270. Komu przysługuje prawo do zniżki przy przejazdach do szkół?

Wychowańcy – bez różnicy płci i wieku -wszelkich zakładów naukowych państwowych oraz tych tylko prywatnych, którym przyznane są prawa zakładów naukowych państwowych, korzystają w wagonach klasy II i III z ulg następujących:
a) przy przejazdach tam i zpowrotem pociągami osobowemi, mieszanemi i pośpiesznemi:

1.na wakacje świąteczne,

2. na wakacje letnie, jakoteż jesienne, o ile je uwzględnia dany zakład naukowy,

3. do zakładów leczniczych, sanatoriów, stacyj klimatycznych bez względu na porę roku – na leczenie dłuższe w myśl polecenia lekarza szkolnego – płacą połowę ceny normalnej;
b) przy przejazdach pociągami osobowemi i mieszanemi na odległość nie dalszą niż 100 km między stacją, w pobliżu której znajduje się dany zakład naukowy, a tą, w pobliżu której uczeń zamieszkuje, płacą za odcinkowe miesięczne bilety uczniowskie 1/4 ceny normalnych biletów miesięcznych odcinkowych.
W razie przejazdu ulgowego wychowańców zakładów naukowych dla ociemniałych i głuchoniemych z ulgi pod literą a) korzystać może również osoba ich dozorująca, wymieniona w zaświadczeniu szkolnem.

271. Które święta zalicza się do wakacyj świątecznych?

Do wakacyj świątecznych zalicza się okresy następujących świąt wyznań chrześcijańskich według nowego względnie starego stylu: Boże Narodzenie, Wielkiejnocy i Zielonych Świątek. Okresy świąt innych wyznań, w czasie których uczniowie mogą korzystać z przejazdów ulgowych, ustala właściwa władza szkolna.
Ogółem młodzież szkolna wszelkich wyznań z powodu wakacyj świątecznych ma prawo do przejazdów ulgowych nie więcej, niż trzykrotnie w ciągu roku kalendarzowego.

272. Jaki czasokres jest przewidziany do korzystania ulgi dla szkół?

Ulga pod literą a-1 i a-2 pytania 270 przysługuje nie tylko bezpośrednio po rozpoczęciu się, względnie zakończeniu wakacyj letnich, jesiennych lub świątecznych, lecz także w ciągu tych wakacyj, jednak tylko na przejazd jednorazowy z miejsca, w którem znajduje się dany zakład naukowy, i zpowrotem.

272a. Czy jest dopuszczalne przejście do klas, wyższych lub pociągów droższych z biletami szkolnemi ulgowemi i za jaką dopłatą?

W razie przejścia z biletem ulgowym na przejazd jednorazowy do klasy wyższej lub do pociągu droższego uiszcza się różnicę cen odnośnych biletów, obliczonych według taryfy normalnej. Przejazd za ulgowym biletem miesięcznym w wagonie klasy wyższej pociągów osobowych lub; mieszanych jest dozwolony za uiszczeniem różnicy: cen odnośnych biletów na przejazd jednorazowy, obliczonych według taryfy normalnej. Przejazd za ulgowym biletem miesięcznym pociągu pośpiesznym jest dozwolony za uiszczeniem połowy normalnej ceny biletu dodatkowego na pociąg pośpieszny odnośnej klasy na przejazd jednorazowy.

273. Jakich dokumentów wymaga kolej żelazna, celem uzyskania ulgi dla szkół?

A) Do uzyskania ulgi na wakacje świąteczne, letnie i jesienne jako też do zakładów leczniczych; (patrz pytanie 270 pod a) wymagane jest na przejazd tam i zpowrotem poświadczenie według wzoru ustalonego – patrz wzór A – bezpośredniej władzy szkolnej, uwidoczniające przedewszystkiem, że dany zakład naukowy jest państwowy albo prywatny, lecz z prawami zakładów naukowych państwowych, przyczem w razie korzystania z ulgi do wyjazdu ucznia na leczenie dłuższe z wymienieniem zakładu leczniczego lub miejscowości klimatycznej, do których uczeń się udaje, musi być to poświadczenie stwierdzone podpisem lekarza i pieczęcią zakładu naukowego.
B) Do uzyskania ulgi na odcinkowe miesięczne bilety uczniowskie (patrz pytanie 270 pod b) wymagane jest zaświadczenie szkolne na formularzu urzędu kolejowego, (patrz wzór zaśw. B.), który przyjmuje zgłoszenia na bilety okresowe. Do zaświadczenia takiego winna być dołączona odbita na papierze zdatnym do naklejania fotografia, zaopatrzona w pieczęć szkoły i podpisana przez osobę, na którą bilet ma opiewać. Zaświadczenie to może być wystawione na półrocze szkolne i przedłużane na dalsze półrocze tegoż a nawet następnego roku szkolnego.

273. Wzór zaświadczenia A.

 

274. Co mówią dalsze postanowienia o zaświadczeniach ulgowych dla szkół?

Zaświadczenie szkolne winno się okazywać przy kontroli biletu równocześnie z biletem, oraz legitymacją (matrykułą) szkolną z fotografją. Zaświadczenia, wypełnione nienależycie, z przekreśleniami, poprawkami, dopiskami i t. p. będą uznane za nieważne i odbierane właścicielowi. Wszelkie nadużycia z zaświadczeniami pociągać będą za sobą utratę ulgi na dany przejazd lub miesiąc. Prócz tego władze kolejowe mają prawo do dalszych kroków w myśl postanowień R. P. O. Pozatem stosuje się przepisy ogólne o przewozach osób i szczegółowe o biletach okresowych dla zwykłych podróżnych.

275. Czy ulgi powyższe mogą być przyznane nauczycielom i nauczycielkom?

Przytoczone powyżej ulgi mogą być również przyznane na podstawie zaświadczeń przełożonych władz szkolnych nauczycielom i nauczycielkom szkół powszechnych przy przejazdach w celu uczęszczania na wakacyjne kursa uzupełniające

.276. Kogo przewozi kolej żelazna na wycieczki i kolonie letnie za opłatą zniżoną?

Wychowawców – bez różnicy płci i wieku – wszelkich zakładów naukowych państwowych lub prywatnych, którym przyznane są prawa zakładów naukowych państwowych, jak również towarzyszący im personel nauczycielski, przewozi się przy wspólnych, pod nadzorem nauczycielskim urządzanych wycieczkach conajmniej 10-ciu osób, bez względu na odległość, w wagonach klasy III-ej pociągów osobowych, lub mieszanych, objętych rozkładem jazdy, za połowę normalnej opłaty taryfowej.

277. Jakie są postanowienia co do opłat ilości wychowańców i personelu nauczycielskiego?Dla uczniów w wieku poniżej lat 10 wydaje się bilety za opłatą 1/4 taryfy normalnej (75% zniżki) z zaokrągleniem cen biletów ulgowych klasy III do najbliższej liczby wzwyż, podzielonej przez 10. W klasie II ceny biletów są 1 1/2 razy wyższe, niż w klasie III. Przy wycieczkach wychowańców szkół powszechnych, lub średnich, na każdych 10-u płacących uczniów jednego niezamożnego ucznia przewozi się bezpłatnie. Na każdych 10-ciu wychowańców można przewozić za opłatą ulgową co najwyżej jedną osobę z personelu nauczycielskiego w charakterze nadzorczym.

278. Jak i kiedy należy zawiadomić kolej żelazną o zamierzonej wycieczce?

Właściwa władza szkolna winna przynajmniej na 24 godziny przed odjazdem zwrócić się na piśmie z zawiadomieniem do stacji wyjazdu o zamierzonej wycieczce. Zawiadomienie to, uwidoczniające przedewszystkiem, że dany zakład naukowy jest państwowy albo prywatny, lecz z prawem zakładów naukowych państwowych, winno zawierać cel podróży, dzień wyjazdu, stację przeznaczenia, ilość uczestników wycieczki i pociąg, z którego mają zamiar korzystać. Zawiadomienie takie może być uwzględnione nawet na godzinę przed odejściem wyznaczonego do wyjazdu pociągu, o ile przytem nie zajdzie potrzeba dostawienia oddzielnych wagonów, lub zwiększenia siły pociągowej.
Zawiadomienie, o którem mowa, stempluje kasa biletowa i zwraca przewodnikowi wycieczki, który okazywać je powinien przy kontroli biletów, po ukończeniu zaś podróży oddać łącznie z biletami.

279. Komu jeszcze może być przyznana ulga ze względów wychowawczych, społecznych i humanitarnych?

Ulga powyższa może być również przyznaną:
a) nauczycielom i nauczycielkom szkól powszechnych na podstawie zaświadczeń przełożonych władz szkolnych przy zbiorowych wycieczkach wakacyjnych;
b) wychowańcom ochronek, burs i t. p. instytucyj o charakterze zakładów wychowawczych wraz z personelem nadzorczym przy wycieczkach zbiorowych;
c) związkom harcerskim przy zbiorowych wycieczkach wychowawczych lub w celach sportowych;
d) dzieciom, wysyłanym na kolonje, oraz towarzyszącemu im personelowi nadzorczemu, przyczem 10 kg bagażu na osobę przewozi się za połowę taryfy normalnej. Dyrekcja kolejowa może zezwolić na przewóz jako bagaż za normalną oplata według taryfy bagażowej reszty bagażu, innych przedmiotów i artykułów spożywczych, niezbędnych dla kolonij w ilości, jaką każdorazowo ustali na podstawie złożonego jej podania.

280. Czy wycieczkom przysługuje prawo na przejazd w klasie II-ej?

Przy wycieczkach, przejście do klasy wyższej i do pociągu droższego nie jest dozwolone. Dyrekcje kolejowe mogą jednak, zależnie od warunków ruchowo-technicznych, zezwolić na przejazd ulgowy w klasie II jak również w pociągach pośpiesznych za oplata polowy taryfy normalnej.

281. Co należy rozumieć przez robotnik.

Przez robotnik rozumie się pracownik bez względu na wiek i płeć, nie otrzymujący za swą pracę płacy miesięcznej, lub rocznej, jako:
a) robotnicy fabryczni,
b) czeladnicy i terminatorzy,
c) robotnicy rolni i leśni,
d) górnicy,
e) wyrobnicy dzienni.
Osoby, pracujące na stanowiskach wyższych, jako to: werkmajstrzy, majstrzy, mechanicy, faktorzy, księgowi, kasjerzy, ekspedytorzy, rysownicy, nadzorcy budowlani i t. p. nie są uważane za robotników.

282. Na jakich warunkach przewozi się robotników za biletami tygodniowemi?

1. Robotników, zmuszonych do codziennych przejazdów między stacją, w pobliżu której zamieszkują, a stacją, w pobliżu której znajduje się miejsce ich pracy, przewozi się w wagonach klasy III pociągów osobowych i mieszanych lub w innych wagonach, według uznania kolei, za oplata zniżoną na warunkach poniżej przytoczonych.
2. Zniżek tych udziela się tylko w relacjach, w których według uznania kolei istnieje stale, lub przez dłuższy czas trwające zapotrzebowanie i na podstawie osobnych zaświadczeń.

3. Zaświadczenia te (legitymacje robotnicze) winien wydawać pracodawca i mają one zawierać podpis pracodawcy oraz robotnika, tudzież poświadczenia właściwego urzędu gminnego (miejskiego lub wiejskiego). Patrz wzór strona 153-156.
4. Zaświadczenia ważne są przez sześć miesięcy od dnia wystawienia. Pracodawca winien co miesiąc stwierdzać na zaświadczeniu, że właściciel tegoż pracuje u niego i ma prawo do ulgi.
5. Za nieprawidłowe wydanie zaświadczenia lub fałszywe potwierdzenie tegoż odpowiada pracodawca, na którym władze kolejowe mają prawo dochodzić odszkodowania prawem przewidzianego.
6. Zaświadczenie powinno się okazywać równocześnie z biletem na przejazd, przyczem zaświadczenia wypełnione nienależycie, z przekreśleniami, poprawkami, dopiskami i t. p. uznane będą za nieważne i odbierane okazicielowi, którego uważa się za podróżnego bez biletu.
7. Wszelkie nadużycie z zaświadczeniem pociągać będzie za sobą utratę ulgi przynajmniej przez czas, na który je wydano. Prócz tego władze kolejowe mają prawo do dalszych kroków w myśl postanowień R. P. O.
8. Za okazaniem powyższych zaświadczeń robotnikom wydaje się bilety tygodniowe na przejazdy tam i zpowrotem na odległość najwyżej 50 km. Bilety takie ważne są w ciągu tygodnia, od poniedziałku do niedzieli włącznie, i dają prawo do codziennego jednorazowego przejazdu tani i zpowrotem na przestrzeni, na jaką są wydane.
9. Za zagubione lub skradzione tygodniowe bilety robotnicze żadne odszkodowania wypłacane nie będą. Wtórników biletów się nie wydaje.
10. Przerwy podróży oraz przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego nie są dozwolone nawet za dopłatą.
11. Cena tygodniowego biletu robotniczego wynosi 3-krotną cenę odnośnego biletu pełnego za jednorazowy przejazd w jedną stronę.
12. Postanowienia powyższe- (l-11) nie mają zastosowania w komunikacji wewnętrznej pomiędzy stacjami w obrębie dyrekcji katowickiej oraz w komunikacji wewnętrznej pomiędzy stacjami na obszarze W. M. Gdańska.

283. Na jakich warunkach przewozi się robotników za biletami powrotnemi?

We wszystkich komunikacjach z wyjątkiem w komunikacji wewnętrznej pomiędzy stacjami w obrębie dyrekcji katowickiej przewozi się robotników za biletami powrotnemi pod następującemi warunkami :
1. Robotników, wyjeżdżających nie codziennie, lecz w pewne tylko dni ze stacji, w pobliżu której znajduje się miejsce ich pracy, do stacji, w pobliżu której oni (lub ich rodzina) stale zamieszkują, przewozi się na odległość najwyżej 100 km w wagonach klasy III-ej pociągów osobowych i mieszanych lub w innych wagonach, według uznania kolei, za ulgowemi biletami powrotnemi na podstawie osobnych zaświadczeń.
2. Zaświadczenia te z fotografią powinien wydawać pracodawca; mają one zawierać podpis atramentowy pracodawcy oraz robotnika i poświadczenie właściwego urzędu gminnego miejskiego lub wiejskiego. (Wzór patrz strona 153-156).
3. Zaświadczenia te ważne są przez 6 miesięcy od dnia wystawienia. Pracodawca winien raz w miesiącu stwierdzać na zaświadczeniu, że właściciel tegoż pracuje u niego i ma prawo do otrzymania biletu powrotnego.
4. Bilety powrotne uprawniają do przejazdu w soboty oraz w dni przedświąteczne, w inne zaś dni tylko według uznania kolei, o ile zaświadczenie zawierać będzie potwierdzenie pracodawcy, że podział pracy nie uwzględnia niedzieli, dni świątecznych, pór dnia i t. p.
5. Wyjazd winien nastąpić w dniu, wskazanym na bilecie stemplem kasowym, powrót zaś nie później, niż w dwa dni po tym terminie, względnie w 3 dni, o ile bilet wydano w dniu, poprzedzającym dwa po sobie następujące święta.
6. Cena biletu powrotnego wynosi cenę normalną odnośnego biletu klasy III za przejazd w jedną stronę.

284. Jakie przepisy co do przewozu robotników za biletami powrotnemi istnieją w dyrekcji katowickiej?
1. Robotników, wyjeżdżających nie codziennie, lecz w pewne tylko dni, ze stacji, w pobliżu której znajduje się miejsce ich pracy, do stacji, w pobliżu której (oni lub ich rodzina) stale zamieszkują, przewozi się w wagonach kl. IV. za ulgowemi biletami powrotnemi na podstawie osobnych zaświadczeń.
2. Zaświadczenia te powinien wydawać pracodawca; mają one zawierać podpis atramentowy pracodawcy oraz robotnika i poświadczenie właściwego urzędu gminnego (miejskiego lub wiejskiego).
3. Zaświadczenia te ważne są na przeciąg 6-ciu miesięcy od dnia wystawienia. Kasa stempluje je przy każdorazowem wydawaniu biletu.
4. Bilety te uprawniają do przejazdów w soboty i dni przedświąteczne lub w niedzielę i dni świąteczne do stacji, w pobliżu której (oni lub ich rodzina) stale zamieszkują, a w niedzielę lub w dni świąteczne oraz w poniedziałki lub w dni poświąteczne do stacji, w pobliżu której znajduje się miejsce ich pracy.
5. Bilety powrotne są ważne najdłużej 7 dni, licząc od dnia wydania.
6. Kolej może zezwolić na użycie biletu powrotnego także w inne dni, o ile zaświadczenie zawierać będzie poświadczenie pracodawcy, że podział pracy nie uwzględnia niedziel, świąt lub pór dnia, że robotnik wyjeżdża na urlop lub zachorował, że stosunek służbowy został rozwiązany, że ruch w fabryce wstrzymano i t. p. W takim wypadku kolej poświadcza na biletach ich odmienną ważność, co jednakże nie wpływa na zmianę siedmiodniowego okresu ważności.
7. Przerwa podróży jakoteż przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego nie są dozwolone.
8. Cena biletu powrotnego wynosi cenę normalną odnośnego biletu klasy IV za przejazd w jedną stronę, jednak najmniej za odległość 25 km.
9. Zaświadczenie powinno się okazywać równocześnie z biletem na przejazd, przyczem zaświadczenia, wypełnione nienależycie, z przekreśleniami, dopiskami i t. p., będą uznawane za nieważne i odbierane okazicielowi.
10. Wszelkie nadużycia z zaświadczeniami będą pociągać za sobą utratę ulgi przynajmniej na czas, na który je wydano. Prócz tego władze kolejowe mają prawo do dalszych kroków w myśl postanowień R. P. O.

285. Na jakich warunkach przewozi się grupy robotników?

1. Osoby, które udowodnią książeczkami robotniczemi, paszportami lub innemi, wystawionemi na ich imię, oddzielnemi dokumentami, iż są robotnikami, przewozi się grupami, conajmniej z 25 osób, klasą III-cią pociągów osobowych i mieszanych za połowę normalnej opłaty taryfowej. W razie zgłoszenia się grupy robotników w ilości mniejszej niż 25 osób pobiera się opłatę za 25 osób.
2. Do otrzymania ulgi powyższej niezbędne jest przedstawienie na każdą grupę z 25 robotników zaświadczenia zarządu fabryki, kopalni, zakładu przemysłowego, urzędu komunalnego i t. p. Zaświadczenie to winno zawierać nazwisko przewodnika grupy oraz nazwę stacji wyjazdu i przeznaczenia; ważne jest ono w ciągu miesiąca od daty wystawienia.
3. Zaświadczenie kasa biletowa stempluje, zapisuje na niem numery wydanych biletów i zwraca przewodnikowi grupy, który winien je okazywać przy kontroli biletów, wskazując jednocześnie odnośnych robotników. Po ukończeniu podróży świadczenie to odbiera się łącznie z biletem za przejazd.
4. Dyrekcjom kolejowym pozostawia się prawo, zależnie od warunków ruchu, ograniczyć przewóz wspomnianych grup robotników tylko do niektórych pociągów, co winno być ogłoszone w rozkładach jazdy.
5. Przerwy podróży oraz przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego nie są dozwolone nawet za dopłatą.

286. Kto ma prawo do korzystania z ulgi na przejazd w celu poszukiwania lub objęcia pracy i na jakich warunkach dokonywuje się przewóz tych osób?

1. Robotników, udających się w celu poszukiwania lub objęcia pracy oraz przy powrocie z pracy do stacyj odległych więcej niż 50 km, przewozi się klasą III-cią pociągów osobowych i mieszanych za połowę normalnej opłaty taryfowej.
2. W celu otrzymania ulgi powyższej robotnik powinien przedstawić zaświadczenie państwowego urzędu lub uznanego przez kolej zakładu pośrednictwa pracy. Zaświadczenie to ma zawierać imię i nazwisko robotnika, nazwę stacji wyjazdu i przeznaczenia oraz cel podróży, ważne zaś jest na miesiąc od daty wystawienia.
3. Zaświadczenie stempluje kasa biletowa, zapisuje na niem numer wydanego biletu i zwraca robotnikowi, który winien je okazywać przy kontroli biletów a po ukończeniu podróży oddać razem z biletem. Przerwy podróży oraz przejścia do klasy wyższej lub do pociągu droższego nie są dozwolone nawet za dopłatą.
4. Wszelkie nadużycia w korzystaniu z niniejszej taryfy ulgowej pociągać będą za sobą, prócz cofnięcia ulgi, wystąpienie władz kolejowych w myśl postanowień R. P. O.
5. Z ulgi tej na zasadach, zawartych w punktach l, 2, 3 i 4, korzystają również zarejestrowani w państwowych urzędach pośrednictwa pracy bezrobotni pracownicy umysłowi.

287. Na jakich warunkach przewozi się straż ogniową udającą się do miejsca wypadku?

1. Przewóz strażaków do miejsca pożaru, lub innego wypadku, w celu niesienia pomocy, uskutecznia się bez opłaty.
2. Przewóz powrotny uskutecznia się za połowę opłaty taryfy normalnej.
3. Opłata za przejazd powrotny winna być uiszczona przed rozpoczęciem podróży powrotnej, w przeciwnym bowiem razie straż do przewozu przyjęta nie będzie.
4. Jeżeli przejazd straży ogniowej wywołany jest potrzebą kolei państwowych, wówczas i przejazd powrotny wolny jest od opłat.
5. Przewóz narzędzi straży ogniowej uskutecznia się na tych samych zasadach, co i personelu strażackiego.

288. Pod jakiemi warunkami otrzymują ulgę osoby pokąsane przez zwierzęta podejrzane o wściekliznę.

1. Pokąsane przez zwierzęta podejrzane o wściekliznę osoby niezamożne, które złożą urzędowe świadectwo ubóstwa, stwierdzające również potrzebę podróży do odpowiedniego zakładu szczepienia ochronnego, przewozi się tam i zpowrotem w klasie III-ej pociągów osobowych za opłatą połowy taryfy normalnej.
2. Z ulgi tej mają prawo korzystać również osoby, wyznaczone do dozorowania pokąsanych, nawet gdy jadą po chorego, lub wracają same po odstawieniu tegoż, o ile w świadectwie urzędowem wymienione będą z nazwiska, jako dozorujące odnośnych chorych, i o ile podróż podejmą w ciągu dni 8 przed odebraniem lub po odstawieniu chorych.
3. Przerwy podróży oraz przejścia do klasy wyższej lub do pociągu droższego nie są dozwolone nawet za dopłatą.

289. Na jakich warunkach przewozi się chorych i ich dozorców?1. Chorych umysłowo, udających się do zakładów leczniczych, którzy złożą urzędowe świadectwo ubóstwa i choroby, przewozi się w wagonach klasy III-ej pociągów osobowych za połowę taryfy normalnej nawet wówczas, gdy korzystają z oddzielnego przedziału.
2. Z ulgi tej mają prawo korzystać również osoby, wyznaczone do dozorowania chorych, nawet gdy jadą po chorego lub wracają same po odstawieniu chorego, o ile w świadectwie urzędowem wymienione będą z nazwiska, jako dozorujące odnośnych chorych i o ile podróż podejmą w ciągu dni 8 przed odebraniem lub po odstawieniu chorych.

 

290. Jacy inwalidzi otrzymują ulgę i pod jakiemi warunkami przewozi się ich w pociągach?

1. Osoby, które na wojnie odniosły rany lub zostały dotknięte kalectwem i znajdują się w opiece urzędów dla inwalidów lub urzędowo uznanych stowarzyszeń inwalidów wojennych, przewozi się klasą II lub III pociągów osobowych lub mieszanych za połowę normalnej opłaty taryfowej przy przejazdach:
A) z miejsca pobytu inwalidy:
a) w celu poddania się zabiegom u lekarzy specjalistów, umieszczenia w zakładzie leczniczym lub kształcącym, do uzdrowisk, lub na kursy kształcące dla inwalidów wojennych, do biur porad, założonych przez instytucje urzędowe opieki nad inwalidami, lub przez związki zawodowe, oraz do Pracodawcy celem zgłoszenia się do pracy;
b) do objęcia pracy;
B) z miejsca zamieszkania lekarza-specjalisty do zakładu leczniczego lub kształcącego, do uzdrowisk lub wreszcie na kursy kształcące dla inwalidów wojennych;
C) z biura porad do dalszej jazdy;
a) do pracodawcy celem zgłoszenia się do pracy;
b) do objęcia pracy;
D) po pobycie w zakładach leczniczych lub kształcących albo uzdrowiskach W razie powtórne go zbadania do miejsca zamieszkania najbliższego lekarza-specjalisty;
E) w razie powrotu w wypadkach, wskazanych pod punktami, A a, B, C a i D, -do miejsca zamieszkania lub pobytu inwalidy.
Przy przejściu do klasy wyższej uiszcza sit różnicę cen odnośnych biletów, obliczonych według taryfy normalnej.
W razie przejazdu pociągiem pośpiesznym powinien inwalida uiścić, oprócz ceny biletu ulgowego na pociąg osobowy lub mieszany, normalną cenę biletu dodatkowego na pociąg pośpieszny.
2. Potrzebny, w danym razie, dla inwalidy przewodnik (dozorca) korzysta również z ulgi powyższej w drodze tam i zpowrotem.
3. Do uzyskania wspomnianej ulgi dla siebie oraz dla przewodnika (dozorcy) winien jest inwalida okazać w kasie biletowej zaświadczenie.
4. Jako zaświadczenie, które ma być imienne. służy:
a) przy przejazdach tam i zpowrotem- potwierdzenie na blankiecie urzędowym, urzędu, dla inwalidów lub urzędowo uznanego stowarzyszenia inwalidów, że wysłanie inwalidy do lekarza-specjalisty, zakładu leczniczego lub kształcącego, uzdrowiska, na kursy kształcące dla inwalidów, do biur porad, pracodawcy lub w celu objęcia pracy:- zarządzone zostało przez ten urząd lub stowarzyszenie.
Ponadto:
b) w drodze powrotnej lub przy dalszym przejeździe – jedno z następujących potwierdzeń: lekarza-specjalisty, że dokona badania lekarskiego, a także, w danym razie, że polecił inwalidzie udać się do zakładu leczniczego lub kształcącego, uzdrowiska, albo wreszcie na kursy kształcące dla inwalidów wojennych, – zakładów leczniczych lub wychowawczych, albo zarządu uzdrowiska z ukończenia pobytu, – kierownika kursów kształcących z ukończenia tychże, – biura porady, że jej udzieliło, a także, w danym razie, że poleciło jechać dalej do pracodawcy celem zgłoszenia się do pracy lub objęcia jej, – pracodawcy, że inwalida zgłosił się u niego.
5. Zaświadczenia, o których wyżej mowa, stempluje kasa biletowa, zapisuje na nich numery wydanych biletów i zwraca inwalidom, którzy winni je okazywać przy kontroli biletów, a po ukończeniu podróży oddać łącznie z biletem na przejazd.
6. Wózki oraz fotele, potrzebne dla inwalidów w podróży, przewozi się bezpłatnie za osobnemi zaświadczeniami, do których stosuje się odpowiednio przepisy, zawarte w punkcie 4. Zaświadczenia te, o ile wózki lub fotele wysyła się jako bagaż, zatrzymuje kasa stacji nadania.

291. Pod jakiemi warunkami przewozi się inwalidów wojennych ociemniałych?

1. Ociemniałych inwalidów wojennych przy wszelkich przejazdach przewozi się klasą II lub III pociągów osobowych lub mieszanych za połowę normalnej opłaty taryfowej na podstawie umyślnych legitymacyj imiennych wzoru ustalonego. (Wzór patrz strona 167-170). Przy przejściu do klasy wyższej , uiszcza się różnicę cen odnośnych biletów, obliczoną według taryfy normalnej. W razie przejazdu pociągiem pośpiesznym uiszcza się, oprócz ceny biletu ulgowego na pociąg osobowy lub mieszany, normalną cenę biletu dodatkowego na pociąg pośpieszny.
2. Dozorców inwalidów ociemniałych przewoź się bezpłatnie przy wszelkich przejazdach tych inwalidów, jeżeli są im niezbędni.
3. Dozorcy tacy winni posiadać zaświadczenie, wystawione na imię inwalidy przez urząd komunalny lub związek inwalidów na rok kalendarzowy, stwierdzające, że ociemniały jest inwalidą wojennym.
4. Psy, prowadzące ociemniałych, jadące razem z nimi, przewozi się bezpłatnie za osobnemi zaświadczeniami, do których stosuje się odpowiednio przepisy poprzedniego pytania.
5. Zaświadczenia te, o ile psy przewozi się w wagonie bagaż, zatrzymuje kasa stacji nadania.
6. Dla inwalidów ociemniałych istnieje specjalny typ imiennych legitymacyj, uprawniających do nabywania biletów klasy II lub III pociągów osobowych lub mieszanych za opłatą połowy taryfy normalnej, przyczem zaznacza się, że przejazdy ulgowe inwalidów ociemniałych na podstawie legitymacyj nie podlegają co do ilości i rodzaju żadnym ograniczeniom; legitymacje więc te mają podobny charakter jak np. legitymacje urzędników państw.

 

292. Kto ma prawo do ulgi taryfowej przy przejazdach grupami do miejsc odpustowych oraz w celach kulturalno-oświatowych, krajoznawczych i sportowych i pod lakierni warunkami otrzymuje się tę ulgę?

1. Grupa podróżnych przy przejazdach w wagonach klasy I, II i III do miejsc odpustowych i zpowrotem, oraz w celach kulturalno-oświatowych, krajoznawczych, sportowych i t. p. uiszczają – % opłat według taryfy normalnej (25% zniżki) z zaokrągleniem cen biletów ulgowych klasy III do najbliższej liczby wzwyż, podzielonej przez 10. W klasie II ceny biletów są 1 1/2 razy, a klasie I – 2 1 -razy wyższe, niż w klasie III;
2. Ulgi powyższe stosuje się, o ile odległość przejazdu w jedną stronę wynosi co najmniej 30 kilometrów i dana grupa podróżnych składa się co najmniej z 25 osób. Członkom zalegalizowanych towarzystw sportowych, krajoznawczych i turystycznych ulgi powyższe mogą być przyznane nawet w wypadkach gdy dana grupa uczestników wycieczki składać się będzie z ilości poniżej 25 osób, nie mniej wszakże,, niż z 10 osób.
3. Osoby, korzystające z ulgi, nie mogą wymagać wyznaczenia dla swego przejazdu oddzielnych wagonów lub przedziałów.
4. Przejazd ulgowy w zasadzie odbywać się może tylko pociągami osobowemi lub mieszanemi, względnie pociągami umyślnemi.
Dyrekcje kolejowe mogą jednak, zależnie od warunków ruchowo-technicznych, zezwolić na przejazd ulgowy w pociągach pośpiesznych za opłatą 3/4 taryfy normalnej (25% zniżki). Przejście całej grupy do klasy wyższej lub do pociągu droższego może być dozwolone, zależnie odwarunków miejscowych, za dopłatą różnicy cen odnośnych biletów, obliczonych według taryfy normalnej,
Przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego, tylko pewnej części uczestników danej grupy, nie jest dozwolone nawet za dopłatą.
5. W celu uzyskania ulgi Komitet, urządzający pielgrzymkę, lub Towarzystwo (Związek, Stowarzyszenie itp.), urządzające zjazd, wycieczkę, wystawę i t. p. powinien zwrócić się przynajmniej na 7 dni przedtem pisemnie do dyrekcji kolejowej, w której obrębie leży stacja rozpoczęcia podróży, względnie stacja, przy której odbywa się dany zjazd i t. p. Zgłoszenie to powinno zawierać: cel podróży, datę zamierzonego przejazdu (wzgl. przejazdów) dokładną marszrutę oraz ilość uczestników podróży.
Dla wycieczek, w których bierze udział mniejsza liczba osób niż 25 (punkt 2), termin wystąpienia ze zgłoszeniem do dyrekcji skraca się do dni 3. Na podstawie otrzymanego zgłoszenia dyrekcja kolejowa ustala szczegółowe warunki przejazdu (wzgl. przejazdów);
6. Dyrekcja kolejowa względnie dyrekcje kolejowe we wzajemnem porozumieniu się ulgę powyższą mogą zastosować; również w ten sposób, że przejazd w kierunku pierwotnym do miejsca zjazdu i t. p. odbywa się za opłatą normalną, w kierunku zaś powrotnym za przejazd pobiera się połowę taryfy normalnej tej klasy i rodzaju pociągu, w którym odbywa się podróż nawet w tym wypadku, gdy uczestnicy pielgrzymki, zjazdu i t. p. powracają do różnych stacyj i przytem nie grupami, lecz pojedynczo pod warunkiem wszakże, że odległość przejazdu wynosi co najmniej 30 kilometrów.
7. Za przejazd pociągiem umyślnym pobiera się opłatę za rzeczywistą ilość osób każdej klasy na podstawie zasad wyżej ustalonych, nie mniej jednak niż należność, przypadającą za 225 pełnych biletów według: taryfy klasy III. Dyrekcja może przytem zażądać złożenia kaucji do wysokości opłaty najniższej za dany pociąg; kaucję tę ma kolej prawo zaliczyć na swoje dobro, o ile zamawiający pociąg odwoła.

8. Dyrekcji kolejowej przysługuje prawo ze względów ruchowo-technicznych zastosować uproszczone warunki przejazdu, jako to: wyznaczyć wagony klasy czwartej lub towarowe, doczepić Je do pociągu mieszanego i t. p. a nawet z tychże względów wogóle odmówić ulgi niniejszej.

293. Jakie osoby korzystają z ulgi przy przejeździe powrotnym z uzdrowisk krajowych, pod jakiemi warunkami przewozi się je i które uzdrowiska wchodzą w rachubę?

1. Osoby, powracające z niżej wymienionych uzdrowisk krajowych, po pobycie w nich w celach odpoczynkowych lub leczniczych, przewozi się klasą I, II i III pociągów osobowych, mieszanych lub pośpiesznych za połowę normalnej opłaty taryfowej. W razie przejścia do klasy wyższej lub do pociągu droższego uiszcza się różnicę cen biletów odnośnych klas względnie pociągów, obliczonych według taryfy normalnej.
2. Z ulg powyższych nie mają prawa korzystać:
a) osoby, stale zamieszkujące w danem uzdrowisku;
b) osoby, przebywające czasowo w danem uzdrowisku w celach zarobkowych, z wyjątkiem służby domowej, zatrudnionej u osób, uprawnionych do korzystania z ulgi wedle p. l, i przybyłej ze swemi pracodawcami.
c) osoby, uprawnione do stałych przejazdów ulgowych kolejami, w tej liczbie dzieci do ukończonych lat 10;
d) osoby, które przejazd do danego uzdrowiska odbyły za opłatą ulgową lub nie odbyły wogóle koleją.
3. Ulgi powyższe stosuje się wyłącznie przy przejeździe od najbliższej stacji danego uzdrowiska (p. 7) i tylko w tym wypadku, gdy odległość taryfowa od tej stacji do stacji powrotnej wynosi conajmniej 100 km.
4. Bilety ulgowe nabywa się na podstawie zaświadczeń, wydanych przez Zarządy, zdrojowisk lub uzdrowisk, względnie Komisje uzdrowiskowe, a w braku w danej miejscowości tych instytucyj, przez Zarządy gmin. (Zaświadczenie patrz poniżej). Zaświadczenie takie ma zawierać imię, nazwisko i zawód (zatrudnienie) osoby, powracającej z uzdrowiska, potwierdzenie, że dana osoba przebywała w uzdrowisku w celach leczniczych lub wypoczynkowych bez przerwy w ciągu co najmniej 14 dni, stację wyjazdu i przeznaczenia, datę wydania zaświadczenia, podpis i stanowisko służbowe wydawcy zaświadczeń, pieczęć Zarządu oraz podpis posiadacza zaświadczenia. Zaświadczenie powinno być dokładnie wypełnione; zaświadczenie wypełnione nienależycie, z opuszczeniami rubryk, z poprawkami, dopiskami i t. p. będą uznane za nieważne i odbierane posiadaczowi.
5. Zaświadczenie powyższe uprawnia do jednorazowego otrzymania biletu ulgowego bądź to do stacji przeznaczenia, wymienionej w zaświadczeniu bądź to do stacji pośredniej (na odległość co najmniej 100 km), leżącej na drodze przejazdu do wymienionej w zaświadczeniu stacji przeznaczenia. Zaświadczenie stempluje kasa kolejowa, wpisuje na niem numer wydanego biletu ulgowego i zwraca właścicielowi, który okazywać je powinien przy kontroli biletów, po ukończeniu zaś podróży oddać łącznie z biletem.
6. W celu stwierdzenia tożsamości osoby, kolej może zażądać od okaziciela biletu ulgowego powtórzenie podpisu jak również przedstawienia dowodu osobistego. Jeśli z biletu ulgowego korzystać będzie inna, niż wymieniona w zaświadczeniu osoba, lub też osoba, nie mająca prawa do ulg powyższych w myśl punktu 2 pytania niniejszego, uważa się ją za podróżnego, jadącego bez biletu. Podróżny taki ponosi wszelkie prawem przewidziane skutki oraz uiszcza opłaty, przewidziane taryfą w wypadku przejazdu bez biletu. Za nieprawidłowe wydanie zaświadczenia odpowiada wydawca, na którym kolej może dochodzić odszkodowania, prawnie przewidzianego.
7. Ulgi powyższe stosuje się przy powrocie z uzdrowisk, położonych w następujących miejscowościach :
a) w ciągu całego roku:
w województwie krakowskiem: Jaszczurówka (st. koi. Zakopane), Krynica, Poronin, Rabka (st. koi. Rabka lub Chabówka), Szczawnica (st. koi. Nowy Targ lub Stary Sącz), Zakopane, Żegiestów Zdrój i Żegiestów Wieś (st. koi. Żegiestów lub Żegiestów Zdrój);

w województwie lubelskiem: Nałęczów (st. koi. Nałęczów lub Sadurki); w województwie Iwowskiem: Hołosko Wielkie (st. koi. Lwów);  w województwie poznańskiem: Inowrocław, Lecznica Ubezpieczalni Krajowej pod Obornikami (st, koi. Oborniki), Miłowody (st. koi. Oborniki), Smukała (st. koi. Bydgoszcz);

w województwie stanisławowskiem: Jaremcze, Tatarów i Worochta;

w województwie śląskiem; Wisła (st. koi. Ustroń lub Polana);

w województwie tarnopolskiem: Zaleszczyki;

w województwie warszawskiem: Otwock, Rudka (st. koi. Mrozy).
b) corocznie w okresie od 15 maja do 31 października:

w województwie białostockiem:

Druskieniki;

w województwie kieleckiem: Busko (st. koi. Kielce, Jędrzejów lub Szczucin), Czarniecka Góra (st. koi. Niekłań), Ojców i Pieskowa Skała (st. koi. Kraków lub Olkusz), Solec (st. koi. Kielce, Jędrzejów lub Szczucin);

w województwie krakowskiem: Białka (st. koi. Nowy Targ), Biały Dunajec, Bukowina (st. koi. Poro-nin), Bystra w pow. Bialskim (st. koi. Wilkowice-Bystra), Czarny Dunajec, Jabłonka, Lipnica Wielka oraz Orawka i Lipnica Mała (st. koi. Czarny Dunajec, Jordanów lub Chabówka), Jordanów, Jurgów oraz Rzepiska, Łapszanka, Dursztyn, Niedzica, Łap-sze, Niżne, Kacwin i Czorsztyn (st. koi. Nowy Targ Czarny Dunajec, Poronin lub Zakopane), Kościeliska (st. koi. Zakopane), Krościenko (st. koi. Nowy Targ lub Stary Sącz), Krzeszowice, Marcinkowice, Muszyna, Piwniczna, Podwilk i Podszkle (st koi. Czarny Dunajec lub Raba Wyżną), Porąbka (st. koi. Kęty), Raycza, Rytro (st. koi. Rytro lub Piwniczna), Swoszowice, Witów (st. koi. Podczerwone lub Za- kopane), Wysowa (st. koi. Grybów lub Gorlice), Zawoja (st. koi. Maków), Zubrzyca Górna i Zubrzyca Dolna (st. koi. Czarny Dunajec lub Raba Wyżną), Zubsuche (st. koi. Poronin);

w województwie lubelskiem: Kazimierz nad Wisłą (st. koi. Puławy);

w województwie Iwowskiem: Horyniec, Iwonicz, Lubień Wielki, Niemirów (st. koi. Rawa Ruska lub Jaworów), Rymanów, Truskawiec Zdrój;

w województwie pomorskiem: wszystkie miejscowości, położone nad morzem w powiecie morskim (wszystkie te miejscowości położone są przy stacjach kolejowych z wyjątkiem Karwi i Karwieńskich Błot, dla których stacją kolejową jest Krokowa, oraz Rozewia i Tupadeł, dla których stacjami kolejowemi są: Lebcz, Swarzewo i Wielka Wieś Kallerowo), Czerniewice (st. koi. Stawki), Kartuzy;

w województwie poznańskiem: Powidz (st. koi. Gniezno);

w województwie stanisławowskiem: Delatyn, Diłok, Dora, Hrebenów, Hryniawa, Jamna, Kosów, Stary Kosów i Kuty (st. koi. Kołomyja, Zabłotów lub Śniatyn-Załusze), Korczyn (st. koi. Synowódz-ko Wyżnę), Morszyn, Mikuliczyn, Osmołoda i Pod-lute (st. koi. Broszniów lub Rożniatów Krechowi-ce), Skole, Tuchla, Zełemianka, Żabie (st. koi. Worochta) ;

w województwie śląskiem: Bystra w pow. bielskim (st. koi. Wilkowice Bystra), Goczałkowice, Istebna (st. koi. Ustroń), Jastrzębie Zdrój, Jaworze (st. koi. Jaworze Jasienica), Moszczenica, Ustroń;

w województwie tarnopolskiem: Okopy św. Trójcy (st. koi. Iwanie Puste); w województwie warszawskiem: Ciechocinek.

SPIS RZECZY i ALFABETYCZNY SPIS RZECZY (Katechizm Służby Pociągowej 1930)