Wózki robocze i drezyny.

§63. Pociągi gospodarcze i robocze.
P. Jak się odbywa ruch pociągów gospodarczych?
O. Ruch pociągów gospodarczych odbywa się według rozkładów jazdy i zgodnie z ogólnemi zasadami ruchu pociągów towarowych.
P. Jak odbywa się ruch pociągów roboczych?
O. Ruch pociągów roboczych odbywa się według rozkładów jazdy dla nich opracowanych, albo też w przypadkach nagłych na żądanie oddziału drogowego bez rozkładu jazdy, na podstawie porozumienia sąsiednich stacyj.
P. Kto jeszcze, prósz kierownika pociągu, powinien znajdować się na pociągu roboczym?
O. Na pociągu roboczym powinien znajdować się prócz kierownika pociągu także pracownik służby drogowej, wyznaczony do dozoru i kierowania pracą naładowania i wyładowania.
P. Kto w pociągach roboczych może pełnić obowiązki hamulcowych?
O. W pociągach roboczych mogą pełnić obowiązki hamulcowych robotnicy drogowi, jeżeli są obznajmieni z Przepisami Sygnalizacji i z obsługą hamulców.
P. Gdzie podczas jazdy pociągu roboczego powinni znajdować się robotnicy, nieprzeznaczeni do obsługi hamulców?
O. Podczas jazdy robotnicy pociągu roboczego, nieprzeznaczeni do obsługi hamulców, powinni znajdować się w wyznaczonym dla nich wagonie osobowym lub krytym wagonie towarowym, z wyjątkiem czasu, w którym odbywa się wyładowanie podsypki podczas jazdy.
P. Kto zarządza ruchem pociągu roboczego na szlaku i odpowiada za bezpieczeństwo ruchu?
O. Zarządza ruchem pociągu roboczego na szlaku i odpowiada za bezpieczeństwo ruchu kierownik pociągu.
P. Komu podlega cały personel pociągu roboczego pod względem ruchu?
O. Pod względem ruchu cały personel pociągu roboczego podlega kierownikowi pociągu.
P. Jak powinien być ustawiony parowóz przy wyprawianiu pociągu roboczego, który dla wykonania przewidzianej pracy na szlaku ma być rozczepiony na pochyleniu większem niż 2,5o/oo ?
O. Przy wyprawianiu pociągu roboczego, który dla wykonania przewidzianej pracy na szlaku ma być rozczepiony na pochyleniu większem niż 2,5o/oo, parowóz powinien być tak ustawiony, aby się znajdował w najniższym punkcie rozczepionego pociągu.
P. Jak należy postąpić przy wyprawianiu pociągu roboczego na szlak do kilometra i z powrotem, jeżeli między dwiema stacjami znajdują się posterunki blokowe?
O. Jeżeli między dwiema stacjami znajdują się posterunki blokowe, to przy wyprawianiu pociągu roboczego na szlak do kilometra i z powrotem, należy je zawiadomić, że pociąg ten należy przepuszczać przy semaforze blokowym w położeniu na Stój i że nie należy zapowiadać o przejściu pociągu tego przez posterunki. Drużyna pociągu roboczego powinna być zawiadomiona za pomocą Rozkazu szczególnego, że semafory pozostają w położeniu Stój i że drużyna powinna zwracać uwagę na sygnały ręczne. O powróceniu pociągu roboczego ze szlaku na stację należy zawiadomić sąsiednia stację i posterunki blokowe na szlaku.
P. Jak należy postępować, jeżeli pociąg roboczy ma być wyprawiony po torze niewłaściwym?
O. Jeżeli pociąg roboczy ma być wyprawiony po torze niewłaściwym, to na czas kursowania tego pociągu należy zamknąć ten tor do ruchu pociągów, poczem pociąg roboczy może być wyprawiony po torze zamkniętym. Po dojściu pociągu roboczego do stacji następnej; stacja ta zawiadamia stację wyprawienia pociągu o przybyciu pociągu zarządza otwarcie toru do normalnego ruchu. Jeżeli pociąg wyprawiony po torze niewłaściwym powraca ze szlaku na stację, która go wyprawiła, to stacja ta zawiadamia o powrocie pociągu stację sąsiednią, która otwiera tor do ruchu.
P. Jak należy postępować podczas procy pociągu roboczego, na szlaku?
O. Podczas pracy pociągu roboczego na szlaku należy postępować jak następuje:
1) w razie rozczepienia pociągu roboczego na szlaku, wagony odczepione powinny być zabezpieczone od zbiegnięcia przez podłożenie podkładek lub plozów hamulcowych; wagony hamulcowe powinny być zahamowane, a każda grupa odczepionych wagonów powinna się znajdować pod dozorem konduktora;
2) podczas postoju pociąg roboczy powinien być osłonięty sygnałami zgodnie z Przepisami Sygnalizacji,
3) Podczas pracy pociągu na szlaku kierownik pociągu i pracownik służby drogowej, dozorujący roboty, powinni czuwać nad bezpieczeństwem ruchu i robotników, zwracając ich uwagę na potrzebę przestrzegania własnego bezpieczeństwa i zakazując na szlakach dwutorowych otwierania drzwi wagonowych i wysiadania od strony toru sąsiedniego;
4) wyładowanie materjałów z wagonów podczas biegu pociągu jest zabronione, za wyjątkiem podsypki; przy wyładowywaniu podsypki podczas jazdy szybkość pociągu powinna być zmniejszona do 10 km/g.;
5) przy wyładowywaniu materjałów, przedmioty wyładowane powinny być umieszczone w przepisowej odległości od toru;
6) przy naładowywaniu i wyładowywaniu wagonów należy zwracać uwagę, aby odbywało się ono równomiernie, aby nie powstawały duże różnice w obciążeniu resorów;
7) w razie ukończenia robót na szlaku wcześniej niż było przewidziane, pociąg roboczy może odejść stację przed czasem, jadąc ostrożnie, zwłaszcza zbliżaniu się do stacji.

§ 67. Wagony motorowe.

P. Na jakich zasadach kursują wagony motorowe?
O. Wagony motorowe kursują zgodnie z ogólnemi zasadami ruchu pociągów pasażerskich.
P. Czy i jakie mogą być dopuszczone odchylenia od zasady kursowania wagonów motorowych zgodnie z ogólnymi zasadami ruchu pociągów pasażerskich?
O. W szczególnych przypadkach, za pozwoleniem M.K. mogą być dopuszczone odchylenia, a mianowicie:
1) wagony motorowe pozwala się zatrzymywać na przejazdach na szlaku między stacjami;
2) w porze dziennej wagony motorowe pozwala się wyprawiać za pociągami pasażerskiemi w odstępie czasu conajmniej 5 minutowym; szybkość jazdy wagonu motorowego nie powinna przewyższać w tym przypadku szybkości pociągu, za którym idzie wagon motorowy.

§ 68. Drezyny, rowery i wózki robocze.

P. Kto jest upoważniony do kierowania drezyną, rowerem lub wózkiem roboczym?
O. Upoważnieni do kierowania drezyną, rowerem lub wózkiem roboczym są naczelnicy i zastępcy naczelników oddziałów drogowych, zawiadowcy odcinków drogowych i pracownicy, mający upoważnienie pisemne od naczelnika oddziału drogoweg O.
P. Co powinien posiadać kierownik drezyny, roweru lub wózka roboczego?
O. Kierownik drezyny, roweru lub wózka roboczego powinien posiadać zegarek, rozkład jazdy, gwizdawkę ustną i odpowiednie sygnały.
P. Ilu ludzi powinno się znajdować na każdym wózku roboczym i drezynie wagi do 750 kg?
O. Na każdym wózku roboczym i drezynie wagi do 750 kg powinno się znajdować tylu ludzi, ilu potrzeba niezbędnie do szybkiego usunięcia tych pojazdów z toru?
P. Które drezyny, rowery i wózki robocze powinny posiadać czynne hamulce?
O. Drezyny, rowery i wózki robocze motorowe powinny posiadać czynny hamulec; pozatem powinny posiadać wózki robocze ręczne; jeżeli się ich używa na szlakach z pochyleniem powyżej 8o/oo.
P. Jak należy uważać pod względem ruchu drezyny i wózki robocze motorowe wagi własnej powyżej 750 kg?
O. Drezyny motorowe i wózki robocze motorowe wagi własnej powyżej 750 kg. należy uważać pod względem ruchu, zapowiadania ich, dawania sygnałów podczas ich ruchu, jazdy po torze właściwym i t. d. za pociągi, przyczem na szlakach nie posiadających blokady elektromechanicznej, pojazdy te można wyprawiać za pociągami w odstępie czasu najmniej 5 minut. O wyprawieniu takiego ciężkiego pojazdu za pociągiem w odstępie czasu kierownik tego pociągu powinien być ostrzeżony pisemnie. Wyprawienie pociągu za pojazdem ciężkim nie może nastąpić wcześniej jak po przejściu tego pociągu przez następny posterunek następczy.
P. Jak się odbywa ruch drezyn i wózków roboczych motorowych o wadze własnej powyżej 750 kg. na szlakach posiadających blokadę elektromechaniczną?
O. Na szlakach posiadających blokadę elektromechaniczną ruch drezyn i wózków roboczych motorowych ciężaru własnego ponad 750 kg. odbywa się przy zamkniętych semaforach, na podstawie porozumienia telegraficznego posterunków zapowiadawczych, z wydaniem Rozkazu szczególnego i z zawiadomieniem innych posterunków następczych.
P. Jak się odbywa ruch drezyn motorowych, rowerów motorowych i wózków roboczych motorowych wagi własnej poniżej 750 kg. oraz drezyn ręcznych, rowerów i wózków roboczych?
O. Drezyny motorowe, rowery motorowe i wózki robocze motorowe wagi własnej poniżej 750 kg. oraz drezyny ręczne rowery i wózki robocze mogą kursować miedzy pociągami o ile mają dostateczną ilość ludzi do szybkiego usunięcia tych pojazdów z toru.
P. Jakie są wyznaczone szybkości dla różnych drezyn, rowerów i wózków roboczych w różnych przypadkach?
O. Dla różnych drezyn, rowerów i wózków roboczych są wyznaczone następujące szybkości:
1) szybkość drezyn motorowych, rowerów motorowych i wózków roboczych motorowych nie powinna przewyższać ich szybkości konstrukcyjnej i w żadnym przypadku nie może być większa niż 60 km/g. dla drezyn i 30 km/g. dla rowerów motorowych i wózków;
2) szybkość drezyn ręcznych i rowerów nie powinna przewyższać 30 km/g.
3) szybkość wozów roboczych ręcznych nie powinna przewyższać: wózków posiadających hamulec 15 km/g. wózków zaś bez hamulca 5 km/g.;
4) jeżeli szyny toru są obślizgte wskutek ślizgawicy lub deszczu to szybkość wszystkich tych pojazdów motorowych powinna być zmniejszona o 30 km/g.
5) przy zbliżaniu się do miejsc prowadzenia robót na torze, do przejazdów w poziomie niewidocznych zdaleka i gdy widok na dalszą odległość jest zasłonięty, należy szybkość pojazdów tak ograniczyć, aby pojazd można było w każdej chwili szybko zatrzymać;
6) w razie potrzeby wyprawienia dwóch pojazdów lub więcej w tym samym kierunku po tym samym torze, należy stale utrzymywać taki odstęp i tak regulować szybkość, ażeby w razie zatrzymania się jednego z pojazdów można było zatrzymać przed nim z całą pewnością pojazd następny.
P. Czy wolno drezyny, rowery i wózki robocze sprzęgać ze sobą lub doprzęgać do pociągów?
O. Drezyn, rowerów i wózków roboczych nie wolno sprzęgać ze sobą ani doprzęgać do pociągów,
P. Gdzie powinni iść robotnicy, wyznaczeni do obsługi wózka, i czy wolno im jechać na wózku roboczym?
O. Robotnicy, wyznaczeni do obsługi wózka, powinni iść. bokiem lub za wózkiem, nigdy zaś bezpośrednio przed wózkiem. Jazda na wózku nie posiadającym hamulca, jako też na wózku ładownym, jest zabroniona.
P. Jak powinny być zabezpieczone od zbiegnięcia drezyny, rowery i wózki robocze zatrzymane na szlaku?
O. Drezyny, rowery i wózki robocze zatrzymane na szlaku powinny być zahamowane, a jeżeli nie posiadają hamulca, kota ich powinny być podklinowane.
P. Kiedy i jak drezyny, rowery i wózki robocze, znajdującej się w biegu lub na postoju, powinny być zabezpieczonej od najechania na nich pociągu?
O. Wózki robocze naładowane tak ciężko, że szybkie usunięcie ich z toru, podczas jazdy lub na postoju, jest utrudnione, powinny być osłaniane zgodnie z przepisami Sygnalizacji. Ludzie potrzebni do usunięcia drezyn, rowerów i wózków roboczych z toru powinni stale znajdować się w pobliżu.
P. Kiedy drezyna, rower i wózek roboczy powinny być usunięte z toru i na jaką stronę toru należy je usuwać?
O. Każda drezyna, rower i wózek roboczy powinny być usunięte z toru:
1) najpóźniej na 5 minut przed oczekiwanem nadejściem pociągu po torze, na którym znajduje się pojazd;
2) natychmiast po otrzymaniu wiadomości o zbliżaniu się pociągu nieprzewidzianego lub o zbiegnięciu wagonów. Pojazdy te powinny być usuwane na zewnętrzną stronę toru, nigdy zaś na międzytorze.

P. Kto powinien wezwać kierownika drezyny, roweru lub wózka roboczego do usunięcia tych pojazdów z toru, jeżeli zawczasu tego nie uczyni?
O. Jeżeli kierownik drezyny, roweru lub wózka roboczego nie usunął zawczasu tych pojazdów, to dyżurni ruchu na posterunkach, dróżnicy przejazdowi i obchodowi powinni wezwać go do usunięcia tych pojazdów z toru.
P. Kiedy drezyna, rower lub wózek roboczy, które uważane jako pociągi, mogą wyjść ze stacji na szlak?
O. Drezyna, rower lub wózek roboczy, które nie są uważane jako pociągi, mogą wyjść ze stacji na szlak dopiero za pisemnem pozwoleniem dyżurnego ruchu (zał. 4).
P. Co powinien uczynić kierownik pojazdu po przybyciu na stację?
O. Po przybyciu na stację kierownik pojazdu powinien zawiadomić dyżurnego ruchu o przybyciu, ażeby można było stwierdzić czas przybycia.
P. Jak powinien postąpić kierownik pojazdu, jeżeli drezyna, rower lub wózek roboczy ma rozpocząć jazdę na szlaku?
O. Jeżeli drezyna; rower lub wózek roboczy ma rozpocząć jazdę na szlaku, to kierownik pojazdu przed postawieniem go na tor powinien porozumieć się z sąsiednią stacją telefonicznie i uzyskać zgodę dyżurnego ruchu na zamierzoną jazdę.
P. Jak zapowiada się ruch drezyn, rowerów i wózków nie uważanych jako pociągi?
O. O wyjściu na szlak drezyny, roweru lub wózka roboczego które nie są uważane jako pociągi, i o ich powrocie lub wyjściu na stację następną dyżurny ruchu zawiadamia telegramem zapowiadawczym drugą stację tegoż szlaku.
P. Kogo stacje powinny zawiadamiać o znajdowaniu się na szlaku drezyn, rowerów i wózków roboczych i w jaki sposób?
O. O znajdowaniu się na szlaku drezyn, rowerów, wózków, roboczych obie stacje sąsiednie powinny zawiadamiać pisemnie zapomocą. Rozkazu szczególnego (zał. 3) maszynistę i kierownika każdego pociągu wyprawionego na ten szlak, ażeby mogli zachować ostrożność podczas jazdy.
P. Jakich pociągów nie wolno wyprawiać podczas jazdy na szlaku drezyn, rowerów lub wózków roboczych?
O. Podczas jazdy na szlaku drezyn, rowerów lub wózków roboczych nie wolno wyprawiać pociągów przed czasem rozkładowym, jeżeli o takim wyprawieniu nie był zawiadomiony kierownik pojazdu.
P. Czy dopuszczalna jest jazda drezyn, rowerów lub wózków roboczych bez napędu silnikowego po torze niewłaściwym?
O. Jazda drezyn, rowerów lub wózków roboczych bez napadu silnikowego po torze niewłaściwym dopuszcza się jako wyjątek, w razie okoliczności nadzwyczajnych, z zachowaniem szczególnych środków ostrożności.
P. Kto wyznacza przed wyprawieniem ciężkich pojazdów motorowych wagi ponad 750 kg. czas ich jazdy na szlaku?
O. Przed wyprawieniem ciężkich pojazdów motorowych wagi 750 kg, czas jazdy ich na szlaku wyznacza dyżurny ruchu, w porozumieniu z kierownikiem pojazdu. Dotrzymanie tego czasu obowiązuje kierownika pojazdu.

Spis Rzeczy