410. Jak należy uskuteczniać smarowanie wagonów?

Wagony są urządzone do smarowania według potrzeby lub do smarowania w pewnych okresach czasu. Wagony do smarowania w pewnych okresach czasu mają na obu stronach ostojnicy kratkę do wpisywania dat smarowania. Przed rozpoczęciem jazdy i przy dobieraniu wagonów na stacjach pośrednich należy oglądnąć maźnice. Te, które są urządzone do smarowania według potrzeby, należy ewentualnie uzupełnić smarami. Tak samo należy posmarować według potrzeby płaszczyzny prowadnicy na maźnicach, tłoki zderzaków, sworznie i łyżwy wagonów z wózkami zwrotnymi. Należy napełnić górną część maźnicy do polowy; dolną zaś na tyle, aby była widoczna powierzchnia wlanej oliwy a jednolite zbiorniki na oliwę do wysokości odlanej kreski. Maźnice urządzone do smarowania z wierzchu i zdołu należy; darować w obu miejscach.

411. Na co należy baczyć przy smarowaniu?

Aby:
a) rurki smarownicze nie były zatkane albo zanieczyszczone,
b) knoty były odpowiednich rozmiarów miękkie, nie stwardniałe i tak włożone, aby przynajmniej 4 cm jednego końca tkwiły w kanale smarowniczym a drugi leżał na dnie zbiornika na oliwie,
c) olej był czysty i płynny i nie zawierał ani kamieni, ani piasku, ani kawałków węgla, ani wody. Wodę lub zgęstniałą oliwę należy usunąć pompką olejną lub zapomocą wyciorów, o ile by nie można zdjąć dolnej części maźnicy.
d) pokrywy maźnic szczelnie domykały i aby były górne i dolne części maźnicy ze sobą mocno ześrubowane.
e) maźnice zewnątrz nie były zanieczyszczone olejem. Olej występujący należy zetrzeć.

412. Jak należy postąpić z zagrzanemi osiami?

Na stacjach postoju należy zbadać dotknięciem ręki czy się oś grzeje. Skoro wypadek taki zachodzi, należy go zgłosić kierownikowi pociągu. Gdy się maźnica rozgrzeje do tego stopnia, że jej ręką dotknąć nie można, to należy wagon ten odstawić. Gdyby stwierdzono rozgrzanie mniejszego stopnia, to należy najpierw zbadać czy powodem rozgrzania nie jest przeciążenie albo nierównomierne załadowanie wagonu. Wagony urządzone do smarowania według potrzeby, należy, zbadać, czy urządzenie do smarowania odpowiada przepisom (patrz poprzednie pytanie pkt. a do c). Gdyby tak nie było należy urządzenie doprowadzić do porządku i nalać świeżego oleju. Można także nalać oleju przez kanał do smarowania wprost na czop osi, usunąwszy poprzednio knot, który należy następnie znowu włożyć. Jeżeli łożysko się nie oziębi na skutek powyższego postępowania, to należy przy rozdzielonych maźnicach zdjąć dolną część, wyjąć z niej poduszkę maźniczą i usunąć błąd w miarę możności. Maźnice urządzone w ten sposób, że tylko z dołu można smarować, nie dozwalają podobnego postępowania, wskutek tego należy w nich zawsze utrzymywać dostateczną ilość oleju, aby unikać zagrzewania się osi. Przy wagonach urządzonych do smarowania periodycznego należy spróbować, czy można zbiornik na olej odemknąć i oleju dolać.
Przy wagonach urządzonych do smarowania w pewnych okresach czasu należy zobaczyć, czy termin smarowania, zapisany w odnośnej kartce umieszczonej na obu stronach ostojnicy, nie przekroczono. Gdyby zachodził taki wypadek, to należy zgłosić kierownikowi pociągu, który doniesie o tem zapomocą karty zgłoszeń. Wagon, z którym postąpiono w myśl powyższych wskazówek należy na najbliższej stacji postoju ponownie zbadać. Gdy się oś oziębiła, należy go pozostawić w pociągu, jednak go ciągle podczas postojów pociągu badać. Gdyby się oś więcej rozgrzała i osiągła taki stopień ciepła, że maźnicy ręką dotknąć nie można, to należy wagon ten odstawić. Wagon należy także odstawić, gdy ma przeleć jeszcze większą drogę, na której nie ma sposobności przedsięwzięcia środków oziębienia.

SPIS RZECZY i ALFABETYCZNY SPIS RZECZY (Katechizm Służby Pociągowej 1930)