Najdłuższa bocznica w mieście*
Po likwidacji ruchu osobowego- linia Wrocław Główny -Wrocław Klecina na odcinku Posterunek Odgałęźny Tarnogaj- Wrocław Klecina służy do obsługi bocznic położonych wzdłuż jej biegu. Dlatego pozwoliłem ją sobie nazwać -najdłuższą bocznicą w mieście. Wycieczkę rozpocząłem od betonowego wiaduktu nad autostradą A4. Przed nim szukałem semafora wjazdowego na stację Wrocław Klecina- nadaremnie. Zaraz za wiaduktem po mojej lewej ręce ukazała się równia stacyjna po rozebranych torach do cukrowni Klecina (sam obiekt mimo, że zabytkowy został wyburzony pod hipermarket). Po prawej część towarowa stacji- zabezpieczone wykolejnicami tory pod starą rampę na stalowych podkładach. Stan raczej agonalny. Drugi tor używany prawdopodobnie jako wyciągowy z czynnej bocznicy Petrogazu Wrocław. Sama bocznica odgałęzia się zaraz za rampą i ostrym łukiem biegnie w stronę okropnego szkieletu budynku. Tuż przy bramie Petrogazu nieużywane odgałęzienia do jakieś fabryki (domów). Wewnątrz Petrogazu pojedynczy tor zakończony punktem odbioru gazu. Wróciłem na stacje. Drugiego toru przy peronie też nie było. Pozostałe resztki straszyły na przejeździe przez ul Kobierzycką. Kiedyś był tam przejazd strzeżony przez dróżnika. Dziś to już tylko wspomnienie. Wszystkie przejazdy obwarowane wskaźnikami W4, nakazują zatrzymać przed nimi czoło pociągu i przerobione na niestrzeżone. Dalej tor idzie nieco poniżej drogi i przechodzi przez Ślęzę stalowym mostkiem. (Nie doszukałem się nawet resztek semafora wjazdowego od strony Wrocławia pamiętam że tam kiedyś był) Za nim ul. Zwycieska z nieczynnym przejazdem- w budynku chyba ktoś mieszka. Potem łagodna prosta i resztki torów do dawnej Agromy. Niestety już odciętych od szlaku. Podstawa po dawnej tarczy ostrzegawczej z resztkami kabli rani moje serce. Idę dalej po betonowych podkładach. Dochodzę do stacji, dwa betonowe perony i dwa tory- Wrocław Partynice. Jeden robi za bocznicę do punktu skupu złomu. Nieużywany zamknięty na wykolnice. Wszystko to za przejazdem przez ulicę Ołtaszyńską. Za skupem złomu kolejne odgałęzienie w prawo do jednostki wojskowej. Bocznica dawno nie jechana. Ubawił mnie wojskowy kozioł oporowy z daleka przypominający wskaźnik W16. Idę dalej, długa prosta przecinana przejazdami wg tego samego schematu W4 po obu stronach. Potem ograniczenie do 20 km/h i wpadam na Wrocław Wojszyce. Znowu jakby brakowało drugiego toru, a po lewej resztki jakieś bocznicy. Za stacją ktoś zniszczył i powywracał W9- ustawiam je na miejscu. Idę w kierunku posterunku Tarnogaj, towarzyszy mi równia i resztki jakiegoś toru po lewej- nikną w ziemi po chwili. Przed ulicą Buforową tarcza ostrzegawcza przed posterunkiem Tarnogaj- czynna, dalej 30km/h i koniec wycieczki. W sumie po zamknięciu linii dla ruchu osobowego jest to najdłuższa bocznica w mieście.

* nazwanie linii 285 “najdłuższą bocznicą” to taka przenośnia. W owych czasach była przejezdna do samej Świdnicy Przedmieście.


FOTOGRAFIE:


(1) Straszliwie brzydki wiadukt autostrady A4- widok w kierunku na St Wr. Klecina


(2)Pierwszy rozjazd na stacji w kierunku Wr Gł (tak się poruszałem).


(3)Widok na rampę na stacji Wrocław Klecina


(4)Wjazd na bocznicę do PETROGAZU.


(5)Punkt przeładunkowy gazu.


(6)Kolorowo.


(7)Rozgałęzienie za bramą Petrogazu, przejazd przez ul Kobierzycką.


(8)Budynek stacji Wrocław Klecina


(9)Skrzyżowanie linii z ul Kobierzycką, widać resztki drugiego toru.


(10)Mostek nad rzeką Ślęzą

(11)Uroczy były posterunek dróżnika (przejazd ul Zwycięska)


(12)Resztki po tarczy ostrzegawczej od semaforu wjazdowego na stację Klecina od strony Dw. Gł.


(13)Kolejne resztki- bocznicy do Agromy.


(14)Odgałęzienie do skupu złomu (Dawny przystanek Wrocław Partynice)- przejazd przez ul Ołtaszyńską


(15)Dawna stacja Wrocław Partynice


(16)„Tajna” Bocznica Wojskowa)


(17)„Tajny” wojskowy kozioł oporowy (nie mylic z W16)


(18)Wjazd na Tajną Bocznicę Wojskową. (Nawet lampa zwrotnicowa ma za zadanie zmylić przeciwnika :-))


(19)Ograniczenie przed stacją Wrocław Wojszyce.


(20) Wjazd na stację Wrocław Wojszyce


(21)Wrocław Wojszyce


(22)Tarcza ostrzegawcza przed Posterunkiem Odgałęźnym Tanogaj


(23)Przejazd przez ul Buforową


Wspomnienia.