339. Jakiemi pociągami przewozi się podróżnych i bagaż?

Przewozu dokonywa się bądź pociągami regularnemi, przewidzianemi w rozkładach jazdy, bądź pociągami kursującemi w miarę potrzeby. Zamówienia na pociągi nadzwyczajne uwzględnia kolej żelazna w miarę możności. Ograniczenia co do korzystania z pewnych pociągów lub klas winny być uwidocznione w rozkładach jazdy. Podróżnym wolno używać wszystkich pociągów, w których znajduje się klasa wskazana na bilecie z zastrzeżeniem jednak stosowania się do ograniczających podanych w rozkładach jazdy lub w taryfach.

340. Co czynić winien personel pociągowy po zatrzymaniu się pociągu na stacji?

Bezzwłocznie po zatrzymaniu się pociągu na stacji, służba pociągowa oznajmia nazwę stacji i czas postoju, trwającego ponad 5 minut. Na stacjach węzłowych służba pociągowa wzywa oprócz tego do przesiadania do pociągów innych kierunków.

341. Kto powinien troszczyć się o to, by podróżny wsiadł do właściwego pociągu, wysiadł na właściwej stacji i przesiadł się?

Podróżny powinien sam troszczyć się o to, aby wsiadł do właściwego pociągu oraz na właściwej stacji wysiadł, względnie przesiadł się. Wysiadać z wagonów można na stacji dopiero po zupełnem zatrzymaniu się pociągu. Jeżeli pociąg zostanie zatrzymany wyjątkowo poza obrębem stacji, podróżni mogą wysiadać tylko za wyraźnem zezwoleniem kierownika pociągu: powinni jednak usunąć się natychmiast z toru kolejowego i na pierwszy znak. dany przez kierownika pociągu, zająć miejsca zpowrotem.

342. Jaka kara spotyka podróżnego wrazie zatrzymania pociągu za pomocą hamulca bezpieczeństwa bez uzasadnionej przyczyny?

Zabrania się bez uzasadnionej przyczyny zatrzymywać pociąg podczas biegu przy pomocy hamulca bezpieczeństwa lub innym jakimkolwiek sposobem. Za przekroczenie postanowienia niniejsze podróżny winien uiścić bezzwłocznie na rzecz kolei kwotę oznaczoną w taryfie, prócz tego, na wypadek szkód, wyrządzonych takim czynem kolei żelaznej lub osobom trzecim, ponosi podróżny odpowiedzialność sądową na zasadach ogólnych. Opłata za zatrzymanie pociągu bez uzasadnionych przyczyn wynosi 100 zł w Polsce, a 60 guldenów na obszarze W. M. Gdańska.

343. Co należy czynić z podróżnymi w razie spóźnienia się pociągu, utraty połączenia lub odwołania pociągu?

Jeżeli wskutek spóźnienia się pociągu podróżny utracił połączenie z innym pociągiem lub, jeżeli pociąg odwołano na całym lub częściowym jego przebiegu, podróżny zaś chce dalej odbywać podróż, kolej żelazna jest obowiązana przewieźć go z bagażem, o ile to możliwe bez żadnej dopłaty pociągiem, dążącym ku tej samej stacji przeznaczenia na tej samej linji lub, jeżeli to umożliwi podróżnemu przyjazd do stacji przeznaczenia z mniejszem opóźnieniem, na innej linji, należącej do tej samej kolei żelaznej.
Zawiadowca stacji powinien w danym razie poświadczyć na bilecie, że podróżny utracił połączenie lub że odwołano pociąg, w razie zaś potrzeby przedłużyć termin ważności biletu, zaświadczyć bilet jako ważny na nową linję przejazdu, na wyższą klasę, lub na pociąg o wyższej opłacie za przejazd. Kolej żelazna może w taryfach lub w rozkładach jazdy pewne pociągi wyłączyć od możności korzystania z nich w powyższych wypadkach. O spóźnieniu się pociągu ponad 15 minut powinny być wywieszane ogłoszenia na stacjach.

344. Jak należy postąpić w razie przerw ruchu?

W razie przerw ruchu, wywołanych wypadkami żywiołowemi lub innemi okolicznościami nadzwyczajnemi, kolej żelazna powinna przedsięwziąć możliwe środki do przewiezienia podróżnych, zabranych w drodze do miejsca, od którego możliwa jest dalsza podróż koleją żelazną. O przerwie w ruchu pociągów, trwającej dłużej niż l dobę, kolej żelazna powinna podać do publicznej wiadomości w ten sam sposób co i taryfy.

345. Kiedy i pod jakiem warunkami może nastąpić zwrot należności wyłożonych za bilet i bagaż?

1. Podróżny, który z powodu braku miejsca w klasie odpowiadającej jego biletowi, przejechał na wskazanem mu miejscu w klasie niższej, ma prawo żądać za odcinek, który przejechał w klasie niższej, różnicy między ceną klasy, za którą zapłacił, a ceną klasy, którą jechał. Jeżeli bilet nie został zużytkowany w całości lub częściowo wskutek śmierci, choroby lub wypadku, który dotknął podróżnego albo wskutek niedającej się uniknąć innej przyczyny podobnego rodzaju, zwraca się uiszczoną opłatę lub różnicę między całą opłatą uiszczoną a należnością za przejazd dokonany, obliczoną według taryfy normalnej z zastrzeżeniem potrącenia opłat wyszczególnionych w p. 3 i 4 pytania niniejszego.
2. Niewykorzystanie biletu w wypadkach wymienionych w p. l pytania niniejszego musi być stwierdzone drogą urzędowego poświadczenia ze strony kolei żelaznej.
3. Nie podlegają zwrotowi: podatki, opłaty dodatkowe za miejsca zamówione, koszty sporządzenia biletów zeszytowych i prowizje za sprzedaż biletów.
4. Z kwoty podlegającej zwrotowi potrąca się 10 % nie mniej jednak niż 0,50 zł, na obszarze W.M. Gdańska 0,30 guldena i nie więcej jak 3 zł, na obszarze W. M. Gdańska 1,50 guldena od jednego biletu, jak również ewentualne koszty przesłania należności.
5. Jeżeli podróżny, który doznał przeszkód w odbywaniu podróży wskutek spóźnienia się pociągu i spowodowanego przez to braku połączenia z powodu odwołania pociągu, przerwy ruchu braku miejsca w odpowiedniej klasie, zaniecha dalszej podróży, ma prawo żądać od kolei żelaznej zwrotu w myśl p. l pytania niniejszego i w tych wypadkach nie stosuje się potrącenia według p. 4 pytania niniejszego. Powyższe żądanie podróżny powinien zgłosić zawiadowcy stacji bezzwłocznie po przybyciu pociągu na stację, na której przerywa podróż. Przy zgłoszeniu niezbędne jest dołączenie biletu i w danym razie, kwitu bagażowego. Podróżnemu, zgłaszającemu takie żądanie, powinno być wydane odpowiednie poświadczenie.
6. Za bilety zagubione należności nie zwraca się.
7. Jeżeli bagaż wycofano, zanim wysłano go ze stacji nadania, można domagać się zwrotu opłat za przewóz.
Jeżeli bagaż wycofano na stacji pośrednie; zwrot uskutecznia się tylko w wypadkach przewidzianych w p. l i 5 pytania niniejszego i według postanowień tam zawartych. W obu powyższych wypadkach z kwoty przypadającej do zwrotu potrąca się 0,30 zł, na obszarze W. M. Gdańska 0,20 guldena od kwitu bagażowego oraz w danym razie podatki i opłaty stemplowe.

346. Kto rozstrzyga spory wynikłe między podróżnym a personelem pociągowym?

Spory między podróżnymi jak również spory podróżnymi a służbą kolejową rozstrzyga w tymczasowo na stacjach właściwy urzędnik nadzorczy. drodze zaś – kierownik pociągu.

SPIS RZECZY i ALFABETYCZNY SPIS RZECZY (Katechizm Służby Pociągowej 1930)