymania kolei,
6. zwrotniczowie,
7. urzędnicy służby manewrowej,
8. strażnicy kolejowi i przejazdowi**),
9. drużyny konduktorskie,
10. maszyniści i motorniczowie wagonów motorowych, palacze, jak również pomocnicy na lokomotywach i wagonach motorowych bez paleniska, pracownicy obsługujący lokomotywki,
11. pozostali urzędnicy zewnętrznej służby maszynowej (mechanicznej) i elektrotechnicznej.
(2) Urzędnicy ruchu muszą liczyć przynajmniej 21 lat życia i mieć nieposzlakowaną przeszłość, a także posiadać wymagane ich służbą przymioty i uzdolnienia (Postanowienia o uzdolnieniu urzędników ruchu na kolejach i urzędników policyjnych).
Uwagi:
*) Dyżurnym ruchu jest urzędnik, regulujący pod osobistą odpowiedzialnością następstwo pociągów w obrębie swojego rejonu.
**) Także agenci kolejowi, o ile spełniają zadania służby ruchu.

Odnośnie pracowników posiadających teoretyczne fachowe wykształcenie techników maszynowych, szkolonych w służbie parowozowej, odpada przepis dotyczący wieku.
(3) –
(4) Urzędnikom ruchu należy wręczyć pisane albo drukowane instrukcje o ich służbowych obowiązkach.
(5) Dla każdego urzędnika ruchu należy prowadzić akta personalne.
(6) Urzędnicy ruchu powinni nosić w służbie dokładnie chodzący zegarek.

V. Policja kolejowa

§ 74
Urzędnicy kolejowo-policyjni

(1) Urzędnikami kolejowo-policyjnymi są urzędnicy ruchu na kolejach, wymienieni w § 45 pod l do 11 oraz
12. portjerzy,
13. konduktorzy peronowi,
14. strażnicy,
15. miejscowi urzędnicy ładunkowi.
(2) Urzędników kolejowo-policyjnych należy zaprzysiądz albo w miejsce przysięgi zobowiązać przez podanie ręki. Zaprzysiężenie albo zobowiązanie w miejsce przysięgi nadaje urzędnikowi kolejowo-policyjnemu prawa publicznego urzędnika policyjnego.
(3) Postanowienia § 45 (2) i (4) i (5) stosują się także do urzędników kolejowo-policyjnych wymienionych w (1) pod 12 do 15.
(4) Nie wolno powierzać policyjnych obowiązków urzędnikom, którzy się okazują niezdolnymi do ich spełniania.

§ 75
Wykonywanie czynności policyjnych na kolejach

(1) Urzędowy rejon działania urzędników kolejowo-policyjnych obejmuje lokalnie – bez względu na miejsce zamieszkania albo okręg służbowy – urządzenia kolejowe na całym obszarze należącym do jednostek przy których są zatrudnieni, a rzeczowo – środki potrzebne do wykonywania policyjnych zarządzeń, obowiązujących w ruchu i przy przewozach kolejowych.
(2) podczas wykonywania służby muszą urzędnicy kolejowo-policyjni nosić mundur albo odznakę służbową albo posiadać dowód osobisty ze wskazaniem w nim ich urzędowego charakteru służbowego.
(3) Urzędnicy kolejowo-policyjni powinni się do publiczności odnosić poważnie i uprzejmie, lecz stanowczo.
(4) Urzędnicy kolejowo-policyjni są uprawnieni do tymczasowego przytrzymania każdego, kto przekracza postanowienia zawarte w §§ 77 do 81 albo zostanie przyłapany na innym przestępstwa lub bezpośrednio po tym jest ścigany, podejrzany o ucieczkę lub nie może się wylegitymować. Można zaniechać przytrzymywania za przekroczenie postanowień zawartych w §§ 77 do 81 jeżeli przewinienie sprawcy jest małe, a skutki czynu nieznaczne, chyba, że dobro publiczne wymaga karnego ścigania. Również można zaniechać przytrzymania, gdy zostanie złożone odpowiednie zabezpieczenie; zabezpieczenie to nie może przekraczać kwoty sto pięćdziesiąt marek (§ 82). Jeżeli tymczasowe przytrzymanie jest konieczne dla zapobieżenia dalszym przestępstwom, to nie wolno go zaniechać nawet, gdy sprawcy nie podejrzywa się o ucieczkę, gdy się wylegitymował i oświadcza gotowość złożenia zabezpieczenia.
(5) Jeżeli przytrzymanego nie puszcza się wolno, to należy go niezwłocznie doprowadzić do sędziego grodzkiego (powiatowego) albo na policję w okręgu przytrzymania.
(6) Jeżeli doprowadzenia nie dokonuje urzędnik policyjno-kolejowy, to urzędnik zarządzający doprowadzenie powinien dać od siebie pismo zawierające jego nazwisko i charakter służbowy, oraz powód przytrzymania doprowadzanego.

§ 76
Wzajemna pomoc urzędników policyjnych

Inni urzędnicy policyjni, o ile ich obowiązki na to zezwalają, obowiązani są na żądanie wspomagać urzędników kolejowo-policyjnych w ich czynnościach policji kolejowej. Tak samo urzędnicy kolejowo-policyjni winni pomagać innym urzędnikom policyjnym w wykonywaniu służby na terenie kolejowym, o ile na to zezwalają ich obowiązki w służbie kolejowej.

VI. Postanowienia dla publiczności

§ 77
Postanowienia ogólne

Podróżni i inna publiczność winni podporządkować się ogólnym przepisom wydanym przez zarząd kolei dla utrzymania spokoju, bezpieczeństwa i porządku na terenie kolejowym i w ruchu kolejowym, lak również do urzędowych zarządzeń, wydawanych w tym samym celu przez urzędników kolejowo-policyjnych w mundurze lub zaopatrzonych w służbowe odznaki albo w legitymacje stwierdzające ich charakter służbowy. Urzędnicy kolejowo-policyjni są uprawnieni do zastosowania przymusu w razie, gdy bez przymusu zarządzenia nie można wykonać.

§ 78
Wstęp na teren kolejowy

(1) Wstęp na teren kolejowy na szlaku, o ile teren ten nie został wyznaczony do użytku jako droga, jest dozwolny bez karty wstępu tylko:
1 przedstawicielom Ministerstwa Komunikacji Rzeszy i władz nadzorczych (§ 4),
2 urzędnikom wykonującym prawo zwierzchności, w szczególności urzędnikom prokuratury, sądowym, ochrony lasów i policji, jeżeli to jest koniecznie do wykonania ich zwierzchnich uprawnień,
3. urzędnikom teletechnicznym, celnym i skarbowym, o ile to jest koniecznym dla wykonania ich służby na terenie kolejowym,
4. niemieckim oficerom i urzędnikom wojskowym, służbowo wysłanym dla obejrzenia, jeżeli ich przybycie władza wojskowa zapowiedziała przed tym odnośnej kolejowej jednostce służbowej.
(2) Wstęp bez kart wstępu na teren stacji i przystanków jest dozwolony poza urządzeniami otwartymi w myśl przepisów dla publiczności – oprócz osób wymienionych pod (1) – także urzędnikom pocztowym, jeżeli na tym terenie pełni się służbę pocztową.
(3) Oficerom i urzędnikom niemieckich władz fortyfikacyjnych wolno wstępować na teren kolejowy w obrębie rejonu fortecznego aż do granic nośności dział, o ile posiadają legitymacje służbowe oraz karty wstępu na teren kolejowy.
(4) Osoby uprawnione do wstępowania bez kart wstępu na teren kolejowy, powinny się wykazać zaświadczeniem swojej władzy przełożonej; osoby przynależne do siły zbrojnej muszą posiadać legitymację służbową. Urzędnicy kolejowo-policyjni winni żądać okazania legitymacji od wszystkich osób wymienionych pod (1).
(5) Karty wstępu na teren kolejowy wolno wystawiać tylko za zezwoleniem władzy nadzorczej.
(6) Osoby uprawnione do wstępowania na teren kolejowy winny unikać zatrzymywania się między torami.
(7) Nadzór nad porządkiem na placach dojazdowych przed stacjami, ładowniami, przystankami i bocznicami, należy do obowiązków urzędników kolejowo-policyjnych, o ile w poszczególnych przypadkach nie nadzorują ich urzędnicy innej policji.
(8) Za wchodzenie zwierząt na, teren kolejowy odpowiada ten, do którego obowiązków należy ich pilnowanie.
(9) Tam, gdzie kolej równocześnie służy jako droga należy ją opróżnić przy zbliżaniu się pociągu lub innych pojazdów kolejowych.

§ 79
Przechodzenie przez kolej

(1) Przez kolej wolno przechodzić tylko w wyznaczonych na to miejscach (przejazdach). Używanie przejazdów jest jednak zakazane gdy:
a) zbliża się pojazd kolejowy,
b) za pomocą znaków słyszalnych lub widzialnych ostrzega się na przejeździe przed zbliżającym się pojazdem kolejowym, albo gdy zapowiada się zamykanie zapór,
c) zapory poruszają się albo są zamknięte albo
d) zamknięcie ruchu szosowego uwidoczniono na przejeździe w inny sposób.
(2) W przypadkach pod (1) pojazdy szosowe i zwierzęta muszą być zatrzymane przed krzyżami ostrzegawczymi, a gdzie krzyżów niema, w odpowiedniej odległości od kolei. Na przejazdach zaopatrzonych w zapory, przechodnie muszą się zatrzymać przed zaporami, a na przejazdach niezaopatrzonych w zapory przed krzyżami ostrzegawczymi albo w odpowiedniej odległości od kolei.
(3) Przy zbliżaniu się do przejazdów i przy korzystaniu z nich należy zwracać szczególną uwagę. Także korzystający z drogi na przejazdach zaopatrzonych w zapory nie są od tego zwolnieni, ani wtedy, gdy zapory są zamknięte, ani też gdy są otwarte.
(4) Samowolne otwieranie zapór i innych ogrodzeń jest zabronione.
(5) Stad bydła nie wolno pędzić przez kolej na 10 minut przed spodziewanym przybyciem pojazdu kolejowego.
(6) Pługi, brony i inne narzędzia, jak również pnie drzewa i inne ciężkie przedmioty, mogące uszkodzić urządzenia kolejowe, wolno przewozić przez kolej tylko ze szczególną ostrożnością.
(7) Przejazdów prywatnych wolno używać tylko uprawnionym i tylko na warunkach określonych przez władzę nadzorczą.

§ 80
Uszkodzenie kolei i przeszkody w ruchu

Zabrania się uszkadzania i zanieczyszczania terenu kolejowego, urządzeń kolejowych i pojazdów, kładzenia przedmiotów na torze albo zakładania innych przedmiotów przeszkadzających jeździe, przestawiania zwrotnic, wywoływania fałszywego alarmu, naśladowania sygnałów i przedsiębrania innych czynności, przeszkadzających lub zagrażających ruchowi.

§ 81
Zachowanie się podróżnych

(1) Podróżnym wolno wsiadać i wysiadać tylko w miejscach do tego przeznaczonych i tylko na wyznaczonej do tego stronie pojazdów.
(2) Jak długo pojazd znajduje się w ruchu, zabronione jest otwieranie jego drzwi, wsiadanie i wysiadanie, usiłowanie wykonania tego albo pomaganie przy tym i wchodzenie na stopnie i platformy, jeżeli przebywanie na nich wyraźnie nie jest dozwolone.
(3) Zabronione jest wyrzucanie z wagonu przedmiotów mogących zranić człowieka albo uszkodzić jakąś rzecz.

§ 82
Kary za przekroczenia

(1) Kto dopuszcza się wykroczeń przeciw postanowieniom §§ 78 do 81 albo przez niezastosowanie się do przepisów i zarządzeń wydanych w myśl § 77 zakłóca spokój, bezpieczeństwo lub porządek na terenie kolejowym albo w ruchu kolejowym, zostanie ukarany grzywną do stu pięćdziesięciu marek, o ile w myśl ogólnych postanowień karnych nie wymaga się zastosowania wyższej kary. Tej samej karze podlega ten, kto wykracza przeciw postanowieniom Kolejowego regulaminu przewozu o zabieraniu z sobą do pojazdów z przewozem osób przedmiotów wykluczonych od przewozu.

§ 83
Wywieszka przepisów

Odbitkę §§ 75 i 77 do 82 niniejszego Regulaminu, oraz postanowienia Kolejowego regulaminu przewozu o zabieraniu z sobą do pojazdów z przewozem osób przedmiotów wykluczonych od przewozu, należy wywiesić w każdej poczekalni.

Przepisy Ruchu (FV) Spis Treści.