Posterunek WS pełni rolę strażnicy odgałęzienia wjazdu na estakadę w kierunku Dworca Głównego z Jeleniej Góry. Przejął też rolę zamkniętego posterunku WS1*. Posterunek jest mechaniczny. Piękne pędnie starannie nasmarowane wiją się wśród traw. Spotkać też tam możemy prawdziwy rarytas pędnie rurowe. Obecnie posterunek WS, kieruje ruchem na linii Jelenia Góra- Wrocław, oraz obsługuje resztki bocznic w okolicach Dworca Świebodzkiego. Ruch panuje na Centrozłomie. Reszta powoli umiera rozkradana przez złodziei. Jeśli tylko będziecie w okolicy- wpadnijcie tam, bo możecie nie zdążyć.


* Posterunek Ws1 był czynny okresowo. Wtedy kiedy tam byłem wydawał mi się zamknięty.

(1) Rekwiem dla Dworca Świebodzkiego.


(2) WS1 czynny okresowo.


(3) Miła niespodzianka po drodze.


(4) Wjazdowy na rejon posterunku od Jeleniej Góry


(5) Karzełek- zastępczy.


(6) Czasami żebym sobie przypomniał, że idzie ktoś ze mną, trzeba przemówić językiem MK- “Kochanie spójrz na W14- i zastosuj się do niego, mnie bolą nogi!”


(7) Budyneczek posterunku WS.


(8) Dwaj strażnicy wjazdowi od strony Dworca Świebodzkiego


(9) Karzełek


(10) Rusztowanie dla semafora.


(11) Maluchy przy pracy w Centrozłomie.


(12) 409Da 737


(13) Minuta ciszy…


(14) Jeszcze można tędy przejechać.


(15) Tory donikąd

Lato 2004 roku – nowe malowanie EN57. Skład jedzie w kierunku posterunku odgałęźnego Grabiszyn.

Sieciowy na posterunku WS lato 2004 roku.


Tramwajowy epizod

Od posterunku Ws odgałęziała się bocznica, która prowadziła do ul. Tęczowej. Przechodziła ona pod wiaduktem, gdzie górą szły tory Wrocław Główny – Wrocław Mikołajów/Gądów. Wiadukt obecnie jest zasypany. (Zlikwidowano go wraz z modernizacją linii). Bocznica ta prowadziła do budynków przy ul. Tęczowej, gdzie towary z pociągów przeładowywano na tramwaje towarowe i rozwożono po mieście. Obecnie na tym miejscu stoją bloki mieszkalne.

Trochę uproszczony przebieg bocznicy.

Źródło podkładu: https://www.openstreetmap.org/#map=17/51.10370/17.00502.

Brama wjazdowa tor wchodzi na tereny przy ul. Tęczowej.

Tory tramwaju towarowego na ul. Tęczowej

Tory tramwaju towarowego wewnątrz posesji.

Tory tramwajowe (?) kolejowe (?) wewnątrz posesji.

Wjazd/wyjazd tramwaju towarowego w ul. Tęczową

Wjazd/wyjazd tramwaju towarowego w ul Tęczową.

Klimatyczna brama do posesji od ul Tęczowej z kolejowymi akcentami.

Tory tramwaju towarowego w kierunku ul. Grabiszyńskiej, gdzie wchodziły w sieć miejską.

Widać posesję wielokrotnie przebudowywano.


Nieczynna łącznica 760

Łącznica Wrocław Świebodzki – Wrocław Gądów już w 2004 roku była nieprzejezdna. Przerwana w wielu miejscach, pozbawiona sieci i “prywatyzowana” przez złomiarzy dosłownie znikała. Później została odcięta od stacji Wrocław Gądów.

Odcięta łącznica Wrocław Świebodzki – Wrocław Gądów widok w kierunku Wrocławia Gądowa (2004 rok).

 

Tajemnicze znaki – dwa dni poz robieniu tego zdjęcia zostały “sprywatyzowane”.

Zarośnięty i nieczynny semafor wjazdowy od strony Wrocławia Gądowa.


11.11.2016 rok

 

Z okazji Dnia Niepodległości Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zorganizował wjazd na resztki torów Dworca Świebodzkiego pociągu specjalnego prowadzonego parowozem.

Pociąg specjalny wzbudził niemałą sensację.

Symboliczny wjazd na dworzec “bez życia” daje nadzieję na przywrócenie tego miejsca kolejowemu klimatowi.

Parowóz wspomagała świeżo wyremontowana zabytkowa lokomotywa SM30.


Wspomnienia.