432. Jakie części składowe hamulca powietrznego systemu Westinghouse i Knorr znajdują się przy wagonach?Główny przewód powietrzny z odpylaczem, wężami gumowemi i kurkami wyłączającemi, zawór rozdzielczy z kurkiem trzywylotowym, zbiornik pomocniczy, cylinder hamulcowy, zawór do odhamowania, hamulec bezpieczeństwa i rączki hamulca bezpieczeństwa. Oprócz powyżej wymienionych części znajdują się w brankardach manometry do obserwowania ciśnienia powietrza w przewodzie głównym i kurek hamulczy do użytku dla kierownika pociągu w razie konieczności zatrzymania pociągu.

433. Do czego służą węże gumowe przy przewodach powietrznych?

Do złączenia parowozu z wagonami jako też wagonów między sobą.

434. Do czego służą kurki wyłączające w przewodach powietrznych?

Do wyłączenia przewodu głównego, aby móc każdy wagon używać jako wagon końcowy.

435. Po czem można poznać, że główny przewód powietrzny jest zamknięty wzgl. otwarty?

Kurki wyłączające są zamknięte, gdy rączki tychże leżą pionowo do góry; zaś otwarte, gdy leżą poziomo.

436. Jaki przyrząd służy do zamknięcia węży niesprzągniętych ?

Ślepe sprzęgła, które służą do uchronienia przewodów od zakurzenia, a równocześnie do podtrzymania węży.

437. Czy tylko wagony z całkowitem urządzeniem mogą być wstawiane do pociągu hamowanego na hamulec zespolony?

Nie, można także wstawiać wagony tylko z głównemi przewodami i wężami tak, aby móc osiągnąć połączenie do końca szeregu wagonów hamowanych. Wagony przewodnie muszą także posiadać na każdym końcu kurki wyłączające, a wewnątrz hamulce bezpieczeństwa.

438. Do czego służy kurek trzywylotowy i w jakich położeniach może się znajdować?

Kurkiem trzywylotowym można działanie zaworu rozdzielczego regulować, a mianowicie przy ustawieniu rączki w położeniu pionowem działa hamulec szybko, w położeniu poziomem działa wolno; zaś przy ukośnem położeniu rączki jest wyłączony aparat hamulcowy od powietrza ściśnionego, a wagon biegnie wtedy jak zwykły wagon przewodni.

439. W którym wypadku ustawia się rączkę Kurka trzywylotowego ukośnie?

W wypadkach nieszczelności aparatu, a przedewszystkiem, gdy hamulec się zacina, to jest jeżeli hamulec na czas nie luzuje, względnie tak ostro hamuje, że koła się ślizgają.

440. Dlaczego nie wolno tak hamować, aby koła się ślizgały?

Dlatego, że przez ślizganie się kół powstają płaskie miejsca na obręczach kół wagonu, a tenże musi być wyłączony z ruchu.

441. Do czego służy zawór rozdzielczy?

Do regulowania działania hamulca i dlatego jest najważniejszą częścią hamulca przy wagonie.

442. W jaki sposób reguluje zawór rozdzielczy działanie hamulca, jak działa powietrze na tenże i skąd się to powietrze bierze?

Powietrze ściśnione do hamowania wytwarza pompa powietrzna parowozu pędzona parą. Powietrze wtłacza się najpierw do zbiornika głównego, umieszczonego zwykle pod parowozem, stąd przechodzi przez zawór główny parowozu do głównego przewodu wagonów, skąd przez specjalne odgałęzienie, przez kurek trzywylotowy i zawór rozdzielczy do zbiornika pomocniczego tak długo, dopóki nie wyrówna się nacisk powietrza w zbiorniku pomocniczym z naciskiem w głównym przewodzie. W tym stanie jest hamulec wyluzowany.

443. W jaki sposób można zahamować?

Przez wypuszczenie powietrza z głównego przewodu, bądź to przez kierownika parowozu, bądź przez rozłączanie lub zerwanie węży lub też przez pociągnięcie hamulca bezpieczeństwa przez podróżnych lub konduktora.

444. W jaki sposób działa hamulec?

Skoro wypuścimy część powietrza z głównego przewodu, to nacisk tegoż w głównym przewodzie się zmniejszy, przezco przesuwa się suwak w zaworze rozdzielczym i powietrze ściśnione ze zbiornika pomocniczego otrzyma połączenie przez suwak rozdzielczy i kanał do cylindra hamulcowego Wskutek tego przesuwa się tłok hamulcowy a hamulec zostaje za pomocą drążków przyciągnięty.

445. Dlaczego zacznie działać zawór rozdzielczy, gdy nacisk w głównym przewodzie się zmniejszy?

Dlatego, że powietrze ze zbiornika pomocniczego nie może tak szybko uchodzić jak z przewodu, wobec tego nacisk w zbiorniku jest większy, przezco przesuwa się tłok i suwak rozdzielczy tak dalece, że otwiera dopływ powietrza ściśnionego do cylindra hamulcowego.

446. W jaki sposób można hamulec ponownie wyluzować?

Przez ponowne napełnienie przewodów powietrzem ściśnionem przez maszynistę lub też po odczepieniu parowozu i wypuszczaniu powietrza z głównego przewodu przez otwarcie zaworu do odhamowania umieszczonego na zbiorniku pomocniczym.

447. Czy można stale jednakowo silnie hamować?

Nie, to zależy od ilości wypuszczonego powietrza z przewodu głównego. Czem więcej kierownik parowozu powietrza wypuści, tem silniej i szybciej działa hamulec.

448. Kiedy jest hamowanie najsilniejsze?

Wtenczas, gdy się ciśnienie w przewodzie głównym nagle i znacznie zmniejszy, a kurek trzywylotowy stoi na szybkie hamowanie, gdyż wtenczas przepuszczają zawory rozdzielcze, nietylko powietrze ze zbiornika pomocniczego, lecz też i powietrze z głównego przewodu cylindrów hamulcowych.

449. Jakie czynności należy wykonać przed wyjazdem pociągu na hamulec zespolony?

Po dojechaniu parowozu do pociągu należy złączyć najpierw główne sprzęgło, następnie sprzęgło pomocnicze, a, potem węże powietrzne, otwierając przytem powoli kurki wyłączające. Sprzęganie parowozu z pociągiem, jakoteż odsprzęganie należy zasadniczo uskuteczniać przez personel stacyjny. Tam, gdzie takiego brak musi te czynności wykonywać palacz parowozu.

450. W jaki sposób wykonuje się próbę hamulca?

Po złączeniu parowozu podczas napełnienia przewodu powietrzem, należy zbadać wszystkie wagony na szczelność przewodów oraz stwierdzić, czy wszystkie kurki wyłączające są otwarte, z wyjątkiem ostatniego i powietrze przez cały pociąg przechodzi. Następnie należy dać sygnał do hamowania, we dnie uderzając rękami ponad głową, a w ciemności latarką ręczną, trzymaną w prawej ręce, opisując półkole na zewnątrz i spuszczając ją następnie szybko na dół. Po zahamowaniu należy stwierdzić, czy wszystkie klocki hamulcowe przylegają należycie do kół. Następnie należy dać sygnał do odhamowania a to w dzień ręką, a gdy ciemno latarką, opisując półkole ponad głową tam i z powrotem. Po wykonaniu tej czynności należy stwierdzić czy wszystkie hamulce wyluzowaly i zgłosić przez kierownika pociągu maszyniście ilość osi hamowanych i całkowitą ilość osi w pociągu.

451. Kto jest obowiązany wykonać próbę hamulca?

Przy pociągach konwojowanych przez rewidenta wagonów tenże pod nadzorem kierownika pociągu; zaś przy pociągach, przy których niema rewidenta wagonów, przez kierownika pociągu. Poza tem powinna cała drużyna pociągowa być pomocną przy dawaniu sygnałów, a to szczególnie przy pociągach długich.

452. Co należy wykonywać na stacjach pośrednich przy dodawaniu lub odczepianiu wagonów?

Należy każdorazowo, gdy przewód jest przerwany i we wszystkich tych wypadkach, w których chwilowo z jakiejkolwiek innej przyczyny zamknięto kurki wyłączające, wykonać próbę hamulca, a w razie doczepiania wagonów badać tylko hamulce wagonów doczepianych. Próby hamulca należy zaniechać, jeżeli wagony odczepiono z końca pociągu.

453. Jakie obowiązki ma kierownik pociągu podczas jazdy?

Pownien od czasu do czasu stwierdzić przez odczytywanie manometra znajdującego się w jego przedziale, czy ciśnienie powietrza w głównym przewodzie jest przepisanej wysokości (5 atm).

454. Jak należy postąpić w razie ciągnienia hamulca bezpieczeństwa?

Należy odszukać, w którym wagonie ciągnięto hamulec, zawór zamknąć, rękojeść zaplombować i następnie stwierdzić, kto i z jakiego powodu hamulec ciągnął, a w razie nadużycia wdrożyć dochodzenie celem pociągnięcia winnego do odpowiedzialności.

455. Jakie obowiązki ma drużyna pociągowa po przybyciu pociągu na stacje końcową?

Powinna zbadać przez dotknięcie ręką klocków, czy wagony po drodze nie hamowały i wypuścić powietrze ze zbiorników pomocniczych po odprzęgnięciu parowozu od pociągu, aby przetokowi bez przeszkód mogli odstawić skład pociągu.

SPIS RZECZY i ALFABETYCZNY SPIS RZECZY (Katechizm Służby Pociągowej 1930)