93. Co wiadomo o stacyjnym regulaminie jazdy?
Dla stacyj, w których dla jednego kierunku istnieje kilka jezdni (torów) należy o użyciu tych torów dla wjazdów, wyjazdów lub przejazdów pociągów wydać stacyjny regulamin jazdy (stacyjny porządek pociągów).
W tym stacyjnym regulaminie jazdy należy: oznaczyć tory, na które poszczególne pociągi normalnie wjeżdżają. Wiadomości potrzebne należy też podać personelowi pociągowemu.

94. Jak należy postąpić przy uchyleniach od stacyjnego regulaminu jazdy?Jeżeli po jezdni wyznaczonej nie wolno jechać z szybkością zasadniczą przepisaną dla pociągu, to należy pociąg o tem zawiadomić. O ile tego nie można uskutecznić za pomocą semaforu lub zachodzi obawa, że z powodu niepogody semafor można przeoczyć, to musi się zawiadomić pociąg rozkazem przezorności za pośrednictwem ostatniej poprzedniej stacji postojowej.
Gdyby to było niemożliwem, albo gdy pociąg musi wjechać zamiast na tor przechodzący na tor ślepy lub na tor częściowo zajęty, to należy go wpierw zatrzymać przy semaforze wjazdowym, a tam gdzie takich nie ma, sygnałami ręcznemi przed zwrotnicą wjazdową.
Jeżeli się musi z powodu nadzwyczajnego przepuścić przez stację pociąg przejeżdżający ją bez zatrzymania z szybkością ponad 45 km, przez tor odgałęziający nie przepisany stacyjnym regulaminem jazdy, to należy go przed semaforem wjazdowym zatrzymać, a potem dopiero dać zezwolenie na jego wjazd.
Od tego przepisu można odstąpić, jeżeli pociąg przez poprzednią jego ostatnią stację postoju powiadomiono o tej zmianie jazdy rozkazem przezorności.
Jeżeli pociąg, który wedle stacyjnego regulaminu jazdy wyjeżdża przy ustawionym na dozwoloną jazdę semaforze wyjazdowym, ma wyjątkowo wyjeżdżać z toru nie wyposażonego w taki semafor, to winien dyżurny ruchu wydać polecenie do wyjazdu rozkazem ogólnym.

95. Jakie pisemne polecenia (rozkazy) wydaje się pociągom i w jaki sposób doręcza się je?
Polecenia pisemne wydaje się pociągom zasadniczo na przepisanych formularzach, a mianowicie rozkazem ogólnym, przezorności, krzyżowania i sygnalizowania.
Wszelkie polecenia pisemne dotyczące pociągów obowiązują nawet wówczas, gdy są wydane bez użycia przepisanego formularza.
Zasadniczo wypełnia się polecenia (rozkazy) sporządzone w formie bloczków za pomocą kalki w trzech egzemplarzach. Polecenia te wręcza się Kierownikowi pociągu, o ile nie wręcza się je maszyniście bezpośrednio przy wydaniu rozkazu do minięcia ustawionego na “stój” semafora wjazdowego i odstępowego.
Kierownik pociągu potwierdza odbiór na grzbiecie pozostającym na stacji swoim podpisem i oddaje maszyniście, a jeżeli chodzi o rozkaz sygnalizowania pociągu, nadzorcy wagonów, konduktorowi lub hamulcowemu ostatniego wagonu przeznaczony dla nich odcinek rozkazu, następnie zawiadamia ustnie, o ile to jest koniecznem, drużynę pociągową, w końcu wpisuje rozkaz do raportu z jazdy i przyczepia drugi odcinek do tegoż.
Przy pociągach jadących na szlak z parowozem popychającym należy także maszyniście popychacza dać rozkaz ogólny lub przezorności, a mianowicie:
a) jeżeli się ma pociąg zatrzymać na szlaku lub
b) jeżeli szybkość pociągu ma się zmniejszyć, o ile zatrzymania na szlaku lub zwolnionego biegu pociągu nie zarządzono osobnem rozporządzeniem. Te rozkazy można dać maszyniście popychacza bez pośrednictwa kierownika pociągu.

96. Kiedy otrzymuje pociąg rozkaz ogólny?
Celem udzielenia mu polecenia do:
a) wyjątkowej jazdy po niewłaściwym torze dwutorowej linji,
b) wyjazdu z toru niezaopatrzonego w semafor wyjazdowy,
c) zatrzymania w stacji nieprzewidzianeg rozkładem jazdy,
d) przejazdu stacji, w której jest przewidzian postój rozkładem jazdy,
e) pominięcia na stój ustawionych semaforowi
f) udzielenia poleceń wszelkiego rodzaju, o ile się ich nie udziela innemi przewidzianemi rozkazami.

97. Kiedy otrzymuje pociąg rozkaz przezorności?
a) Jeżeli nie można dać sygnałów dzwonkowych i nie można zawiadomić telefonicznie dróżników o odejściu pociągu.
b) Jeżeli jest przerwane porozumienie między posterunkami odstępowemi.
c) Jeżeli na linji znajdują się wozidła (wagoniki).
d) Jeżeli przy wjeździe pociągu do stacji uchylnie od stacyjnego regulaminu (porządku) pociągów tenże musi zmniejszyć chyżość.
e) Przy jazdach pociągów pod ostrze zwrotnic wyłączonych z urządzenia ochronnego, wzgl. uniezależnionych od sygnałów.
f) Przy robotach na nawierzchni, które powodują zmniejszenie chyżości.

98. Kiedy otrzymuje pociąg rozkaz krzyżowania
Celem udzielenia wiadomości o:
a) krzyżowaniach z pociągami nadzwyczanemi,
b) przełożeniu, wyznaczeniu lub wypadzie planowych krzyżowań.
Krzyżowanie przewidziane w rozkładzie jazdy pociągu nadzwyczajnego uważa się za normalne. Pociąg z tego tytułu nie otrzymuje żądnych rozkazów krzyżowania, o ile jego rozkład jazdy nie ulegnie zmianie.

99. Kiedy otrzymuje pociąg rozkaz sygnalizowania?
Celem udzielenia mu polecenia do sygnalizowania pociągów nadzwyczajnych.

100. Jakie muszą istnieć warunki dla wysłania i przepuszczenia pociągu?
Nie wolno wysyłać lub przepuszczać pociągu, nie mając bezwzględnej pewności, że pociąg poprzedni (w tym samym kierunku) przybył do stacji następnej lub minąl posterunek odstępowy.
Oprócz tego nie wolno na linjach jednotorowych wypuścić żadnego pociągu, jeśli nie ma się pewności, że tor aż do sąsiedniej stacji zdatnej do krzyżowania nie jest zajęty przez pociąg biegnący z przeciwnego kierunku.
Podczas przerwy komunikacji telegraficznej i telefonicznej można wysłać pociąg do sąsiedniej stacji tylko wtedy, jeżeli przypuszczalnie pociąg poprzedni już dojechał do najbliższej stacji zgłoszeń pociągów i nie należy oczekiwać z tamtąd na tym samym torze żadnego pociągu przeciwnego kierunku. Pociągi należy o tem uwiadomić za pomocą rozkazu przezorności.

101. Co wiadomo o czasie odjazdu pociągu?
Żadnego pociągu służącego do przewozu osób nie wolno odprawiać przed czasem podanym rozkładzie jazdy.
Pociągi nie służące do przewozu osób, można wypuścić najwyżej na 10 minut przed czasem odjazdu wskazanym w rozkładzie jazdy, o ile nie ma innego rozporządzenia. Niezależnie od tej zasady można przy przełożeniu wyprzedzania wysłać pociąg nie służący do przewozu osób, który ma być wyprzedzony, na 10 minut przed czasem odjazdu wyznaczonym rozłkładem jazdy dla pociągu wyprzedzającego.
Wcześniejsze wysłanie pociągów jest jednak wzbronione w następujących wypadkach:
a) przy pierwszym pociągu na linji ze służb przerywaną,
b) jeśliby wskutek tego musiano zatrzymać inne pociągi,
c) podczas niejasnej pogody, jeśli nie widać wyraźnie sygnałów,
d) jeśli zapowiedziano większe roboty na torze tego szlaku, którym pociąg biegnie,
e) podczas przerwy komunikacji telegraficznej i telefonicznej między posterunkami odstępowemi,
f) gdy jest wózek roboczy lub drezyna na szlaku i nie ma zgłoszenia, że szlak jest wolny.

102. Co jest miarodajnym dla odjazdu pociągu?
Zegar stacyjny.

103. Co wiadomo o poleceniu do odjazdu?
Żadnego pociągu nie wolno bez pozwolenia odpowiedzialnego za to urzędnika wyprawiać ze stacji. Jeśli nie ma innych zarządzeń jest dyżurny ruchu tym odpowiedzialnym organem. Tam gdzie inny urzędnik wydaje polecenie do odjazdu winien on wpierw zapewnić sobie przyzwolenie dyżurnego ruchu na ten odjazd, wzgl. się przekonać, że nic nie stoi na przeszkodzie dalszej jeździe.
Otwarcie semaforu wjazdowego na dozwoloną jazdę uznaje się jako przyzwolenie dyżurnego ruchu.
Stacje, w których kierownik pociągu daje polecenie do odjazdu i w których otwarcie semaforu wyjazdowego na dozwoloną jazdę uznaje się jako przyzwolenie dyżurnego ruchu, są podane w dodatku do rozkładu jazdy.
Podczas nocnego zamknięcia stacji, następnie w stacjach (przystankach, ładowniach itp.) nieobsadzonych odpowiedzialnymi funkcjonariuszami ruchu wyprawia pociągi kierownik pociągu.
Polecenie do odjazdu daje dyżurny ruchu, względnie do tego przeznaczony urzędnik zasadniczo osobiście kierownikowi pociągu (o ile nie ma innego zarządzenia.) słowami “Odjazd” lub gdy dwi albo więcej pociągów gotowych do odjazdu słowa mi “Pociąg nr. . . . odjazd”.
Ustne polecenie od pada, jeżeli się to polecenie wydaje kierownikowi pociągu i maszyniście równocześnie za pomocą ta czy odjazdowej, a gdy ciemno za pomocą latarki zielonem światłem.
Stacje, na których wolno dyżurnemu ruchu dawać polecenia do odjazdu przez innego praconika ruchowego, będą ogłoszone w dodatku do rozkładu jazdy.
Polecenie do odjazdu wolno dać dopiero ustawieniu semaforu wyjazdowego na “dozwoloną jazdę”.

104. Kiedy wolno kierownikowi pociągu zadość uczynić rozkazowi do odjazdu?
Jeżeli z miejsca postoju pociągu widoczny jest semafor wyjazdowy, ma się kierownik pociągu przekonać, czy sygnał ten na “wyjazd wolny” podano i że pociąg gotów do odjazdu.
Jeżeli kierownik pociągu sam nie może stwierdzić tej okoliczności, to winni konduktorzy oznajmić mu zawołaniem “gotów” rozpoczynając od końca pociągu.
Na linji jednotorowej lub na linji dwutorowej przy chwilowo jednotorowym ruchu nie wolno żadnemu pociągowi odjechać ze stacji, na której według rozkładu jazdy lub w myśl osobnego polecą nią miał krzyżować z innym pociągiem przed przybyciem tegoż pociągu, chyba że otrzyma polecenie rozkazem krzyżowania.

105. W jaki sposób uskutecznia się ruszanie pociągu z miejsca?

Kierownik pociągu podaje sygnał do zajmowania miejsc w pociągu, a następnie wydaje maszyniście rozkaz do odjazdu przepisanym sygnałem ile tego nie uskutecznia dyżurny ruchu za pomocą tarczy odjazdowej.

106. Którym torem dwutorowej linji należy zasadniczo jechać?
Zasadniczo odbywa się na liniach dwutorowych ruch pociągów po torze prawym w kierunku jazdy, zaś w Dyrekcjach małopolskich po torze lewym.

107. Kiedy wolno odstąpić od zasady jazdy torem właściwym?
a) na stacjach,
b) podczas zamknięcia torów,
c) dla pociągów roboczych i wozideł,
d) dla wracających parowozów popychających,
e) dla pociągów ratunkowych i parowozów pomocniczych,
f) pomiędzy stacją i na szlaku leżącej bocznicy. Odstąpić wolno od tej zasady dopiero po otrzymaniu pisemnego rozkazu.

108. Co wiadomo o wyjątkowej nieprzewidzianej jeździe po niewłaściwym torze?
Polecenie do jazdy po niewłaściwym torze daje się pociągowi za pomocą rozkazu ogólnego, na którym się zarazem wpisuje ewentualne przełożenie krzyżowania z pociągiem z przeciwnego kierunku.
Pociągom przeciwnego kierunku (jadącym po właściwym torze) wypisuje się przełożenie krzyżowania z pociągami jadącymi po niewłaściwym torze na rozkazie krzyżowania.
Semafory wyjazdowe, odstępowe i wjazdowe są dla jazd po niewłaściwym torze nieważne. Unieważnienie to należy w rozkazie ogólnym wypisać. Wjazd pociągu odbywa się po zatrzymaniu pociągu przy semaforze wjazdowym na pisemne upoważnienie (rozkaz ogólny).
Jeżeliby nie można o jeździe niewłaściwym torem zawiadomić strażników, to należy pierwszemu po niewłaściwym torze jadącemu pociągowi nakazać tak wolno jechać, aby mógl zawiadomić strażników i ostrzedz zajętych przy naprawie torów robotników.
Pociągi jadące wyjątkowo po niewłaściwym torze mogą jechać jeden po drugim tylko w odstępie stacyjnym (zgłoszeń pociągów).

109. Co wiadomo o czasowym ruchu jednotorowym na linii dwutorowej?
W tym celu wydaje dyrekcja ściślejsze przepisy i postanawia w szczególności, czy i o ile ważne są sygnały dla jazd po niewłaściwym torze, o czem należy też powiadomić personel pociągowy.

110. Co wiadomo o jeździe do pewnego punktu na szlaku?
Jeżeli pociąg przebiega tylko część szlaku między dwiema stacjami zgłoszeń pociągów i wraca z pewnego punktu po tym samym torze do stacji, to winna stacja wyprawiająca taki pociąg zawiadomić go o tem rozkazem ogólnym w którym należy podać punkt, w którym się jazda kończy i z którego pociąg wraca, a na linji dwutorowej także tor, po którym się jazda odbywa, czas powrotu z danego punktu jakoteż sygnały, które dla tej jazdy są nieważne.
Na szlakach z posterunkami odstępowemi pisemne lub telefoniczne uwiadomienie, które się przesyła w celu zapowiedzenia ruchu takiego pociągu strażnikom zgłaszania pociągów, musi zawierac także polecenie, że urządzeń odstępowych używać nie należy i że strażnicy ci mają dawać polecenią do przejazdu takiego na stój stojącego semafora za pomocą rozkazu ogólnego.
Gdyby nie można było dać takiego polecenia, musi się taki pociąg zatrzymać przy każdym takim posterunku, a kierownik pociągu obowiązany jest zawiadomić strażników o jeździe pociągu i że semaforów odstępowych uruchamiać nie trzeba.

111. Kiedy przekłada się krzyżowanie pociągów?
Krzyżowanie rozkładem jazdy przewidziane, przekłada się, aby uniknąć przez to spóźnienia pociągu z przeciwnego kierunku, jednocześnie jednak bez znacznego dalszego opóźnienia już spóźnionego pociągu.

112. Która stacja jest obowiązana do przekładania lub wyznaczenia krzyżowania?
a) stacja, w której się normalnie w rozkładzie jazdy przewidziane krzyżowanie odbyć miało.
b) stacja linji jednotorowej, na której pociąg rozpoczyna bieg, jeśli się go wyprawia przed nadejściem opóźnionego pociągu z przeciwnego kierunku, którego krzyżowanie z wyprawianym pociągiem nie jest przewidziane w rozkładzie jazdy.
c) stacja przejściowa, na której linja jednotorowa łączy się z dwutorową, gdy pociągi przy przejściu z linji dwutorowej na jednotorową i odwrotnie miały mijać się na linji dwutorowej, a muszą wskutek opóźnienia krzyżować na stacji linji jednotorowej.
d) nowa stacja krzyżowania t. j. stacja, do której przełożono krzyżowanie z innej stacji w razie ponownego przełożenia krzyżowania.

113. W jaki sposób zawiadamia się pociągi o przełożonem krzyżowaniu?
Nowo ustalona stacja krzyżowania winna uwiadomić pociąg, który ma krzyżować obecnie w stacji położonej przed stacją normalnego krzyżowania, o tem przełożonem krzyżowaniu za pomocą “Rozkazu krzyżowania”. O ile ten spóźniony pociąg nie miałby w tej stacji przepisanego rozkładem jazdy postoju, to należy go w tym celu zatrzymać. Stacja normalnego krzyżowania winna uwiadomić pociąg, który jedzie dalej, nie czekając na pociąg z przeciwnego kierunku rozkazem krzyżowania. Gdyby ten pociąg wedle rozkładu jazdy nie miał tam postoju, to należy go zatrzymać celem wręczenia rozkazu.

114. Jak należy postąpić, jeżeli krzyżowanie wypada?
Jeżeli jakiś pociąg codziennie kursujący lub uruchomiony na podstawie osobnego rozkładu jazdy albo zapowiedziany pociąg dodatkowy odwołano i wskutek tego odpada przewidziane z nim krzyżowanie, to winna stacja regularnego krzyżowania jego, pociąg przeciwnego kierunku zawiadomić o tem rozkazie krzyżowania zmieniając odpowiednio rubryki.
Jeżeli pociąg przeciwnego kierunku przejeżdża normalną stację krzyżowania bez postoju, a czas na to pozwala, to należy go o odwołaniu tego krzyżowania zawiadomić przez ostatnią poprzednią stację jego postoju.

115. Co wiadomo o przełożeniu wyprzedzań?
Jeżeli jest pociąg wyprzedzany spóźniony o tyle, że nie dojdzie do normalnej (planowej) stacji wyprzedzania lub stacji końcowej bez znacznega opóźnienia pociągu za nim biegnącego, to winni stacja zdatna do wyprzedzania, w której musiałby następny pociąg doznać spóźnienia, zatrzymać spóźniony pociąg celem wyprzedzania go przez pociąg następny.
Jeżeli pociąg wyprzedzający (szybciej jadący) jest tak spóźniony, że pociąg, który miał być wyprzedzony (wolniej jadący) doznałby opóźnienia w planowej stacji wyprzedzania i dojedzie jeszcze do następnej lub dalej leżącej stacji, bez powiększenia spóźnienia za nim jadącego wyprzedzającego go pociągu, to przekłada się wyprzedzanie obydwóch pociągów do stacji położonej dalej w kierunku jazdy poza stację planowego wyprzedzania.

116. Kiedy istnieje obowiązek zatrzymania pociągów?
Celem przełożenia wyprzedzań i krzyżowań pociągów i dla bezpieczeństwa mogą i muszą się pociągi wszelkiego rodzaju zatrzymywać także na stacjach, które według rozkładu jazdy należałoby przejeżdżać.
Z powodu nieszczęśliwych wypadków kolejowych, pożarów i wogóle jakiegoś niebezpieczeństwa wolno każdy pociąg zatrzymać na stacji celem wysiadania lub wsiadania lekarzy, personelu ratowniczego, straży lub wojska.
W innych wypadkach wolno zatrzymać pociągi towarowe za zezwoleniem Dyrekcji, a w nagłych wyjątkowych wypadkach za zezwoleniem naczelnika Oddz. Eksploat.

117. Co wiadomo o zatrzymaniu pociągów pośpiesznych przy spóźnieniach?
Postanowienia, kiedy się pociągi pośpieszne wyjątkowo zatrzymuje podczas spóźnień celem wysiadania lub zabierania podróżnych zawierają przepisy o oczekiwaniu pociągów skomunikowanych.

118. Jak należy postępować przy zatrzymaniu pociągu na stacji, na której on nie ma przewidzianego w rozkładzie jazdy postoju?
To winno się go o tem zawiadomić za pośrednictwem ostatniej poprzedniej stacji postoju za pomocą rozkazu ogólnego. Jeżeli to jest niemożliwe, to wolno semafor wjazdowy dla tegoż pociągu ustawić na “dozwoloną jazdę” dopiero po jego zatrzymaniu się przy nim i po ustawieniu na stacji “na stój” semaforu wyjazdowego lub sygnału strażniczego. Potem dopiero można pociąg do stacji wpuścić i odczekać usunięcia przeszkody. Tamj gdzie semaforów wjazdowych nie ma, należy pociąg zatrzymać sygnałami strażniczemi przed zwrotnicą wjazdową.
Jeżeli stację jakąś zawiadomiono, że pociąg który według rozkładu jazdy na tej stacji nie ma postoju, będzie się zatrzymywał na żądanie personelu pociągowego, to musi ten pociąg na stacji tej stawać nawet wtedy, choćby powód, który spowodował to zawiadomienie, tymczasem już nie istniał Zatrzymania pociągu przed semaforem wjazdowym można zaniechać:
a) Jeżeli dla jezdni tego pociągu zdajdu się tarcza ostrzegawcza dla semaforu wyjazdowego i jezdnia jest wolna aż poza ten semafor do miejsca wyznaczonego dla każdego sygnału.
b) Jeśli w rozkładzie jazdy przewidziano w tej stacji zatrzymanie pociągu w miarę potrzeby.
c) Jeśli personel pociągowy otrzymał rozkaz o wyjątkowem zatrzymaniu pociągu i stację, na której pociąg się wyjątkowo zatrzymuje, uwiadomiono -telegraficznie lub telefonicznie.
d) Jeśli się przez to uniknie zatrzymaniu pociągu ciężkiego na wzniesieniu od 1 : 100 i więcej.
e) Jeśli pociąg, biegnący z chyżością do 45 km włącznie zjeżdża z toru głównego przechodzącego dla odczekania wyprzedzającego go pociągu i oznaczenie odgałęzienia jest na semaforze wjazdowym wyraźnie widoczne.

119. Co wiadomo o przejeździe przez stację postoju?
Wyłącznie pociągi towarowe mogą przejeżdżać przez stacje, w których winne według rozkładu jazdy stawać, tylko wtedy, gdy w danej stacji nie ma nic do odstawienia lub do zabrania. Stacja, która chce taki pociąg przepuścić, winna to podać do najbliższej wstecz leżącej stacji postoju skąd pociąg przybywa. Ta ostatnia stacja musi uwiadomić personel pociągowy o przejeździe za pomocą rozkazu ogólnego, o ile ten pociąg tam nie zostawia wagonów lub nie wyładowuje przesyłek.

120. Jak należy postąpić przy wyłączaniu zwrotnic z zawisłości od sygnałów?
Podczas wyłączenia z urządzenia ochronnego zwrotnic, po których jadą pociągi pod ostrze, zawisłych normalnie od sygnałów, należy pociągi uwiadomić o tem za pomocą rozkazu przezorności lub osobnem poleceniem. Jeżeli w takim wypadku zachodzi konieczność zmniejszenia szybkości, to należy w pisemnem uwiadomieniu zaznaczyć. Jeżeli nie uwiadomiono z góry personelu pociągowego osobnem rozporządzeniem o wyłączeniu zwrotnic, wówczas musi się to uskuteczniać za pośrednictwem ostatniej stacji zatrzymania danego pociągu.
Ostatnia stacja postoju winna zgłosić że personel pociągowy otrzymał rozkaz przezorności. Gdyby tego zgłoszenia nie było, musi stacja interesowana zatrzymać pociąg przed semaforem wjazwym celem zawiadomienia.

121. Co wiadomo o zasadniczem ustawieniu i obsłudze semaforów wjazdowych, wyjazdowych, drogowskazowych i odstępowych?
Zasadniczo stoją te semafory na “stój”. Na dozwoloną jazdę ustawia się je tylko dla wjazdów, wyjazdów i przejazdów pociągów.
Wyjątek stanowią tylko posterunki odstępówe bez zwrotnic, nieobsadzone, wzgl. nieczynne. Jeżeli w takim wypadku niewyłączono semaforów i tarcz ostrzegawczych, to należy je ustawiać na dozwoloną jazdę i oświetlać podczas ciemności.
Dla pociągów przejeżdżających stacje bez postoju wolno stawiać semafor wyjazdowy na “dozwoloną jazdę” dopiero wówczas, gdy wyjazd jest wolny. Na stacjach wyposażonych w semafor wyjazdowe należy w takim razie ustawiać najpierw semafor wyjazdowy, a potem  dopiero semafor wjazdowy. Odstąpić od tej zasady można tylko pod warunkiem, że przed semaforem wyjazdowym znajduje się tarcza ostrzegawcza.

SPIS RZECZY i ALFABETYCZNY SPIS RZECZY (Katechizm Służby Pociągowej 1930)