§ 69. Zawiadomienia o wypadkach i ważniejszych wydarzeniach w związku z ruchem pociągów.

P. Kto powinien być zawiadomiony o każdym wypadku oraz ważniejszem wydarzeniu na terytorjum kolejowem, powodującym lub mogącym spowodować przeszkodę w ruchu pociągów?
O. O każdym wypadku oraz ważniejszym wydarzeniu na terytorjum kolejowem, powodującym lub mogącym spowodować przeszkodę w ruchu pociągów, powinien być niezwłocznie zawiadomiony zawiadowca najbliższej stacji.
P. Kto obowiązany jest zawiadomić o wypadku zawiadowcę stacji?
O. O wypadku z pociągiem obowiązany jest zawiadomić zawiadowcę stacji kierownik pociągu, o innych zaś wypadkach i wydarzeniach na terytorjum kolejowem służba drogowa.
P. W jaki sposób przesyła się zawiadomienie o wypadku lub wydarzeniu powstałym w pociągu lub na szlaku?
O. Zawiadomienie o wypadku na szlaku lub w pociągu należy przesyłać telefonem, znajdującym się w pociągu lub na szlaku, w razie zaś braku połączenia telefonicznego,- pisemnie przez umyślnego posłańca, w przypadkach zaś niecierpiących zwłoki – dążącym po torze sąsiednim pociągiem, który wolno zatrzymać.
P. W jaki sposób należy przesłać pisemne zawiadomienie, jeżeli w pobliżu miejsca wypadku nie okaże się posłańca i nie przewiduje się pociągu?
O. W takim razie pisemne zawiadomienie powinno być dostarczone do najbliższego posterunku służby drogowej (zawiadowcy odcinka, drogowego, drużnika przejazdowego, lub obchodowego), który jest obowiązany dostarczyć je niezwłocznie następnemu posterunkowi slużby drogowej i t. d., aż do wręczenia dyżurnemu ruchu najbliższej stacji.

§ 70. Postępowanie przy zatrzymaniu pociągu na szlaku.

P. W jakich wypadkach należy zatrzymać pociąg na szlaku, w miejscu nieprzewidzianym w rozkładzie jazdy?
O. Pociąg należy zatrzymać na szlaku w miejscu nie przewidzianem w rozkładzie jazdy, jeżeli zauważono w pociągu lub na torze przeszkodę do dalszej jazdy, lub jeżeli zatrzymanie pociągu jest konieczne, dla okazania pomocy innemu pociągowi lub dla usunięcia przeszkody dla ruchu na torze, po którym idzie pociąg, albo na torze sąsiednim.
P. Czy należy osłonić sygnałami pociąg, zatrzymany przed semaforem wjazdowym, wskazującym sygnał Stój?
O. Pociąg zatrzymany przed semaforem wjazdowym, wskazującym sygnał Stój nie wymaga osłony innemi sygnałami, z wyjątkiem przypadku, że stacja osobno jej zażąda, albo że za pociągiem idzie pociąg następny w odstępie czasu.
Końcowy konduktor zatrzymanego pociągu powinien natychmiast zająć takie stanowisko, żeby mógł obserwować szlak wstecz pociągu i, gdyby się z tego kierunku zbliżał inny pociąg, to konduktor ten obowiązany jest biec naprzeciw i dawać sygnał Stój Za niewykonanie tego zabezpieczenia pociągu ponosi odpowiedzialność niezależnie od końcowego konduktora również i kierownik pociągu.
P. Jak należy postąpić w razie zatrzymania pociągu na szlaku, przewidzianego lub nieprzewidzianego w rozkładzie jazdy?
O. W razie zatrzymania pociągu na szlaku, nieprzewidzianego w rozkładzie jazdy, jeżeli natychmiastowe badanie nie wykaże, te pociąg będzie mógł jechać dalej przed upływem 5 minut, to należy go bezwłocznie osłonić sygnałami stosownie do Przepisów Sygnalizacji. Tak samo należy postąpić, jeżeli postój na szlaku pociągu, przewidziany w o rozkładzie jazdy, będzie przedłużony więcej niż o 5 minut.
P.: Kto i jak powinien osłaniać pociąg?
O. We wszystkich wypadkach, wymagający osłony pociągu, maszynista na żądanie kierownika pociągu, daje kilkakrotnie sygnał Baczność, na który służba drogowa powinna natychmiast podążyć do pociągu i osłonić go sygnałami. Jeżeli służba drogowa nie stawi się niezwłocznie, to w pociągach na hamulcach ręcznych konduktor ostatniego wagonu, w pociągach zaś na hamulcach zespolonych, konduktor wyznaczony osobno do osłony, osłania koniec pociągu. Na szlaku jednotorowym drugi wyznaczony konduktor osłania czoło pociągu. Jeżeli drużyna konduktorska składa się z jednego tylko kierownika pociągu, to koniec pociągu osłania kierownik pociągu a czoło pomocnik maszynisty. Jeżeli w czasie spełnianych tych czynności przez, konduktora nadejdą pracownicy służby drogowej, to konduktorzy powinni przekazać im obowiązek osłony pociągu, sami zaś powrócić do pociągu.
P. W jakim przypadku na szlaku, dwutorowym pociąg powinien być osłonięty z obu stron?
O. Na. szlaku dwutorowym pociąg powinien być osłonięty z obu stron, jeżeli dla zatrzymanego poc. zażądano pomocy.
P. Jaką ostrożność należy zachować w wypadku, gdy zatrzymany na szlaku pociąg nie został jeszcze osłonięty sygnałami?
O. Do czasu osłonięcia sygnałami zatrzymanego na szlaku pociągu, należy zachować następującą ostrożność: na linji jednotorowej pierwszy i końcowy konduktorzy, a na linji dwutorowej końcowy konduktor, obowiązani są pilnie obserwować szlak i, gdyby zbliżał się jaki inny pociąg, obowiązani są biec naprzeciw i dawać sygnał .Stój”. Kierownik pociągu ponosi odpowiedzialność za niewykonanie tego zabezpieczenia pociągu narówni z wymienionymi konduktorami.
P. Kiedy powinny być usunięte sygnały osłaniające pociąg?
O. Sygnały osłaniające pociąg powinny być usunięte po upływie czasu potrzebnego na dojście pociągu do najbliższego posterunku następczego.
P. Jak należy postąpić, jeżeli przy wyprawianiu pociągów w odstępie czasu lub podczas przerwy łączności telegraficznej i telefonicznej czas biegu pociągu przedłuża się z jakiegokolwiek powodu o tyle, że zachodzi obawa dopędzenia go przez pociąg następny?
O. Jeżeli przy wyprawianiu pociągów w odstępie czasu lub podczas przerwy łączności telegraficznej i telefonicznej czas biegu pociągu przedłuża się z jakiegokolwiek powodu o tyle, że zachodzi obawa dopędzenia go przez pociąg następny, to należy zatrzymać pociąg, osłonić go sygnałami i przedsięwziąć środki w celu ostrzeżenia następnego pociągu, poczem wyruszyć w dalszą drogę.
P. Jak należy postąpić, jeżeli pociąg ma cofać się ze szlaku bez uzyskania na to zezwolenia dyżurnego ruchu stacji do której się pociąg cofa?
O. Jeżeli pociąg ma cofać się ze szlaku bez uzyskania na to zezwolenia dyżurnego ruchu stacji, do której pociąg się cofa, to w odległości około 900 m. przed cofającym się pociągiem powinien dla jego osłony iść lub jechać na drezynie pracownik kolejowy z właściwemi sygnałami
P. Kogo należy zawiadomić o zatrzymaniu się pociągu na szlaku po wyruszeniu w dalszą drogę?
O. Po wyruszeniu w dalszą drogę o zatrzymaniu się pociągu na szlaku należy zawiadomić dyżurnego ruchu najbliższej stacji, a gdyby na tej stacji pociąg nie miał przewidzianego w rozkładzie jazdy postoju, to należy pociąg zatrzymać.
P. Jak należy postąpić, jeżeli do zatrzymanego na szlaku pociągu zażądano pomocy, lecz przed nadejściem tej pomocy przyczyna zatrzymania została usunięta?
O. Jeżeli przyczyna zatrzymania pociągu na szlaku została usunięta przed nadejściem żądanej pomocy, to wyprawienie pociągu w dalszą drogę, może nastąpić po otrzymaniu zezwolenia na to stacji, skąd pomoc była zażądana. W razie niemożności porozumienia się ze stacją, pociąg można wyprawić dalej przy sprzyjających warunkach atmosferycznych i dobrej widzialności, pod warunkiem jego osłony ze stron obu.
P. Jak należy postąpić, jeżeli parowóz pociągu zatrzymanego na szlaku może iść dalej bez pociągu lub z częścią jego składu, pomocy zaś od sąsiedniej stacji jeszcze nie zażądano?
O. Jeżeli parowóz pociągu zatrzymanego na szlaku może iść dalej bez pociągu lub z częścią jego składu, pomocy zaś od sąsiedniej stacji jeszcze nie zażądano, to kierownik pociągu może wyprawić do najbliższej stacji sam parowóz lub parowóz z częścią pociągu bez końcowych sygnałów, a na najbliższym posterunku następczym powinien zawiadomić dyżurnego ruchu o przyczynach takiej jazdy. Pozostała część pociągu powinna być osłonięta z obydwóch stron, zarówno na szlaku jednotorowym jak i dwutorowym.
P. Jakie są obowiązki drużyny konduktorskiej przez cały czas zatrzymania pociągu na szlaku?
O. Przez cały czas zatrzymania pociągu na szlaku drużyna konduktorska powinna strzec pociągu i ochraniać podróżnych, ich mienie i towary przewozowe w pociągu, W razie potrzeby pomocy, należy wezwać do niej pracowników służby drogowej, którzy są obowiązani do dania pomocy przy osłonie pociągu, jego ochronie i usunięciu przeszkód do ruchu.
P. Jak należy postąpić w razie jeżeli gwizdawka na parowozie pociągowym nie działa?
O. W razie jeżeli gwizdawka na parowozie pociągowym nie działa, należy pociąg zatrzymać, w celu zawiadomienia o tem drużyny konduktorskiej. Dalsza jazda do najbliższej stacji powinna odbyć się z zachowaniem największej ostrożności i z taką szybkością, aby w razie potrzeby pociąg można było zatrzymać bez współudziału drużyny konduktorskiej. Podczas mgły lub śnieżycy utrudniającej widok, należy w razie zepsucia się świstawki parowozowej zażądać parowozu pomocniczego. Po przyjeździe do stacji należy w każdym razie zarządzić wymianę parowozu.

§ 72. Postępowanie podczas ulewy.

P. Jaką ostrożność powinni zachowywać dyżurni ruchu przy wyprawianiu pociągów w czasie bardzo gwałtownej ulewy lub podczas oberwania się chmury?
O. W czasie bardzo gwałtownej ulewy lub oberwania się chmury dyżurni ruchu powinni zatrzymać pociągi na stacjach do czasu przejścia lub zmniejszenia się ulewy; na stacjach zaś przylegających do szlaków zagrożonych – do czasu otrzymania od służby drogowej zawiadomienia, że można przepuścić bezpiecznie pociąg przez te szlaki.
P. Jaką ostrożność powinny zachować pociągi, które gwałtowna ulewa lub oberwanie się chmury zastało na szlaku?
O. Pociągi, które gwałtowna ulewa zastała na szlaku, powinny zmniejszyć szybkość do 20 km/g., przez miejsca zaś zagrożone przechodzić z szybkością najwyżej 15 km/g. jeżeli jest wątpliwość co do bezpiecznego przejścia pociągu przez miejsce-na szlaku zagrożone przez ulewę, to drużyna pociągowa powinna zatrzymać pociąg przed zagrożonem miejscem i ruszyć w dalszą drogę dopiero po zbadaniu wątpliwego miejsca przez kierownika pociągu, jeżeli niema pewności co do bezpieczeństwa dalszej jazdy, należy zaczekać na przybycie lub zawiadomienie pisemne organu służby drogowej.

§ 73. Postępowanie podczas opadów i zamieci śnieżnych. Pługi odśnieżne.

P. Jak należy postąpić, ażeby zabezpieczyć pociągi od najechania na zaspę śnieżną, stanowiącą przeszkodę do ruchu pociągów?
O. Ażeby zabezpieczyć pociągi od najechania na zaspę śnieżną, stanowiącą przeszkodę do ruchu pociągów, należy ją osłonić sygnałami Stój według Przepisów Sygnalizacji, i jeżeli się okaże, że nie da się jej usunąć przed nadejściem pociągu, to służba drogowa powinna zawiadomić o zaszłej przeszkodzie do ruchu najbliższą stację oraz naczelników oddziałów; drogowego ruchu i mechanicznego.
P. Jak należy postąpić, jeżeli pociąg został zatrzymany na szlaku przed zaspą śnieżną i stanowiącą przeszkodę do ruchu?
O. Jeżeli pociąg stanął na szlaku przed zaspą śnieżną, stanowiącą przeszkodę do ruchu, to po osłonięciu go sygnałami należy co do dalszego postępowania zasięgnąć wskazówek służby drogowej, w razie zaś ich nieobecności, należy pociąg cofnąć na stację.
Uwaga. Szczegóły co do postępowania podczas opadów i zamieci śnieżnych oraz używania pługów odśnieżnych są zawarte w oddzielnych przepisach.

§ 74. Zamknięcie torów do ruchu.

A. Nieprzewidziane zamknięcie toru.

P. Co należy rozumieć przez nieprzewidziane zamknięcie toru?
O. Przez nieprzewidziane zamknięcie toru należ; rozumieć zarządzenie wydane, gdy tor stanie się nagle niezdatnym do użytku.
P. Jak powinien postąpić dyżurny ruchu, który otrzymał zawiadomienie o przeszkodzie do ruchu na szlaku?
O. Dyżurny ruchu, który otrzymał zawiadomienie o przeszkodzie do ruchu na szlaku, powinien natychmiast zawiadomić o tem telegraficznie stację położoną po drugiej stronie przeszkody, poczem dyżurni ruchu obu stacyj powinni wydać właściwym pracownikom zarządzenie o zamknięciu właściwego toru do ruchu.

B. Przewidziane zamknięcie toru.

P. Kiedy bywa przewidziane zamknięcie toru?
O. Przewidziane zamknięcie toru bywa wtedy, gdy wskutek zamierzonych robót zachodzi potrzeba wstrzymania ruchu na pewnym szlaku.
P. W jakich miejscach należy osłonić zamknięty tor między dwiema stacjami?
O. Zamknięty tor między dwiema stacjami należy osłonić na szlaku w miejscu niebezpiecznem, i prócz tego na obu stacjach, za ostatnią zwrotnicą wyjazdową. Na szlaku dwutorowym, jeżeli zamyka się do ruchu tylko jeden tor, należy uniemożliwić wyjazd ze stacji na for zamknięty zapomocą zapory z sygnałem.
P. Jak powinny być zabezpieczone i osłonięte zwrotnice, jeżeli tor główny na stacji jest zamknięty?
O. Jeżeli tor główny na stacji jest zamknięty, to zwrotnice w tym torze, prowadzące na jeden z torów bocznych, powinny być zamknięte na zamki i odsłonięte sygnałami Zwolnij bieg.
P. Jak powinny być osłonięte zamknięte tory stacyjne?
O. Zamknięte tory stacyjne powinny być osłonięte w obu końcach ich odcinka sygnałami Tor zamknięty.
P. Kto wydaje szczegółowe zarządzenia, w każdym oddzielnym przypadku, dotyczące sposobu przewidzianego zamknięcia toru na szlaku i prowadzenia ruchu?
O. Szczegółowe zarządzenia, w każdym oddzielnym przypadku dotyczące sposobu przewidzianego zamknięcia toru na szlaku i prowadzenia ruchu, wydaje Dyrekcja.

§ 75. Wykolejenie i zderzenie się pociągów.

P. Co powinna uczynić drużyna pociągowa w razie wykolejenia się parowozu lub wagonu?
O. W razie wykolejenia się parowozu lub wagonu drużyna pociągowa powinna zastosować wszelkie środki hamowania w celu zatrzymania pociągu.
P. Jak należy postąpić w razie zauważenia, że po torze, po którym idzie pociąg, zbliża się drugi pociąg z przeciwnej strony?
O. W razie zauważenia, że po torze, po którym idzie pociąg, zbliża się drugi pociąg z przeciwnej strony, należy pociąg jak najprędzej zatrzymać i cofać w tył, dając jednocześnie sygnał Baczność do czasu zatrzymania się pociągu, idącego z przeciwnej strony. Dalszy ruch obydwu pociągów może nastąpić dopiero po otrzymaniu pozwolenia najbliższej stacji, którą należy zawiadomić niezwłocznie o wypadku. Jeżeli to był parowóz wystany do nawiązania porozumienia podczas przerwy łączności, to po zatrzymaniu należy połączyć go z pociągiem i jechać dalej do stacji wyprawienia, a pociąg powinien jechać dalej po 5 min.
P. Jak powinien postąpić kierownik pociągu w razie wykolejenia lub zderzenia się pociągów?
O. W razie wykolejenia lub zderzenia się pociągów, kierownik pociągu powinien:
1) osłonić z obu stron miejsce wypadku i zawiadomić zwięźle najbliższą stację o wypadku, żądając pomocy;
2) zapobiec możliwym następstwom wypadku, w szczególności, w razie wypadku na szlaku dwutorowym, należy przekonać się, czy po drugim torze ruch może się odbywać i w razie przeszkody do ruchu po tym torze, osłonić tę przeszkodę.
3) otoczyć opieką podróżnych i ich mienie, dając wszelką pomoc osobom, które ucierpiały wskutek wypadku.
P. Jak należy postąpić z podróżnymi, jeżeli przy wykolejeniu się pociągu parowóz i część wagonów przy parowozie pozostały na szynach?
O. Jeżeli przy wykolejeniu się pociągu parowóz i część wagonów przy parowozie pozostały na szynach, należy przeprowadzić podróżnych do tych wagonów i wyprawić pociąg do następnej stacji, pozostałą zaś część pociągu osłonić do czasu jej usunięcia.
P. Kto pierwszy powinien przybyć na miejsce wypadku i objąć kierowanie akcją pomocy?
O. Pierwszy na miejsce wypadku powinien przybyć zawiadowca tej stacji, która została zawiadomiona o wypadku i powinien objąć kierowanie akcją pomocy aż do czasu przybycia pracowników starszych służbowo.
P. Do kogo należy obowiązek usuwania przeszkody do ruchu i naprawy toru na miejscu wypadku?
O. Obowiązek usuwania przeszkód do ruchu i naprawy toru należy do miejscowych organów służby mechanicznej i drogowej, które powinny niezwłocznie przybyć na miejsce wypadku z robotnikami i wspólnie w najkrótszym czasie usunąć przeszkodę i naprawić zniszczony tor przyczem do pracy, w miarę potrzeby mogą być wezwani, nie tylko pracownicy, wyznaczeni do pociągów ratunkowych, lecz i inni pracownicy wolni od służby.
P. Jak należy postąpić z rannymi okaleczonymi podczas wypadku?
O. Rannych i okaleczonych podczas wypadku należy, po podaniu pierwszej pomocy lekarskiej, przewieść do najbliższej stacji, gdzie jest stała pomoc lekarska, ciężko zaś rannych do najbliższego szpitala,
P. Jak należy postąpić, jeżeli wskutek wypadku nastąpiła przerwa w ruchu, której nie będzie można usunąć w ciągu 6 godzin?
O. Jeżeli wskutek wypadku nastąpiła przerwa w ruchu, której nie można będzie usunąć w ciągu 6 godzin, to należy albo skierować ruch pociągów drogą okrężną, albo zarządzić przewóz podróżnych z przesiadaniem w miejscu wypadku, pod bezpośredniem kierownictwem zawiadowcy jednej z sąsiednich stacyj.
P. Gdzie powinien znajdować się kierownik pociągu przy powrotnej jeździe od miejsca przesiadania się podróżnych wagonami naprzód?
O. Przy powrotnej jeździe od miejsca przesiadania się podróżnych wagonami naprzód, kierownik pociągu powinien znajdować się na pomoście pierwszego wagonu.
P. Kiedy należy przystąpić do pracy nad uprzątnięciem przeszkody w ruchu jeżeli wypadek wywołał śmierć lub okaleczenie ludzi?
O. Jeżeli wypadek wywołał śmierć lub okaleczenie ludzi, do pracy nad uprzątnięciem przeszkody w ruchu dozwala się przystąpić dopiero po przybyciu władz sądowych, do czasu zaś ich przybycia należy miejsce wypadku zabezpieczyć od rozmyślnego usunięcia śladów. Zarządzenie to nie dotyczy robót, niezbędnych do najszybszego wydostania ludzi, dotkniętych wypadkiem.

§ 76. Pożar w pociągu.

P. Jak należy postępować w razie pożaru w pociągu podczas jazdy na szlaku?
O. W razie pożaru w pociągu podczas jazdy na szlaku, należy pociąg zatrzymać niezwłocznie i osłonić sygnałami (na dwutorowych szlakach należy osłonić oba tory) jeżeli zaś pożar zagraża podróżnym, wyprowadzić ich z pociągu, zachowując spokój, aby nie wywołać popłochu.
P. Co powinna przedsięwziąć drużyna pociągowa podczas pożaru w pociągu po zatrzymaniu go na szlaku?
O. Drużyna pociągowa powinna przedewszystkiem starać się zapobiec szerzeniu się pożaru i przedsięwziąć środki ratowania podróżnych i ich mienia.
P. Jak należy postąpić z palącym się wagonem?
O. Palący się wagon należy odczepić, oddzielić od pozostałej części pociągu i unieruchomić, poczerń należy przystąpić do gaszenia pożaru. Drużyna konduktorska powinna wiedzieć i pamiętać, gdzie są rozmieszczone w wagonach środki przeciwpożarowe i umieć je użyć natychmiast, żeby stłumić ogień w zarodku.
P. Jak należy postąpić, jeżeli po stłumieniu pożaru nie można połączyć pociągu lub jeżeliby połączenie zagrażało bezpieczeństwu ruchu?
O. W takim wypadku należy pociąg dostawić do następnej stacji częściami.

§ 77. Rozerwanie się pociągu na szlaku.

P. Jęk należy postępować w razie rozerwania się pociągu na szlaku?
O. W razie rozerwania się pociągu na szlaku, drużyna konduktorska i pracownicy służby drogowej powinni dawać niezwłocznie sygnały zgodnie z Przepisami Sygnalizacji, w celu zwrócenia uwagi maszynisty na rozerwanie się pociągu. Oderwaną część końcową pociągu należy zatrzymać, dopiero wtedy, gdy tylna część pociągu została zatrzymana lub potoczyła się wstecz. Jeżeli oderwana część pociągu toczy się za pociągiem i nie można jej zatrzymać, to przednią część pociągu należy prowadzić dalej z szybkością odpowiadającą, o ile można, szybkości oderwanej części, aby część ta mogła się dołączyć bez silnego zderzenia i dopiero wtenczas pocigą należy zatrzymać w celu sprzęgnięcia rozerwanych części.
P. Jak należy postąpić jeżeli oderwana część pociągu toczy się wstecz i nie można jej zatrzymać?
O. Jeżeli oderwana część pociągu toczy się wstecz i nie można jej zatrzymać, to należy zawiadomić o tem najbliższą stację i służbę drogową na szlaku, aby zatrzymać wagony, które zbiegły.
P. Jak należy postąpić, jeżeli nie można połączyć części rozerwanego pociągu?
O. Jeżeli nie można połączyć części rozerwanego pociągu, to należy dostawić pociąg do następnej stacji częściami.

§ 78. Zbiegnięcia wagonów ze stacji na szlak.

P. Jakich należy używać sposobów, ażeby zatrzymać wagony, które ruszyły z miejsca i zachodzi niebezpieczeństwo zbiegnięcia ich na szlak?
O. Ażeby zatrzymać wagony, które ruszyły z miejsca, i zachodzi niebezpieczeństwo zbiegnięcia ich na szlak, należy zastosować wszelkie dozwolone środki hamowania, jako to, hamulce, sypianie piasku, podkładanie płozów hamulcowych i t. d. Jeżeli jednak te środki nie zdołają ich zatrzymać i zachodzi obawa zderzenia się zbiegłych wagonów z pociągiem, to wolno je umyślnie wykoleić zapomocą podkładania pod wagony podkładów, żerdzi, kamieni lub innym sposobem, albo też wolno je skierować na tor żeberkowy lub na inny, zajęty wagonami, jeżeli na tym torze nie odbywa się ładowanie towarów i jeżeli stojące wagony nie są załadowane materjałami wybuchowemi ani zajęte przez ludzi. Jednakże umyślne wykolejenie powinno być dokonane tak, aby skutki wykolejenia były najmniej szkodliwe i nie zahamowały ruch po torach głównych.
P. Jak należy postąpić, jeżeli mimo wszystko wagony zbiegły na szlak?
O. Jeżeli wagony zbiegły na szlak, należy natychmiast zawiadomić o tem najbliższą stację oraz służbę drogową na szlaku.
P. Co powinna przedsięwziąć służba drogowa po otrzymaniu wiadomości o zbiegnięciu wagonów?
O. Po otrzymaniu wiadomości o zbiegnięciu wagonów, służba drogowa powinna natychmiast zamknąć rogatki na przejazdach i starać się zatrzymać biegnące wagony wszelkiemi środkami, jakiemi rozporządza. Jeżeli na szlaku znajduje się pociąg, który zbliża się w kierunku biegnących wagonów, należy go zatrzymać, ażeby można było zawiadomić drużynę pociągową o zbiegnięciu wagonów.
P. Jak powinna postąpić drużyna pociągowa po otrzymaniu wiadomości o tem, że wagony biegną w kierunku pociągu?
O. Po otrzymaniu wiadomości, że wagony biegną w kierunku zatrzymanego pociągu, jeżeli pociąg nie może być na czas cofnięty, to drużyna pociągowa powinna wezwać podróżnych do natychmiastowego opuszczenia pociągu i zastosować wszelkie środki, ażeby nie dopuścić do zderzenia lub przynajmniej zmniejszyć jego skutki.
P. Jak powinna postąpić stacja, która otrzymała zawiadomienie o zbiegnięciu do niej wagonów?
O. Stacja, która otrzymała zawiadomienie o zbiegnięciu do niej wagonów, powinnna przyjąć wagony na tor boczny i zastosować środki w celu ich zatrzymania, bez narażenia pracowników kolejowych i osób mogących znajdować się w wagonach. Jeżeli jednak zatrzymanie wagonów na stacji jest bardzo trudne i jeżeli szlak położony za stacją nie jest zajęty, profil zaś podłużny toru na tym szlaku może ułatwić zatrzymanie na nim wagonów, to można na ten szlak przepuścić wagony, zawiadamiając o tem następną stację.
P. Jak należy uważać szlak, na który zbiegły wagony?
O. Szlak na który zbiegły wagon należy uważać za zamknięty do ruchu pociągów (na szlaku dwutorowym po obu torach) do czasu otrzymania wiadomości, że na szlaku nie pozostały wagony i że tor (na szlaku dwutorowym obydwa tory) jest wolny od ruchu pociągów.

§ 79. Pożar na stacji.

P. Jak należy postąpić w razie pożaru na stacji?
O. W razie pożaru na stacji należy dać natychmiast sygnał alarmowy, na który wszyscy pracownicy kolejowi, prócz pełniących służbę związaną z ruchem pociągów, powinni się stawić i zająć wyznaczone im posterunki, stosownie do regulaminu o ratownictwie pożarowem.

Spis Rzeczy