527. Jak należy nazywać pociąg przeznaczony do podróży Prezydenta Rzeczypospolitej?

We wszystkich korespondencjach tak telegraficznych jak telefonicznych i pisemnych należy pociąg ten nazywać pociągiem Prezydenta Rzeczypospolitej. W razie uruchomienia pociągu nadzwyczajnego z okazji podróży głowy obcego Państwa należy nazwę pociągu odpowiednio zmienić. N. p. Pociąg Króla Rumuńskiego, Pociąg Prezydenta Rzeczypospolitej Francuskiej itp.

528. Co wiadomo o kolejności pociągu Prezydenta Rzeczypospolitej?

Pociąg ten ma pierwszeństwo przed wszystkiemi innemi pociągami za wyjątkiem pociągów nadzwyczajnych, mającym zapewnić prawidłowy bieg tego pociągu lub niosącym pomoc w nieszczęśliwych wypadkach doniosłego znaczenia.

529. Z jaką zasadniczą prędkością powinien biec pociąg Prezydenta Rzeczypospolitej?

Z prędkością zasadniczą pociągów pośpiesznych danej linji lub pociągów osobowych, jeżeli na danej linji nie kursują pociągi pośpieszne, o ile M. K. w poszczególnym wypadku nie wyda odmiennego zarządzenia.

530. Jak ma być ułożony rozkład gazdy pociągu Prezydenta Rzeczypospolitej?

Rozkład jazdy powinien uwzględniać jazdę tylko w odstępach stacyjnych. Stosowanie jazdy w odstępach posterunkowych dopuszczalne jest tylko w stosunku do parowozu pilotowego, poprzedzającego bezpośrednio pociąg Prezydenta Rzeczypospolitej. Pociągi pasażerskie biegnące w tym samym kierunku co pociąg Prezydenta Rzeczypospolitej powinien przybyć do stacji na 5 min, a towarowe na 15 min. przed odejściem pociągu Prezydenta Rzeczypospolitej ze stacji poprzedniej. Na linjach jednotorowych powinny pociągi pasażerskie, mające się krzyżować z pociągiem Prezydenta Rzeczypospolitej przybyć na stacje krzyżowania najmniej na 5 min., a towarowe najmniej na 15 min. przed przybyciem pociągu Prezydenta Rzeczypospolitej.

531. Jakie wagony wchodzą do normalnego składu pociągu Prezydenta Rzeczypospolitej?

Wagon służbowo-bagaż. serii Ash X nr. 19. wagon serji AB huxz lub AB h X z, wagon salonowy serji Ashx nr. 23, wagon restauracyjny serji In xx nr. 501, wagon salonowy serji Ashx nr. 10, wagon eskorty serji Ashx nr. 22, i drugi wagon bagaż serji Fhpx nr. 27004. Skład liczy 30 osi a ciężar jego wynosi 300 tonn. 532. W co ma być wyposażony pociąg Prezydenta Rzeczypospolitej i kogo należy wyznaczyć do prowadzenia tego pociągu? Ma być wyposażony w pociągowy (polowy) aparat telefoniczny z odpowiednią obsługą, jak również w wewnętrzne połączenie telefoniczne w pociągu. Do prowadzenia pociągu należy wyznaczyć doborowe i doświadczone drużyny parowozowe i konduktorskie, znające ponadto dokładnie stosunki danej linji. Należy również przeznaczyć do pełnienia służby w pociągu doświadczonego rewidenta wagonów i elektromontera. Skład pociągu, zupełnie przygotowany do drogi powinien być ustawiony przy właściwym peronie najmniej na pół godziny przed czasem odjazdu pociągu, o ile nie nastąpiło zarządzenie wcześniejszego podania składu.

533. Przez ile parowozów powinien być prowadzony pociąg Prezydenta Rzeczypospolitej?

Zasadniczo tylko przez jeden parowóz. W razie konieczności użycia podwójnej trakcji należy w miarę możności przeznaczać do tego celu parowozy tego samego typu (o jednakowej największej dozwolonej szybkości). Przy użyciu podwójnej trakcji największa dozwolona szybkość jazdy nie może przekraczać 60 km na godzinę, o ile M. K. nie zezwoli wyjątkowo na stosowanie większej szybkości.

534. Co należy przestrzegać podczas biegu pociągu Prezydenta Rzeczypospolitej?

Pociąg należy przepuszczać w stacjach i wymijalniach po torze głównym. Drużynom parowozowym i konduktorskim pociągów krzyżujących się z pociągiem Prezydenta Rzeczypospolitej, lub wyprzedzanych przez ten pociąg, nie wolno oddalać się ze stanowiska podczas postoju własnego pociągu, aż do przejścia pociągu Prezydenta Rzeczypospolitej. Przy wyprzedzaniach i krzyżowaniach pociągów z pociągiem Prezydenta Rzeczypospolitej na stacjach, drzwi i okna wagonów pociągów pasażerskich od strony pociągu Prezydenta Rzeczypospolitej powinny być zamknięte. Drużyny pociągów towarowych mają zwracać baczną uwagę tak podczas postoju jak i w czasie jazdy, czy ładunek wagonów otwartych nie uległ przesunięciu, zagrażającemu bezpieczeństwu ruchu. W razie konieczności zatrzymania pociągu Prezydenta Rzeczypospolitej na jakimkolwiek punkcie, nieprzewidzianym w rozkładzie jazdy właściwy pracownik kolejowy powinien na miejscu zatrzymania pociągu oczekiwać jego przybycia celem zawiadomienia Naczelnika pociągu (przedstawiciela Wydziału Eksploatacyjnego) o przyczynie i przypuszczalnem trwaniu postoju. We wszystkich sprawach, odnoszących się do pociągu Prezydenta Rzeczypospolitej zawiadowca stacji, na której pociąg się zatrzymuje, powinien zwracać się do Naczelnika pociągu (a więc nie do kierownika pociągu). Skrócenie postoju, ustalonego w rozkładzie jazdy, w razie spóźnienia pociągu, może zarządzić Naczelnik pociągu tylko za zgodą komendanta pociągu.

SPIS RZECZY i ALFABETYCZNY SPIS RZECZY (Katechizm Służby Pociągowej 1930)