294. W jakich wypadkach wydaje się bilety blankietowe?
O ile kasy biletowe nie posiadają w zapasie biletów kartonowych, wydaje się bilety blankietowe

295. Jak wypisuje się bilety blankietowe?

Bilety blankietowe wypisuje się przez kalkę i to w ten sposób, że oprócz na przedniej stronie odbija kalka na stronie odwrotnej właściwego biletu treść pisaną, którą odczytać można przez zwierciadło.

296. Z ilu części składa się bilet blankietowy?

Bilet blankietowy składa się:
1) z grzbietu,
2) z właściwego biletu blankietowego,
3) z odcinka biletu blankietowego.
297. Jak należy postępować z poszczególnemi częściami biletu blankietowego?
1) grzbiet pozostaje w kasie biletowej celem rozrachunku,
2) właściwy bilet wraz z odcinkiem otrzymuje podróżny,
3) odcinek odłącza konduktor w pociągu podczas kontroli i oddaje przy najbliższej sposobności na swej stacji macierzystej.
4) właściwy bilet oddaje podróżny po ukończeniu jazdy pracownikowi kolejowemu odbierającemu bilety przy wyjściu ze stacji lub konduktorowi pociągu.

 

298. Jak postępuje się z podróżnemi wsiadającemi do pociągu bez biletu na przystankach nieobsadzonych?

W tym wypadku wydaje konduktor bilet w pociągu i pobiera należytość. Bilet ten jest specjalne go wzoru i przecina się go bezpośrednio pod tą oznaczoną stacją, do której podróżny zamierza jechać wręczając tę część biletu podróżnemu. Pozostałą część wraz z gotówką oddaje konduktor po powrocie kasie biletowej na stacji rachunkozdawczej.

(Wzór patrz poniżej).

299. W jakim wypadku wydają kasy biletowe zbiorowe bilety blankietowe?
Kasy biletowe wydają zbiorowe bilety blankietowe w wypadkach przejazdu osób grupami, jak robotników, do miejsc odpustowych, w celach kulturalno-oświatowych, krajoznawczych, sportowych i przy wycieczkach szkolnych wreszcie i przy zamawianiu całych wagonów i pociągów.

300. Jak wystawia się zbiorowy bilet blankietowy, ile części stanowi jego całość i jaki jest podział tych części?
Zbiorowy bilet blankietowy wypisuje się przez kalkę i składa się on z czterech części, a to z:
1. grzbietu, który pozostaje w kasie biletowej celem dołączenia go do wykazu wydanych biletów.
2. pokwitowania, które pozostaje w kasie biletowej o ile należność wyrównano w gotowiźnie lut) przedkłada się z odpowiednim zleceniem Wydziałowi Dochodów w razie kredytowania należności,
3. właściwego zbiorowego biletu blankietowego, który otrzymuje kierownik podróżującej grupy jako dowód na przejazd,
4. ceduły, którą otrzymuje kierownik pociągu za pokwitowaniem a ten oddaje ją również za pokwitowaniem na stacji docelowej.

301. Co to Jest bilet zeszytowy?
Bilet zeszytowy składa się z kilku biletów złączonych w jeden zeszyt. Bilety są ważne na pewne odcinki i mogą się składać z komunikacji wewnętrznej i zagranicznej. Bilety zeszytowe będą wydawane przez kasy biletowe na większych stacjach oraz przez upoważnione do tego instytucje prywatne jak Orbis w Polsce, PolexpressCook i t. d.

302. Jakie są główne postanowienia co do biletów zeszytowych?
1. Zeszyt biletowy jako imienny, nie może być odstąpiony osobie innej. Przed rozpoczęciem podróży właściciel zeszytu powinien podpisać go atramentem lub ołówkiem atramentowym na zewnętrznej stronie okładki w przeznaczonem na ten cel miejscu. Personel rewizyjny ma prawo żądać powtórnego podpisu celem stwierdzenia tożsamości osoby. Jeśli z biletu zeszytowego korzystać będzie inna, nie wymieniona na nim osoba, bilet ten kolej odbiera a nieprawnego posiadacza uważa się za podróżnego jadącego bez biletu, płaci on wszelkie przewidziane w takich wypadkach należytości i ponosi wszystkie wypływające z tego powodu skutki.
2. Rodzaj pociągu i klasa wagonu, na jaką bilet posiada ważność, wydrukowane są na każdym poszczególnym bilecie.
3. Zeszyt powinien być przed rozpoczęciem podróży ostemplowany stemplem igiełkowym. Zeszyty nieostemplowane są nieważne.
4. Użycie pociągów luksusowych (expressowych) z biletem zeszytowym jest dozwolone tylko za opłatą należytości, przewidzianych dla tych pociągów.
5. Zeszyt może być użyty do przejazdu tylko w tym porządku, w jakim poszczególne bilety są włączone do zeszytu. O ile zużyto bilet do przejazdu na pewnym odcinku, nie stosując się do porządku włączonych biletów, bilety, poprzedzające bilet zużyty, jakkolwiek nieużyte, tracą swą ważność.
6. Bilet zeszytowy ważny jest w zasadzie 90 dni. Czas ważności oznaczony jest na okładce i każdym poszczególnym bilecie. Pierwszym dniem ważności jest dzień datowania biletu.
7. Rozpoczęcie podróży jest dozwolone w dniu dowolnym w ciągu ważności zeszytu.
8. Przerwy w podróży są dozwolone w okresie ważności zeszytu:
a) na stacjach końcowych każdego poszczególnego biletu, na dowolny okres czasu bez żadnych formalności,
b) na innych stacjach, leżących na odcinkach, na jakie opiewają poszczególne bilety, dwukrotnie na dowolny okres czasu, za każdorazowem natychmiastowem zgłoszeniem po nadejściu pociągu u zawiadowcy stacji względnie dyżurnego ruchu, który potwierdza przerwę na odwrotnej stronie danego biletu przez umieszczenie daty przerwy, numeru pociągu i stempla stacyjnego i swego podpisu.
9 Bilety zeszytowe bez okładki są nieważne.
10. Konduktor winien podczas pierwszej rewizji biletów dany bilet przez dziurkowanie unieważnić a ponadto na odwrotnej stronie biletu odnotować nr. pociągu, datę i swój podpis.
11. Na stacjach końcowych każdego poszczególnego biletu winien konduktor dany bilet z zeszytu usunąć i oddać go na stacji, do której jest służbowo przydzielony.
303. Jaka jest treść postanowień pod względem przerw podróży na kolejach polskich i zagranicznych?
W granicach terminu ważności biletu podróżni mają prawo zatrzymywać się: Na wszystkich stacjach kolei niemieckich, bez ograniczenia;
na linjach kolei belgijskich – na stacjach końcowych kuponów oraz na stacjach w nich wymienionych – bez formalności.
Na linjach kolei francuskich i holenderskich – na stacjach końcowych każdego kuponu bez formalności, oraz na innych stacjach, leżących na drodze przejazdu pod warunkiem ostemplowania kuponu przez urząd stacji, na której podróżny się zatrzymał, przed opuszczeniem stacji.
Na linjach kolei polskich – jeden raz:
na stacjach wymienionych w kuponie – bez formalności, na innych zaś -pod warunkiem poświadczenia kuponu przez organy stacyjne, natychmiast po odejściu pociągu, którym podróżny przybył.
Na linjach kolei litewskich, łotewskich i estońskich – na wszystkich stacjach leżących na drodze przejazdu, pod warunkiem poświadczenia kuponu przez urząd stacji przed jej opuszczeniem;
ponadto podróżny winien to wskazać numer pociągu, którym ma zamiar wznowić podróż.

 

304. Jakie dokumenty uprawniają do przejazdu osób wojskowych i co powinien konduktor o tem wiedzieć?
1. Dokumenty, uprawniające da przejazdu osób wojskowych są następujące:
a) rozkaz wyjazdu, na podstawie którego za opłatą w gotówce nabywa się w klasie osobowej bilet wojskowy,
b) karta powołania, która bez zgłoszenia w kasie uprawnia poborowego, względnie rezerwistę do przejazdu za późniejszym wyrównaniem należytości, drogą oddzielnych rachunków.
2. Rozkazy wyjazdu wystawione być mogą tylko dla:
a) osób wojskowych Armji Polskiej,
b) osób wojskowych Państw Sprzymierzonych,
c) pracowników cywilnych, zajętych w Oddziałach, w Urzędach i Zakładach wojskowych na stanowiskach etatowych,
d) rodziny (żony, dzieci i jednej osoby ze służby) osób wojskowych, przeniesionych na nowe miejsce służbowe.
3. Termin ważności biletu na przejazd, dołączonego do karty powołania, jest nieprzekraczalny i bilet ten ważny jest tylko przy okazaniu razem z kartą powołania.
4. Zaznacza się przytem, że karta powołania jest przedewszystkiem dowodem służącym do celów ściśle wojskowych i nie może być odebrana przez służbę kolejową nawet w tych wypadkach gdy upłynął termin jej ważności.
5. W wypadkach ujawnienia w wagonie poborowych na podstawie kart powołania z przedawnionym terminem ich ważności, służba pociągowa nie może usuwać tych osób z pociągu, nie może żądać od nich uiszczenia w gotowiźnie należności za przejazd, ani też odbierać wyżej wymienionych dowodów.
Obowiązkiem tej służby jest w takich razach złożenie raportu swej zwierzchniej władzy, z wyszczególnieniem wszystkich danych, zawartych w karcie powołania, a przedewszystkiem serji i numerów odcinków tych kart, stanowiących bilety na przejazd.
6. O ile podróżny udaje się za kartą powołania do stacji nieposiadającej konduktorów peronowych (bileterów), konduktor pociągowy winien przed opuszczeniem przez podróżnego pociągu bilet na przejazd odłączyć od karty powołania i oddać wraz z innemi odebranemi biletami dyżurnemu ruchu.
7. Przepisy ogólne obowiązujące w pociągu osoby cywilne, w równej mierze obowiązują i osoby wojskowe.

305. Na podstawie jakich dokumentów przewozi się pracowników kolejowych?
Wszyscy pracownicy kolejowi, o ile nie pełnią służby w danym pociągu, lub też nie są wpisani do raportu jazdy, obowiązani są w czasie podróży posiadać bilety na przejazd z ważnością na dany pociąg; bilety te ważne są tylko przy okazaniu dowodów tożsamości osoby, wyjątek pod tym względem stanowią bilety, wydane przez władze kolejowe, na których umieszczono stempel, upoważniający do przejazdu bez okazania dowodu osobistego.
O ile pracownik kolejowy zupełnie nie posiada ważnego na przejazd biletu, względnie posiada bilet na pociąg tańszy lub klasę niższą, to wszelkie dopłaty w pociągu należy pobierać od niego na zasadach ogólnych przewidzianych dla zwykłych pasażerów a gdy pracownik uchyla się od natychmiastowej dopłaty, to nie należy go usuwać z pociągu ale złożyć raport do jego władzy przełożonej.
Celem umożliwienia pracownikom kolejowym oraz członkom ich rodzin bezpłatnego przejazdu do lekarza rejonowego dla zasiągnięcia porady lekarskiej bez potrzeby posiadania na taką podróż bezpłatnego biletu jazdy służą do bezpłatnego przejazdu w obydwie strony:
a) karta porady, druk P. K. P. sanit. I,
b) karta porady, druk P. K. P. sanit. 3 (koło czerwony),
c) zlecenie do szpitala, druk P. K. P. sanit. 5
d) zlecenie do szpitala, druk P. K. P. sanit. 6 (kolor czerwony),
e) zlecenie do specjalisty, druk P. K. P. sanit. 7
We wszystkich wyszczególnionych wyżej wypadkach osoby, które korzystają z takich przejazdów, obowiązane są legitymować się dowodami lub kartą tożsamości, okazywanemi organom kontrolnym wraz z dokumentem upoważniającym na prze jazd do lekarza lub szpitala.

306. Jak dzielą się rodzaje ulg przejazdowych dla pracowników kolejowych?
Ulgi przejazdowe na polskich kolejach państwowych dzielą się ze względu na:
I. Rodzaj ulgi, na:
a) bilety na przejazd ulgowy,
b) zaświadczenia na jazdy po cenie ulgowej dla sług pracowników kolei,
c) zaświadczenia na przewóz bagażu,
d) bilety na przewóz ruchomości.
II. Rozmiar ulg na:
a) bilety bezpłatne,
b) bilety upoważniające do przejazdów za opłatą zniżoną.
III. Czas ważności, na:
a) bilety okresowe,
b) bilety tygodniowe,
c) bilety jednorazowe.
IV. Osoby korzystające z biletu, na:
a) bilety imienne,
b) bilety na okaziciela.

307. Jakie mamy bilety bezpłatne dla pracowników kolejowych?
Bilety bezpłatne dzielą się na:
a) bilety okresowe imienne,
b) bilety okresowe na okaziciela,
c) bilety jednorazowe imienne,
d) bilety żywnościowe (aprowizacyjne).
Bilety okresowe na okaziciela na przejazd po całej sieci kolei państwowych, lub w określonym jej obrębie wydawane są:
a) pracownikom kolejowym delegowanym w sprawach służbowych.
b) urzędom, instytucjom i osobom, którym wydanie takich biletów będzie zezwolone przez Ministerstwo Komunikacji.
Termin ważności biletów na okaziciela wskazany jest na każdym bilecie. Bilety są zaopatrzone W notatnik, w którym wpisuje się każdorazowo imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby korzystającej z biletu.

308. Co to są bilety tygodniowe dla pracowników kolejowych?
Dla wszystkich kategoryj robotników nie zaliczających się do robotników stałych w ścisłem tego słowa znaczeniu n. p. sezonowych, przejściowych i t. p., którzy mieszkają poza miejscem swego zatrudnienia i dojeżdżają codziennie do służby, wydaje się bezpłatne bilety tygodniowe.
Bilety tygodniowe dają prawo przejazdu tylko w dni powszednie jednorazowo dziennie do jazdy do i ze służby. (Do jazd prywatnych używać tych biletów absolutnie nie wolno). W razach wyjątkowych, jeżeli zachodzi potrzeba, że robotnicy muszą także w niedzielę i święta dojeżdżać do pracy należy odnośny bilet uzupełnić adnotacją ważności przejazdu w dni wymienione.

309. Kto otrzymuje bilety żywnościowe (aprowizacyjne) i jakie istnieją pod tym względem przepisy?
Bilety żywnościowe wydawane są na przejazd pracowników kolejowych, ich rodzin i służby domowej w klasie III, pomiędzy miejscem zamieszkania i punktami żywnościowemi, nie częściej niż 2 razy na miesiąc.
Punkty żywnościowe oraz stacje przydzielone do każdego z tych punktów, wyznacza każda Dyrekcja kolejowa w swoim obrębie.
Bilety żywnościowe służą na przejazd po zakup artykułów spożywczych tylko dla jednej osoby, mianowicie samego pracownika lub jednego członka jego rodziny lub też jednej osoby służby, tylko w wagonie klasy III. (bez prawa przejścia do wagonu klasy wyższej) w wagonach do przewozu osób przeznaczonych z wyjątkiem pociągów pośpiesznych i kurjerskich za okazaniem dowodu tożsamości osoby.
Każda osoba, jadąca za biletem żywnościowym obowiązana jest na żądanie organów kontrolnych legitymować się dowodem tożsamości lub też kartą tożsamości zaopatrzoną w fotografję. Bilety są drukowane w formie książeczek na rok kalendarzowy. Są one imienne i posiadają po 8 kuponów na każdy miesiąc dla 4 przejazdów do punktu żywnościowego i z powrotem, oraz 8 kuponów zapasowych, bez określenia czasu, na który są ważne.
Każdy kupon biletu żywnościowego winien być ostemplowany w kasie biletowej przed rozpoczęciem podróży, osobno dla jazdy w kierunku tam i osobno w kierunku z powrotem, poczerń bilet ważny jest do jazdy tylko wciągu dnia ostemplowania kuponu. Przy wejściu okaziciela biletu na peron oraz podczas kontroli biletów w pociągu odpowiedni kupon winien być bezwarunkowo przecięty szczypcami przez właściwego funkcjonariusza kolejowego.
Bilet żywnościowy bez ostemplowania kuponu jest nieważny.
Kupony mają ważność tylko w ciągu tego miesiąca, który jest na nich wydrukowany. Kupony nie zużyte we właściwym miesiącu, tracą wartość. 8 kuponów zapasowych mogą być zużyte w dowolnych terminach.
Osoba jadąca za biletem żywnościowym, ma prawo przewieźć bezpłatnie do punktu żywnościowego przedmioty, służące do opakowania, zaś przyjeździe z powrotem nie więcej niż 30 kg artykułów spożywczych.
Po upływie terminu ważności, bilet z kuponami winien być zwrócony władzy, która go wydala. W razie zgubienia biletu żywnościowego, właściciel może otrzymać duplikat z terminem od najbliższego miesiąca od daty zameldowania o zagubieniu za opłatą 0,50 zł na koszta ogłoszeń i wystawienia nowego biletu.

310. Co to jest zaświadczenie na kupno biletów ulgowych, kiedy i kto je otrzymuje?
Zaświadczenie na kupno biletów ulgowych za opłatą 1/5 taryfy normalnej (p. wzór poniżej załącz.) otrzymują dzieci pracowników kolejowych poniżej lat 10 nie posiadających dowodów tożsamości a jadący sami lub w towarzystwie osób prywatnych (bez rodziców) oraz sługi domowe pracowników kolejowych udających się w podróż.
Po okazaniu zaświadczenia kasjer obowiązany jest wydać bilet zniżkowy za pobraniem należnej kwoty, a na dowód wydania biletu ostempluje odpowiedni kupon zaświadczenia, poczerń je posiadaczowi zwróci. Samo zaświadczenie bez biletu zniżkowego jest do podróży nieważne, zarówno jak i bilet bez zaświadczenia. Na żądanie służby pociągowej i osób do kontroli biletów upoważnionych winno być okazane zaświadczenie jednocześnie z biletem zniżkowym i po ukończeniu podróży oddane na równi z biletami. Przy jazdach do i ze służby sługi zwolnione są od obowiązków legitymowania się urzędową kartą tożsamości. W tym celu Dyrekcje zaopatrują zaświadczenia w stempel tuszowy ważne bez legitymacji. Wydane zaświadczenia podlegają ścisłej ewidencji.

311. Czy bilety zniżkowe bezpłatne posiadała jednolity kolor?
Nie, bilety bezpłatne i zniżkowe posiadają kolor odpowiadający danej klasie, a mianowicie:
I. klasy kolor żółty,
II. klasy kolor zielony,
III. klasy kolor brązowy.
312. Jakie istnieją postanowienia pod względem przejazdu pracowników kolejowych w pociągach pośpiesznych?
Bilety bezpłatne wszystkich kategoryj ważne są na przejazd tylko w pociągach osobowych zwykłych a na przejazd w pociągach o szybkości zwiększonej tylko wtedy, gdy mają odpowiednią adnotację lub też po zakupieniu dodatkowego biletu na zwiększoną szybkość według obowiązującej taryfy normalnej. Przejazd w pociągach pośpiesznych za biletami zniżkowemi dopuszczalny jest tylko na przestrzeni ponad 100 km.

313. Jak postępować należy podczas kontroli biletów ulgowych pracowników kolejowych?
Podczas podróży bilety ulgowe powinny być na każde żądanie okazywane kontrolującemu wraz z dowodem osobistym. Podróżni ujawnieni w pociągu z biletami cudzemi, wyszłemi z terminu i wogóle nieprawidłowemi, uważani będą na jadących bez biletu. Okaziciele nieprawidłowych biletów, o ile nie są kolejarzami, pociągam będą do odpowiedzialności sądowej na równi z innymi podróżującymi bez biletu. O pracownikach kolejowych ujawnionych bez biletu, z biletem nieprawidłowym kontrolujący składa raport swej zwierzchności.

SPIS RZECZY i ALFABETYCZNY SPIS RZECZY (Katechizm Służby Pociągowej 1930)